Metsä Woodin Kerrostalojärjestelmä Tampereen Asuntomessuilla

Metsä Wood lehdistötiedote 12.7.2012

Metsä Woodin Kerrostalojärjestelmä on esillä Tekesin Smart House -teltassa. Tekes on koonnut 400 neliömetrin telttaan 39 näytteilleasettajaa, jotka esittelevät innovatiivisia tutkimushankkeita.

Näyttelyn Lähiympäristö-osiossa on esillä Kerrostalojärjestelmän lujana ytimenä toimiva, kotimaisesta kuusesta liimaamalla valmistettu Kerto-pilaripalkkirunko. Sen etu kerrostalorakentamisessa on helppo muunneltavuus, kun esimerkiksi huoneistojen välisiä seiniä voidaan vapaasti muuttaa rakennuksen elinkaaren aikana.

Pientaloissa Kerto on vakiintunut runkomateriaali erinomaisen lujuuden ja mittapysyvyyden johdosta. Asuntomessujen kohteista mm. Pohjolan Design-talo, Muurametalot ja Kastellitalot on rakennettu Kerto-rungolla.

Kerrostalojärjestelmän välipohjat ja katto toteutetaan Kerto-Ripa-elementeillä, joiden asennus on nopeaa ja rakennus saadaan siten nopeasti säältä suojaan. Näyttelyssä esillä oleva välipohjaelementti sisältää lämmöneristeen, vesikatteen ja alapuolisen kipsilevyn. Elementin sisällä Kerto-ripojen välissä voidaan kuljettaa LVIS- ja sprinkleritekniikkaa.

Järjestelmän täydentävät kevytrakenteiset ulkoseinäelementit, joihin asennetaan ikkunat ja parvekeovet jo tehtaalla. Seinäelementit voidaan verhoilla jo tehtaalla valmiiksi Metsä Woodin valmistamalla Kuningaspaneelilla, jolla saadaan näyttävä ja kestävä ulkoasu.

Suomen suurin puukerrostalokohde, Helsingin Viikkiin rakennettava kortteli valmistuu kesän 2012 aikana. Viiden talon kortteli on toteutettu Metsä Woodin Kerrostalojärjestelmällä.

Asuntomessut ovat avoinna 13.7.-12.8.2012 klo 10-18.

Lisätietoja:
Esa Kosonen, johtaja, Metsä Wood puhelin 050 598 9562, esa.kosonen@metsagroup.com

Kerrostalojärjestelmän kuvat ovat ladattavissa Metsä Groupin datapankista:

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteet ovat vahvasti läsnä ihmisten arjessa ja edistävät hyvinvointia kestävästi. Metsä Groupin huipputuotteiden pääraaka-aineet ovat uusiutuva pohjoismainen puu ja puukuitu. Liiketoiminta-alueemme ovat pehmo- ja ruoanlaittopaperit, kartonki ja paperi, sellu, puutuotteet sekä puunhankinta. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2011 oli 5,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 12 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa.

www.metsawood.fi

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ekotehokkaita puupohjaisia ratkaisuja teollisen rakentamisen, teollisuusasiakkaiden sekä kodin ja asumisen tarpeisiin. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoismaisesta puuraaka-aineesta. Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2011 oli 940 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 2 900 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.