Intern undersøgelse

Som oplyst i børsmeddelelse nr. 03.2012 af d. 22. februar 2012 er Investeringsforeningen SmallCap Danmark af Statsanklageren for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK) blevet sigtet for overtrædelse af værdipapirhandelslovens § 39 stk. 1, jf. § 38 stk. 1 (reglerne om kursmanipulation). Tilsvarende sigtelse er rejst mod SmallCap Danmark A/S.

Da sigtelserne blev rejst iværksatte foreningens bestyrelse en intern undersøgelse. Henset til sagens særlige karakter vil bestyrelsen fremkomme med en række overordnede bemærkninger til belysning af sigtelserne.

Sigtelserne

Sigtelserne bygger på en anmeldelse fra Finanstilsynet og vedrører aktiehandler gennemført op til årsskiftene 2009/10 og 2010/11 i BoConcept Holding, Egetæpper og Rias.

Finanstilsynet har ved anmeldelsen lagt til grund at Investeringsforeningen SmallCap Danmark ved en række mindre aktiehandler har påvirket årets ultimokurs i forskellige illikvide aktier i en positiv retning. Finanstilsynet har vurderet, at handlerne ikke er udtryk for en reel efterspørgsel af aktierne, men i stedet er sket for at påvirke værdien af investeringsforeningens eksisterende beholdning af aktier i selskaberne og derved resultatet i årsregnskaberne.

Ved kursmanipulation forstås iht. værdipapirhandelslovens § 38 stk. 1 handlinger, der er egnet til at påvirke kursen på værdipapirer i en retning, der afviger fra disses værdi i markedet, f.eks. transaktioner eller handelsordrer, der er egnet til at give urigtige eller vildledende signaler om udbuddet af, efterspørgslen efter eller kursen på værdipapirer.

Finanstilsynet vurderer, at handlerne har påvirket resultaterne for 2009 og 2010 positivt med henholdsvis ca. 2 mio. kr. og ca. 1 mio. kr.

Bemærkninger til sigtelserne

Sigtelserne afvises fortsat på det foreliggende grundlag.

Bestyrelsen noterer sig følgende:

• Foreningen er en aktiv investor, der gennem en langsigtet investerings­strategi ønsker at opbygge større positioner i udvalgte small cap aktier, herunder de af sigtelsen omfattede aktier.

• Foreningens beholdninger i de af sigtelsen omfattede aktier er på grund af ringe likviditet opbygget over en årrække således at beholdningerne har været støt stigende, hvilket også gælder i 2009 og 2010.

• Small cap selskaber er i sagens natur illikvide og der er normalt et meget stort spread mellem køber og sælger, ofte 5-10%, og der er derfor fra dag til dag store udsving i kursen herunder afhængigt af, om en transaktion sker til bud- eller udbudskurs, ligesom visse af de omhandlede aktier ikke omsættes dagligt, hvilket yderligere vanskeliggør prissætningen.

• Foreningen har igennem en årrække været aktiv handlende i de pågældende aktier og har i fraværet af andre væsentlige markedsaktører i dette segment i lange perioder stået for hovedparten af omsætningen i de pågældende papirer, herunder også i december måned.

• De af sigtelserne omfattede handler er sket som led i normal udlægning af ordrer i markedet og er gennem­ført med uafhængige markedsdeltagere.

• Foreningen er ikke enig i de beregninger af resultatpåvirkningerne, der ligger til grund for sigtelserne.

Den aktuelle indre værdi af foreningens beviser, der er baseret på dagens børskurser, og som offentliggøres dagligt, er upåvirket af sigtelsen og de i sigtelsen indeholdte forhold.