Ratos: Arcus-Gruppen kjøper Aalborg og flere nordiske brennevinsmerker

Denne informasjonen offentliggjøres i henhold til loven om verdipapirmarkedet, loven om handel med finansielle instrumenter eller krav som inngår i noteringsavtalen.

Arcus-Gruppen har inngått avtale om å overta merkevarene Aalborg, Brøndums, Gammel Dansk og Malteser fra Pernod Ricard. Kjøpesummen (enterprise value) er 103 MEUR (ca 770 MNOK). Overtagelsen er betinget av godkjennelse fra relevante myndigheter.

Arcus-Gruppen er Norges ledende brennevinsvirksomhet og Nordens største vinleverandør gjennom Vingruppen, Vinordia, Excellars og Arcus Wine Brands. Blant gruppens merker finnes Braastad Cognac, Linie Aquavit, Løiten og Vikingfjord Vodka. Produksjon og tapping skjer på Gjelleråsen, rett nord for Oslo, og antallet ansatte er 470. Arcus-Gruppen hadde i 2011 en omsetning på 1.789 MNOK og et driftsresultat (EBIT) på 126 MNOK.

- Arcus-Gruppen har vokst sterkt innen vinsegmentet i Sverige og Norge de siste årene og er i dag den største vinleverandøren i Norden. Nå tar vi neste steg og styrker også porteføljen av brennevinsvaremerker. Det er et strategisk viktig oppkjøp som øker Arcus-Gruppens størrelse og markedsposisjon i brennevinssegmentet betydelig, sier konsernsjef Susanna Campbell i Ratos.

Den overtatte virksomheten består av merkene Aalborg, Brøndums, Gammel Dansk og Malteser i tillegg til et produksjonsanlegg i Aalborg. Varemerkene som overtas vil øke Arcus-Gruppens omsetning av brennevin med rundt 50% og innebærer en betydelig økning av driftsresultatet.

- Arcus-Gruppens strategi er å bygge sterke lokale nordiske merkevarer og gjøre nordisk akevitt mer attraktiv internasjonalt. Vi har gjort dette med stor suksess i mange år i Norge og Sverige. Det er derfor gledelig at vi nå blir i stand til å styrke vår tilstedeværelse i Danmark og Tyskland ved å legg sterke og velkjente merkevarer som Aalborg og Gammel Dansk til vår produktportefølje, sier konsernsjef Otto Drakenberg i Arcus-Gruppen.

Kjøpesummen (enterprise value) er 103 MEUR (ca 770 MNOK) og finansieres primært gjennom lån i Arcus-Gruppen. Ratos skyter inn egenkapital på maksimalt 9 MEUR (ca. 67 Mkr). Ratos har en eierandel i Arcus-Gruppen på 83%. Overtagelsen er betinget av godkjennelse fra relevante myndigheter og ventes sluttført ikke senere enn i begynnelsen av januar 2013.

For ytterligere informasjon:
Susanna Campbell, Konsernsjef Ratos, +46 8-700 17 00
Otto Drakenberg, Konsernsjef Arcus-Gruppen, +46 70-864 55 04
Emma Rheborg, Informasjons- och IR-sjef Ratos, +46 73-380 22 63

Kommende informasjonstidspunkter fra Ratos:
Delårsrapport januar - juni 2012 17. august 2012
Delårsrapport januar - september 2012 9. november 2012

Ratos er et private equity-konglomerat. Vår forretningsidé er over tid å skape høyest mulig avkastning gjennom en profesjonell, aktiv og ansvarsfull utøvelse av eierrollen, fortrinnsvis i mellomstore til store nordiske unoterte selskaper. Porteføljeselskapene i Ratos er AH Industries, Arcus-Gruppen, Biolin Scientific, Bisnode, Contex, DIAB, Euromaint, Finnkino, GS-Hydro, Hafa Bathroom Group, HL Display, Inwido, Jøtul, KVD Kvarndammen, Lindab, Mobile Climate Control, SB Seating og Stofa. Ratos er notert på Nasdaq OMX Stockholm, og markedsverdien er ca 21 milliarder svenske kroner.

Pressemelding PDF