Delårsrapport for 1.-3. kvartal 2012

til NASDAQ OMX Copenhagen A/S

2012.11.20

Delårsrapport for 1.-3. kvartal 2012

AO har i 3. kvartal 2012 fortsat fokus på dels at servicere kernekunderne inden for teknikfagene, dels på lønsomhed, hvorved bruttomarginen i 1. - 3. kvartal 2012 er øget med 2,1 procentpoint til 30,3 %. Resultatet før skat for 1. - 3. kvartal på 89,6 mio. kr. er 23,4 mio. kr. højere end i samme periode sidste år. Overskudsgraden er realiseret til 5,7 %, hvilket lever op til forventningerne.

Koncernomsætningen i 1. – 3. kvartal, som er påvirket af et svagt marked, blev på 1.639,2 mio. kr. mod 1.740,5 mio. kr. i samme periode 2011, svarende til en tilbagegang på 101,3 mio. kr. eller 6 %. Koncernomsætningen i 3. kvartal blev 553,6 mio. kr. mod 608,8 mio. kr. sidste år, svarende til en tilbagegang på 55,2 mio. kr. eller 9 %. Tilbagegangen skyldes primært et  fravalg af ulønsomme ordrer på ”gør det selv-markedet” samt vigende omsætning i udlandet.

Bruttoavancen for 1. – 3. kvartal på 496,4 mio. kr. blev 5,9 mio. kr. højere end sidste år som følge af højere bruttomargin. Bruttoavancen i 3. kvartal blev på 168,3 mio. kr., hvilket er 6,6 mio. kr. lavere end sidste år.

EBIT (resultat af primær drift) blev i 1. – 3. kvartal 93,4 mio. kr. mod 76,5 mio. kr. i samme periode 2011. I 3. kvartal blev EBIT 36,4 mio. kr. mod 40,1 mio. kr. i 3. kvartal 2011. Resultatfremgangen for perioden 1. - 3. kvartal kan henføres til øget bruttomargin samt lavere omkostninger.

Resultat før skat blev i 1. - 3. kvartal 89,6 mio. kr. mod 66,2 mio. kr. i samme periode 2011. I 3. kvartal blev resultat før skat på 35,2 mio. kr. mod 36,8 mio. kr. i 2011.

Aktiverne udgjorde pr. 30. september 2012 1.273,7 mio. kr., hvilket er 130,9 mio. kr. lavere end sidste år. Faldet kan henføres til lavere omsætning samt fortsat optimering af arbejdskapitalen.

Pengestrøm fra driften blev i 1. – 3. kvartal på 200,4 mio. kr., hvilket er 79,3 mio. kr. højere end EBITDA-resultat på 121,2 mio. kr. I 3. kvartal udgjorde pengestrøm fra driften 96,0 mio. kr., hvilket er 50,5 mio. kr. højere end EBITDA.

For yderligere information kontakt venligst:

Adm. direktør Niels A. Johansen
Drifts- og finansdirektør Henrik T. Krabbe