Metsä Woodin uusi palosuojattu havuvaneri sopii vaativiin seinä-, katto- ja lattiarakenteisiin

Metsä Wood lehdistötiedote 5.4.2012

Metsä Wood (aikaisemmin Metsäliiton Puutuoteteollisuus, Finnforest) on kehittänyt uuden palosuojatun havuvanerin, joka vastaa nykypäivän rakentamisen lakisääteisiin tarpeisiin ja lisää paloturvallisuutta. Metsä Wood Spruce FireResist sopii vaativiin seinä-, katto- ja lattiarakenteisiin sisätiloissa. Metsä Woodin ja BT Wood Ltd:n yhteistyössä kehittämä palosuojakäsittely hidastaa mahdollisessa palotilanteessa palon syttymistä, hiiltymistä ja tulen leviämistä rakenteissa.

Isoissa julkisrakennuksissa kuten kouluissa, kirjastoissa ja urheiluhalleissa rakennusmääräykset edellyttävät usein palosuojattujen tuotteiden käyttöä. Palosuojattua tuotetta käyttämällä voidaan myös kompensoida muita paloturvallisuudelle asetettuja vaatimuksia ja saadaan lisävaihtoehtoja palotekniseen suunnitteluun. Pienrakentamisessa esimerkiksi autotallin rakenteet ja lämpökattilahuoneet ovat käyttökohteita, joissa paloturvallisuus on ensisijaisen tärkeää.

”Asiakkaille on tärkeää, että luokitus on pätevä halutuissa rakenneratkaisuissa. Olemme huomioineet testeissä muun muassa rakenteen taustamateriaalit ja levyjen väliset raot. Oikeanlaista tuotetta valitessaan suunnittelijoiden kannattaa kiinnittää huomiota luokitusten kattavuuteen, sillä markkinoilla on tuotteita, joiden luokitus ei vastaa yleisiä rakennuskäytön vaatimuksia”, tuotteen kehityksestä vastaava Metsä Woodin tuotekehityspäällikkö Samuli Heikkonen kertoo.

VTT:llä tehdyissä testeissä Spruce FireResist on saavuttanut EN 13501-1 -standardin mukaisen luokan B-s2,d0. Spruce FireResist -vanerin paloluokitus kattaa yleiset rakenneratkaisut mukaan lukien puurunkoiset rakenteet. Mahdollisessa palotilanteessa tuotteen käyttö vähentää lämmöntuottoa ja hidastaa palon leviämistä. Tuote on ympäristöystävällinen ja turvallinen käyttää, se ei sisällä raskasmetalleja, booria tai halogeeneja eikä terveydelle vaarallisia aineita. Spruce FireResist on PEFC-sertifioitu, ja se on CE-merkitty palosuojattuna tuotteena. Paloluokituksen lisäksi tuotteella on vanerille tyypilliset hyvät ominaisuudet, kuten hyvä lujuus–paino-suhde ja iskunkestävyys. Vaneri on erinomainen alusta kiinnikkeille ja sitä voidaan käyttää jäykistävänä ja kantavana elementtinä rakenteissa.

Palosuojattua Spruce-vaneria on saatavilla 15 mm paksuudesta ylöspäin, ja mittavalikoimasta löytyvät kaikki Metsä Wood -havuvanerin vakiodimensiot sekä työstöt.

Lisätietoa tuotteesta: http://www.metsawood.fi/tuotteet/vaneri/Pages/Fire.aspx

Kuvat Metsä Groupin kuvapankissa:

Lisätietoja:
Lari Kuikka, myyntipäällikkö, Metsä Wood, puh. 050 571 8377, lari.kuikka@metsagroup.com

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteet ovat vahvasti läsnä ihmisten arjessa ja edistävät hyvinvointia kestävästi. Metsä Groupin huipputuotteiden pääraaka-aineet ovat uusiutuva pohjoismainen puu ja puukuitu. Liiketoiminta-alueemme ovat pehmo- ja ruoanlaittopaperit, kartonki ja paperi, sellu, puutuotteet sekä puunhankinta. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2011 oli 5,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 12 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa.

www.metsawood.com

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ekotehokkaita puupohjaisia ratkaisuja teollisen rakentamisen, teollisuusasiakkaiden sekä kodin ja asumisen tarpeisiin. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoismaisesta puuraaka-aineesta. Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2011 oli 940 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 2 900 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.