DK Company tilpasser porteføljen

Med det strategiske opkøb af volumenmæssige store brands fra BTX Group og tilførslen af en forventet omsætning på 1,5 mia. kr, tilpasser DK Company A/S sin egen portefølje. Det sker med frasalg af mindre brands for at sætte fokus på volumen og vækstpotentiale.

Ikast den, 2012-05-31 10:58 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

First North meddelelse nr. 8/2012

DK Company A/S

La Cours Vej 6

7430 Ikast, Danmark

CVR nr.: 24 43 11 18

E-mail:investor@dkcompany.dk

Website: www.dkcompany.dk

Med DK Companys opkøb af BTX-divisionerne Young og Retail har koncernen forøget den eksisterende portefølje med nye brands med stor volumen. For at sikre rationalet i investeringerne er strategien at øge fokus på brands med størst omsætningsmæssig volumen og det bedste potentiale for indtjeningsvækst. Det kræver en tilpasning af porteføljen.

Derfor frasælger DK Company A/S en række mindre brands fra divisionerne DK Classic og DK Kids. De tre voksenmodebrands Pardon, Choise og Liva er solgt til Claus Bentzen, der hidtil har været medejer og direktør i DK Classic. Mærkerne er handlet til et samlet beløb på 1 mio. kr.

Ny direktør for DK Classic A/S, som fremover vil bestå af de to veletablerede brands Kello og Blue Willi’s, bliver adm. direktør Jens Poulsen. Bestyrelsen i selskabet udgøres af Jens Poulsen, Jens Obel og Kasper Philipsen.

Herning-virksomheden Brands4Kids, der i forvejen står bag børnetøjsmærker som Pippi og CeLaVi, har købt børnetøjsmærkerne Minymo og Tinyminymo samt børnetilbehørsmærket Gaia & Ko. Mærkerne er overtaget for en samlet sum på 4 mio. kr.

DK Company A/S råder fortsat over børnetøjsmærket Creamie, som designmæssigt og organisatorisk udspringer af DK Companys fashion brand Cream.  I den forbindelse har DK Company valgt at lukke børnetøjsbrandet Fransa Kids, der fulgte med i BTX-handlen.

DK Company har i forvejen frasolgt voksenmodemærket Deluca, og dermed har koncernen i alt afhændet otte brands med en samlet årsomsætning på  0,1 mia. kr., mens der er investeret i otte nye brands, som forventes at tilføre en omsætning på 1,5 mia. kr.

Ledelsen i DK Company A/S forventer, at frasalget i alt vil resultere i en reduktion i årsomsætningen i 2012 i størrelsesordenen 45 mio. kr.

Reduktionen i omsætningen er fordelt med 22 mio. kr. fra de tre solgte børnetøjsmærker og 23 mio. kr. fra de klassiske dametøjsmærker.

Handlerne forventes ikke at påvirke årets resultat før skat.

Salget af Pardon, Choise og Liva sker per 1. juni 2012 mens Brands4Kids A/S overtager Minymo, Tinyminymo og Gaia og Ko fra den 15. juni 2012.

DK Company A/S

Bo Knudsen                     Jens Poulsen

Bestyrelsesformand         Administrerende direktør

Selskabets Certified Advisor er Dahl-Sørensen & Partners A/S, Allan Reimann, tlf. +45 33 64 92 05

Eventuelle spørgsmål kan rettes til Jens Poulsen på telefon 96 600 700.