ROODMICROTEC - Trading update

Zwolle, 15 mei 2012

De totale omzet van RoodMicrotec is in het eerste kwartaal 2012 duidelijk gedaald ten opzichte van het vierde kwartaal 2011 en sterk gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal 2011. Dit is in lijn met de trend van de wereldwijde Semiconductor Industry, die uitgaat van een lager eerste- en sterker tweedehalfjaar.

Door de recessie in een aantal landen werden opdrachten regelmatig enige maanden uitgesteld, resulterend in een teruggang van de omzet in alle sectoren. Dat betekent geen verlies aan omzet, daar deze opdrachten veelal uitgesteld zijn tot het tweede of derde kwartaal. Onze strategische keuze voor de Fabless Company (FC) en Original Equipment Manufacturer (OEM) markten, waarin we de laatste jaren een significante groei bereikten, kon de voorspelde teruggang van Integratred Device Manufacturer (IDM) markt in Europa in dit kwartaal nog niet compenseren. We zijn in staat geweest, in deze overspannen arbeidsmarkt, gekwalificeerde engineers aan te trekken en gaan daarmee door om de omzet te stimuleren en te werken aan de noodzakelijke ontwikkeling van nieuwe producten. Die ontwikkelingen leiden tot omzet in de tweede helft van dit jaar en volgend jaar.
In tegenstelling tot de algemene trend namen de orderaanvragen opnieuw toe en wordt er veel voorbereidend werkt verricht voor toekomstige omzet. Ook met het oog hierop is het aantrekken van nieuwe enigeers noodzakelijk.

Personeel
Het werven van engineers, met electronica of natuurkundige achtergrond blijft voor ons de hoogste prioriteit.

Vooruitzichten 2012
De semiconductormarkt krimpt de eerste helft van 2012, maar de verwachtingen voor de tweede helft van 2012 zijn positief. Door de verwachte groei in de tweede helft zal het marktvolume voor geheel 2012 tenminste op het niveau van 2011 komen.

Gegeven deze marktverwachtingen verwachten wij, in analogie met de ontwikkeling van semiconductormarkt, voor de tweede helft van 2012 een stijging van de omzet. Wij streven ernaar de huidige zwakke gang van zaken in de tweede helft van 2012 te compenseren. Om de vraagtoename zeker te stellen bouwen wij, in overleg met enkele klanten, een extra voorraad op.
Wij handhaven onze eerder gedefinieerde langetermijndoelstelling om autonoom tussen 3 en 13% per jaar te groeien bij een gemiddelde groei van de semiconductormarkt van 6 %; het bedrijfs- en nettoresultaat te verbeteren en de schuldpositie verder af te bouwen.

Over RoodMicrotec
Met 40 jaar ervaring als een onafhankelijke value-added dienstverlener op het gebied van micro- en optoelectronica biedt RoodMicrotec fabless companies, OEM's en andere ondernemingen een one-stop shopping propositie. Met haar powerful solutions heeft RoodMicrotec een sterke positie in Europa opgebouwd.

De diensten voldoen aan de industriële en kwaliteitseisen van de high-reliability/ruimtevaart, automobiel-, telecommunicatie-, medische, IT- and electronicasectoren.
Certified by RoodMicrotec betreft onder andere certificatie van producten volgens de strenge ISO/TS 16949-norm die geldt voor toeleveranciers van de automobielindustrie. De onderneming beschikt tevens over een geaccrediteerd laboratorium voor testactiviteiten en kalibrering volgens ISO/IEC 17025.

The value-added diensten omvatten onder meer Failure & Technology Analysis, Qualification & Burn-in, Test- & Product Engineering, Production Test (waaronder device programming en end-of-line service), ESD/ESDFOS assessment & training, Quality & Reliability Consulting, Supply Chain Management en Total Manufacturing Solutions met partners.

RoodMicrotec heeft vestigingen in Duitsland (Dresden, Nördlingen, Stuttgart) en Nederland (Zwolle).

Voor nadere informatie:
Philip Nijenhuis, CEO                   Tel. +31 38 4215216
Correspondentieadres:
RoodMicrotec N.V., Postbus 1042, 8001 BA  Zwolle
E-mail: investor-relations@roodmicrotec.com                      Web-site: www.roodmicrotec.com

Download pers berichten in PDF