Nedjustering af resultatforventninger for 2012

Oslo Børs

1. februar 2013

Nedjustering af resultatforventninger for 2012

Resultatforventningerne for 2012 nedjusteres med ca. 375 mio. kr. og resultatet før skat forventes herefter at udvise et underskud på ca. 1.150 mio. kr.

Nedjusteringen består dels af en positiv afvigelse i bankens basisresultat før nedskrivninger på ca. 75 mio. kr. og dels et øget behov for nedskrivninger på ca. 450 mio. kr.

Vestjysk Bank A/S udsendte den 25. september 2012 en selskabsmeddelelse, der bl.a. indeholdt en forventning om et øget nedskrivnings- og hensættelsesbehov på udlån og garantier på 600 mio. kr., således at det samlede beløb for nedskrivninger og hensættelser forventedes at ligge i niveauet 1.050 mio. kr. for hele 2012.

Årsagerne til det øgede nedskrivnings- og hensættelsesbehov blev angivet som følger:

• Fortsat svage økonomiske konjunkturer

• Forværret indtjeningsevne inden for visse grene af landbrugserhvervet, specielt mælkeproduktion samt negativ udvikling i bytteforholdet mellem udgifter til foder og afregningspriser. Denne forværring af mange landmænds driftsresultat optræder ofte i sammenhæng med en negativ konsolidering gennem flere år

• Ejendomsmarkedet viser fortsat træghed i omsætning af udlejnings- og boligejendomme. Dele af markedet er næsten fastfrosset, og prisdannelsen er særdeles ugunstig for ejere og långivere

• Mange erhvervsejendomme rammes af lange perioder med tomgang i udlejningen

• Den beskrevne situation har endvidere foranlediget, at banken har foretaget en mere dybtgående og konservativ fortolkning af Finanstilsynets nye retningslinjer for nedskrivning.

Banken ser ingen ændringer i de grundlæggende årsager til det yderligere nedskrivningsbehov.

Siden nedjusteringen i september 2012 har ledelsen iværksat mere omfattende individuelle gennemgange også af små/mellemstore engagementer. Disse gennemgange har resulteret i, at de stikprøvevise analyser samt erfaringsmæssige vurderinger, som lå til grund for vurderingen i september måned 2012, af nedskrivnings- og hensættelsesbehov på udlåns- og garantiporteføljer af omhandlede størrelser, har været for lavt sat. Den gennemsnitlige bonitet i en række små/mellemstore udlånsengagementer har således vist sig væsentlig dårligere end antaget.

Det forventede negative årsresultat indebærer, at bankens samlede ansvarlige kapital kan opgøres til ca. 3,4 mia. kr. fordelt på henholdsvis 1,0 mia. kr. egenkapital og 2,4 mia. kr. efterstillet kapital.

Bankens beregnede solvens pr. 31. december 2012 forventes at udgøre 11,4 pct. mod et solvensbehov på 10,0 pct. Solvensoverdækningen på 1,4 procentpoint svarer til en beløbsmæssig overdækning i størrelsesordenen 350 mio. kr.

Finanstilsynets redegørelse om inspektion i Vestjysk Bank A/S af 31. januar 2013 er indregnet i ovennævnte nedjustering.

Banken forventer i 2013 at realisere et basisresultat før nedskrivninger og kursreguleringer i niveauet 500 mio. kr., hvilket svarer til et uændret niveau i forhold til 2012.

Banken offentliggør årsregnskab 28. februar 2013.

Eventuel henvendelse kan ske til adm. bankdirektør Vagn Thorsager på tlf. 96 63 21 03.

vestjyskBANK

Vagn Thorsager                               Michael Nelander Petersen