Investeringsplaner 2013

Alliance Oil fortsätter att minska investeringarna inom upstreamsegmentet och planerar att under 2012 investera 250-290 MUSD[1] med fokus på organisk utbyggnad av produktionstillgångar i samtliga regioner, etablering av gasproduktion i Tomskregionen samt utvärdering av prospekteringspotentialen i Timano-Pechoraregionen.

Inom downstreamsegmentet planeras en oförändrad investeringsnivå om 430-490 MUSD[2], för att öka kapaciteten och färdigställa hydroprocessanläggningen vid Khabarovskraffinaderiet, ansluta raffinaderiet till ESPO-pipelinen (East Siberian Pacific Ocean) och fortsätta expansionen på detaljist- och grossistmarknaderna i ryska Fjärran Östern. Efter slutförandet av betydande investeringsprojekt under 2013 räknar bolaget med att minska investeringarna inom downstreamsegmentet väsentligt.

Upstream

Som tidigare offentliggjorts är upstreamsegmentets målsättning för 2013-2015 att förlänga bolagets historik av tvåsiffrig procentuell tillväxt i produktion och reserver. Strategin fokuserar på att realisera utvecklings- och prospekteringspotentialen i Timano-Pechora, att expandera på den attraktiva ryska gasmarknaden och utveckla bolagets joint venture med Repsol.

För 2013 planeras upstreamsegmentets konsoliderade investeringar minska till 250-290 MUSD, och fullt ut finansieras från segmentets kassaflöde. Totalt planeras borrning av 64 produktionsbrunnar och 4 prospekteringsbrunnar under året. I Timano-Pechoraregionen fokuseras investeringsprogrammet på att ytterligare utveckla Kolvinskoyefältet samt att utvärdera och testa bolagets utökade resursbas i regionen efter de senaste licensförvärven. Alliance Oil planerar att inleda gasproduktion i Tomskregionen i början av 2013.

Downstream

Inom downstreamsegmentet beräknas en ny hydrocracker och andra hydroprocessanläggningar att tas i testdrift under det tredje kvartalet 2013. För närvarande beräknas mer än 95% av teknik- och upphandlingsarbeten samt 79% av konstruktionsarbeten för projektet vara slutförda. Raffineringskapaciteten planeras att utökas från 90 000 till 100 000 fat per dag under 2013.

Bolaget har inlett konstruktionsarbeten för att ansluta Khabarovskraffinaderiet till ESPO-pipelinen. De första leveranserna av råolja från ESPO till raffinaderiet beräknas ske i början av 2014 med 40 000 fat per dag för att därefter gradvis ökas upp till 100 000 fat per dag under 2015. Utbyggnaden av bolagets nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern fortsätter.

De konsoliderade investeringarna för downstreamsegmentet 2013 beräknas uppgå till 430-490 MUSD, i nivå med investeringarna 2012, och fullt ut finansieras från segmentets kassaflöde, befintlig likvida medel och kreditfaciliteter. Efter färdigställandet av hydroprocessanläggninen, kapacitetsökningen och byggandet av anslutningen till ESPO under 2013 räknar bolaget med att minska de framtida investeringarna inom downstreamsegmentet väsentligt.

För ytterligare information:

Arsen Idrisov, VD, Alliance Oil Company Ltd., tel. +7 (495) 777 18 08

Eric Forss, Styrelseordförande, Alliance Oil Company Ltd., tel. (08) 611 49 90

Besök även: www.allianceoilco.com

[1] 2012 års investeringsprognos inom upstream uppgår till 380-450 MUSD.

[2] 2012 års investeringsprognos inom downstream uppgår till 410-440 MUSD.

AOIL_2013_01_29_sve.pdf