Årsregnskabsmeddelelse 2011 og årsrapport 2011 – Foreningen ei invest european retail

København, 30. marts 2012, 2012-03-30 10:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Offentliggørelse af årsrapport 2011 (vedlagt).

Hovedpunkter for 2011:

Koncernen opnåede i 2011 et bruttoresultat før værdireguleringer på DKK 75,1 mio. mod DKK 77,8 mio. i 2010.

Andre drifts- og administrationsomkostninger blev DKK 20,0 mio. i 2011 mod DKK 24,7 mio. i 2010.

Ejendomsporteføljen og gælden er negativt værdireguleret med DKK 87,6 mio. i 2011 mod positivt DKK 33,0 mio. i 2010.

Finansielle poster udgjorde -61,3 mio. i 2011 mod DKK -36,7 mio. i 2010. Af stigningen kan DKK 12,0 mio. henføres til højere rentemarginaler på Foreningens lån i FIH Erhvervsbank, mens de finansielle poster i 2010 var positivt påvirket af kursreguleringer på DKK 12,3 mio.

Årets resultat udgjorde DKK -94,0 mio. mod DKK 46,9 mio. i 2010. Bestyrelsen anser resultatet for særdeles utilfredsstillende.

Et negativt cash-flow fra driftsaktivitet på DKK -2,4 mio. mod DKK 29,1 mio. i 2010.

Investorernes formue faldt med DKK 161,2 mio. til DKK 144,9 mio. i 2011. Af faldet vedrører DKK 67,2 mio. negativ dagsværdiregulering af Foreningens renteswaps.

Indre værdi faldt fra kurs 64,6 ultimo 2010 til kurs 31,2 ultimo 2011.

Da resultatet i 2011 er mindre end 1% af foreningskapitalen, er der ikke i henhold til ligningslovens § 16 C pligt til udlodning. Med henblik på at styrke kapitalberedskabet indstiller bestyrelsen derfor til generalforsamlingen, at der ikke foretages udlodning for 2011.

Forventninger til 2012:

Koncernen forventer i 2012 et bruttoresultat før værdireguleringer i niveauet DKK 70 mio.

Koncernen forventer i 2012 et negativt resultat på DKK 9 - 12 mio. før værdireguleringer, som følge af lave lejeindtægter i Gallerierne i Hillerød samt øgede finansielle omkostninger i forhold til 2011 på grund af højere rentemarginaler på Foreningens lån i FIH Erhvervsbank.

Finansiering

Ca. 73,0% af Foreningens lån er ydet af FIH Erhvervsbank A/S.

Efter der i 1. kvartal 2011 var fremkommet oplysning om, at FIH ønskede at nedbringe deres engagementer i ejendomssegmentet, forespurgte Foreningen FIH, om samarbejdet skulle fortsætte. På trods af forsikringer herom modtog Foreningen ultimo november 2011 meddelelse fra FIH om, at samarbejdet mellem Foreningen og FIH skulle ophøre gennem Foreningens tilbagebetaling af det samlede engagement i 2012 og en prolongering af engagementet til januar 2013 var fra FIH’s side betinget af meget betydelige afdrag gennem 2012. Som følge heraf og som følge af en række yderligere betingelser for prolongeringen frem til januar 2013, som Foreningen anså for urealistiske, har Foreningen optaget drøftelser med FIH om forholdet. Pt. er der ikke kommet en afklaring, hvilket har stillet Foreningens i en meget urimelig situation.

Foreningen håber at formå FIH til at genoprette normale forretningsbetingelser med Foreningen i hvert fald i en overgangsperiode, og det er Foreningens håb, at der efter gennemførelsen af bankpakke 5 vil være mulighed herfor. Sideløbende hermed og uafhængigt heraf afsøger Foreningen i øjeblikket mulighederne for alternativ finansiering af Foreningens ejendomsportefølje, som overordnet set har en fornuftig driftsmæssig situation.

Selvom bestyrelsen arbejder for en løsning af den finansielle situation, er der en risiko for, at dette ikke lykkes. I denne situation vil Foreningen være nødsaget til at igangsætte salg af Foreningens ejendomme. Ved et krav om forceret salg af Foreningens ejendomme er der en risiko for, at salg vil skulle realiseres til lavere værdier end de indregnede værdier i årsrapporten, hvilket kan føre til, at investorernes formue er tabt, og at kreditorerne lider tab. Det er bestyrelsens opfattelse, at det ikke kan være i långivernes interesse at forcere et salg af ejendomme med deraf følgende risiko for, at der lides tab. En løsning burde være opnåelig henset til formålet med bankpakke 5, og at ejendommene samlet set forventes at give likviditetsmæssigt overskud i 2012 efter renter men før afdrag på lån.

Midlertidig ophævelse af indløsningsretten

På den ordinære generalforsamling den 27. april 2011 indførte generalforsamlingen en midlertidig ophævelse af medlemmernes indløsningsret for foreningsbeviser i perioden 27. april 2011 til 27. april 2012.

Kapitalforhold

Der er i første kvartal af 2011 indløst 85.619 stk. foreningsbeviser á DKK 100,00 før vedtagelsen af den ovenfor nævnte ændring af indløsningsretten, hvorefter foreningskapitalen består af 4.652.502 stk. foreningsbeviser á DKK 100,00 pr. 31. marts 2012 svarende til en foreningskapital på DKK 465.250.200.

Foreningen ei invest european retail er noteret på Nasdaq OMX under symbolet ”eiieur” og fondskoden DK0010302561.

Ekstraordinær generalforsamling

Der er indkaldt til ekstraordinær generalforsamling til afholdelse 3. april 2012, hvor bestyrelsens forslag om en forlængelse af den midlertidige ophævelse af indløsningsretten i henhold til vedtægternes § 9 stk. 4 til 27. april 2013 skal behandles.

Årsrapport og ordinær generalforsamling

Foreningen ei invest european retail offentliggør årsrapport 2011 via Nasdaq OMX Copenhagen d.d. Årsrapport 2011 vil endvidere være at finde på Foreningen ei invest european retail’s hjemmeside www.eiinvest.dk.

Foreningen ei invest european retail afholder ordinær generalforsamling torsdag den 26. april 2012
kl. 16:00 hos FIH Erhvervsbank A/S, Langelinie Allé 43, 2100 København Ø.

Yderligere oplysninger kan rekvireres hos ei invest management, Hammershusgade 9, 2100 København Ø, telefon 70 23 13 03, e-mail invest@eiinvest.dk.

I øvrigt henvises til Foreningen ei invest european retail’s hjemmeside www.eiinvest.dk.

Foreningen ei invest european retail

Yderligere oplysninger:

Bestyrelsesformand Frantz Palludan, telefon 33 11 45 45