Alliance Oil startar gasproduktion i Tomskregionen

Alliance Oil Company Ltd har färdigställt infrastrukturen och påbörjat gasproduktion på Ust-Silginskiyfältet i Tomskregionen. Gasleveranser har inletts via den 43 kilometer långa pipeline, som förbinder fältet med Gazproms pipelinesystem. Ett försäljningsavtal har slutits med ett dotterbolag till Gazprom.

I anslutning till fältet har en gasbehandlingsenhet, en 43 kilometer lång pipeline, en mätstation och ett antal stödenheter såsom kraftstation, helikopterplatta, färskvattensystem och baracker för personalen byggts. Hittills har fem produktionsbrunnar borrats, varav tre är i produktion och levererar gas till pipelinen. De initiala produktionsvolymerna uppgår till omkring 700 tusen kubikmeter (cirka 4 500 fat oljeekvivalent) per dag.

I oktober 2012 offentliggjordes att Alliance Oil Company tecknat avtal om att förvärva 100% av aktierna i LLC “SN-Gazdobycha” (“SNGD”). SNGD har de två licenserna Ust-Silginskiy och Kargasokskiy-2, som täcker en yta om 1 323 kvadratkilometer omkring 55 kilometer väster om staden Kargasok i Tomskregionen i Ryssland. På Ust-Silginskiylicensen finns gasfälten Ust-Silginskiy, Middle-Silginskiy och North-Silginskiy. På Kargasokskiy-2-licensen finns gasfälten Beloyarskiy, Silgniskiy och West-Silginskiy.

Alliance Oil planerar att under 2013 borra ytterligare produktionsbrunnar för att öka produktionen från licenserna.

”Jag är glad över att kunna meddela den framgångsrika lanseringen av bolagets första kommersiella gasproduktion, sedan det nyligen genomförda förvärvet. Gas kommer allt mer bidra till bolagets volymer, intäkter och resultat under de kommande åren och med Ust-Silginskiyfältet i produktion, har Alliance Oil tagit ett viktigt steg mot målet om en tvåsiffrig procentuell volymtillväxt,” säger Arsen Idrisov, verkställande direktör, Alliance Oil Company.

För ytterligare information:

Arsen Idrisov, VD, Alliance Oil Company Ltd., tel. +7 (495) 777 18 08

Eric Forss, Styrelseordförande, Alliance Oil Company Ltd., tel. (08) 611 49 90

Besök även: www.allianceoilco.com

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt olje- och gasföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag omfattande olje- och gasreserver och downstreamverksamhet som inkluderar raffinaderiet i Khabarovsk och ett ledande nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.

AOIL_2013_02_13_sve.pdf