Metsä Woodin uusi puunsuoja-aineella pintakyllästetty havuvaneri suojaa rakenteita kosteissa olosuhteissa

Metsä Wood lehdistötiedote 10.5.2012

Metsä Wood (aikaisemmin Metsäliiton Puutuoteteollisuus, Finnforest) kasvattaa havuvanerin tuotevalikoimaansa tuomalla markkinoille puunsuoja-aineella pintakyllästetyn havuvanerin, joka soveltuu käytettäväksi kosteissa olosuhteissa ja antaa suojan homehtumista vastaan. Metsä Wood Spruce MouldGuard sopii vaativiin seinä-, katto- ja lattiarakenteisiin sekä muihin rakentamisen kohteisiin, joissa suhteellinen ilmankosteus voi ylittää 75 prosenttia. Parhaiten tuote soveltuu käytettäväksi käyttöluokan 2 ja 3.1 olosuhteissa. Tällaisia käyttökohteita ovat esimerkiksi ullakkotilat, vesikate sekä alapohjat.

Tutkimusjohtaja Juha Vinha Tampereen teknilliseltä yliopistolta sanoo suurimman homehtumisriskin olevan rakennusten tuuletetuissa ala- ja yläpohjissa, joissa on erityisen tärkeää huolehtia rakenteiden kuivumisesta. Vesikate jäähtyy ajoittain ulkoilmaa kylmemmäksi taivaalle lähtevän lämpösäteilyn johdosta ja ryömintätilaisissa alapohjissa taas maa jäähdyttää ilmatilaa. Näissä olosuhteissa ulkoa tuleva kostea ilma voi herkästi tiivistyä rakenteisiin tai synnyttää homeen kasvulle otolliset olosuhteet. Vinhan mukaan rakennusmateriaalien homesuojaus auttaa homeen torjunnassa, mutta ensisijaisen tärkeää on rakentaa oikein ja oikeilla rakenneratkaisuilla sekä kiinnittää huomiota rakentamisen aikaiseen kosteuden hallintaan.

Puutuotteiden homehtuminen on yleisesti tunnistettu ongelma ilmankosteudelle alttiissa käyttökohteissa. Metsä Wood Spruce MouldGuard on testattu yhteistyössä VTT:n kanssa. Testien mukaan käyttämällä puunsuoja-aineella pintakyllästettyä tuotetta homehtumisen ja sinistymisen kesto on merkittävästi parempi, neljä–viisikertainen, verrattuna suojaamattomaan havuvaneriin. Suoja-aine on luokiteltu käyttöluokkaan 3 (EN 599-1) ja aineen tehokkuus on todettu EN 113 (laho) ja EN 152-1 (sinistäjä) mukaisissa testeissä.

Metsä Wood Spruce MouldGuard on saatavilla kaikissa Metsä Wood havuvanerin paksuuksissa. Mittavalikoimasta löytyvät kaikki vakiodimensiot sekä työstöt.

Lisätietoja:
Lari Kuikka, myyntipäällikkö, Metsä Wood, puh. 050 571 8377, lari.kuikka@metsagroup.com

Lisätietoa tuotteesta:

Kuvat Metsä Groupin kuvapankissa:

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteet ovat vahvasti läsnä ihmisten arjessa ja edistävät hyvinvointia kestävästi. Metsä Groupin huipputuotteiden pääraaka-aineet ovat uusiutuva pohjoismainen puu ja puukuitu. Liiketoiminta-alueemme ovat pehmo- ja ruoanlaittopaperit, kartonki ja paperi, sellu, puutuotteet sekä puunhankinta. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2011 oli 5,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 12 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa.

www.metsawood.fi

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ekotehokkaita puupohjaisia ratkaisuja teollisen rakentamisen, teollisuusasiakkaiden sekä kodin ja asumisen tarpeisiin. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoismaisesta puuraaka-aineesta. Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2011 oli 940 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 2 900 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.