Ratos sælger Stofa til SE

Ratos har underskrevet aftale om salg af samtlige aktier i datterselskabet Stofa til den danske energi- og telekoncern SE (Syd Energi). Salgsprisen beløber sig til 1.900 mio. DKK  (enterprise value). For Ratos indebærer salget en kapitalgevinst på ca. 850 mio. SEK og et gennemsnitligt årligt afkast (IRR) på ca. 55 %. Salget er betinget af godkendelse fra relevante myndigheder og SE's representantskab.

Stofa er en dansk operatør inden for bredbånd, kabel-tv og telefoni, som forsyner ca. 375.000 danske husstande med kabel-tv og knap 200.000 danske husstande med bredbånd. Tjenesterne udbydes i tæt samarbejde med 300 antenneforeninger i hele Danmark. Ydermere sælger Stofa også til slutabonnenter, der tilbydes interaktive tv-tjenester (betalings-tv), bredbånd og IP-telefoni.

Ratos opkøbte Stofa tilbage i sommeren 2010 og virksomheden har siden gennemført store strategiske ændringer for at skærpe effektiviteten, øge kundetilbuddene og styrke konkurrencekraften. Antallet af bredbåndskunder er steget, og der sælges flere produkter til eksisterende kunder, hvilket styrker virksomhedens rentabilitet og vækst yderligere. Samtidig har man foretaget store investeringer i både infrastruktur og nye markedssatsninger. Derudover har Ratos opkøbt en del af Canal Digitals danske kabel-tv-virksomhed.

I dag er Stofa markedsorienteret, effektiv og en betydelig konkurrent til TDC/YouSee. Omsætningen er steget fra 1.024 mio. DKK i 2009 til 1.146 mio. DKK i 2011, og i samme periode er driftsoverskuddet steget fra 92 mio. DKK til 146 mio. DKK. Antallet af bredbåndskunder er steget med mere end 10 pct. i 2012.

"Stofa er en god og solid virksomhed, som vi gerne ville have ejet i nogle flere år, og som endnu står over for at vise sit fulde potentiale. De mange nyligt gennemførte initiativer og satsninger forventes at give en god indtjening i de kommende år. SE er en oplagt køber af Stofa, og eftersom vores dialog med virksomheden har resulteret i, at de ønsker at købe, og at prisen er funderet på Stofas nuværende position og fremtidsudsigter, vælger vi at sælge," siger administrerende direktør i Ratos, Susanna Campbell.

Salgsprisen for 100 pct. af aktierne (equity value) beløber sig til ca. 1.002 mio. DKK, og virksomhedsværdien (enterprise value) beløber sig til 1.900 mio. DKK. Ratos' andel af equity value er ca. 991 mio. DKK, og kapitalgevinsten udgør ca. 850 mio. SEK, beregnet ud fra den bogførte værdi per 30. juni 2012. Den endelige kapitalgevinst vil bl.a. blive påvirket af indtjeningen fra Stofa i tiden frem til handlens afslutning. Gennemsnitligt årligt afkast (IRR) udgør ca. 55 pct (61 pct i DKK). Ratos' ejerskab i Stofa er 99 pct.

SE er en dansk energi- og telekoncern, som udbyder tjenester inden for energi, internet, tv og telefoni. SE har omkring 700 medarbejdere og omsatte i 2011 for 2,9 mia. DKK.

Salget er betinget af godkendelse fra relevante myndigheder og SE's representantskab. Representantskabet vil blive indkaldt til møde den 13. november. Handlen forventes afsluttet tidligst ved årsskiftet 2012/2013.

For yderligere information, kontakt venligst:
Susanna Campbell, adm. direktør, Ratos, +46 8 700 17 00
Emma Rheborg, informations- og IR-chef, Ratos, +46 8-700 17 20

Kommende informationer fra Ratos:

Delrapport januar-september 2012 9. november 2012
Årsopgørelse for 2012 15. februar 2013
Generalforsamling 17. april 2013

Ratos er et børsnoteret privat equity-konglomerat. Vores forretningsidé er over tid at skabe det højst mulige afkast gennem et professionelt, aktivt og ansvarsfuldt ejerskab i fortrinsvis mellemstore til store nordiske, unoterede selskaber. Ratos har ejerskab i AH Industries, Arcus-Gruppen, Biolin Scientific, Bisnode, Contex, DIAB, EuroMaint, Finnkino, GS-Hydro, Hafa Bathroom Group, HL Display, Inwido, Jøtul, KVD Kvarndammen, Mobile Climate Control, SB Seating og Stofa. Ratos er børsnoteret på Nasdaq OMX Stockholm, og markedsværdien er opgjort til ca. 17 milliarder SEK.

Pressemeddelelse PDF