Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2012

Fjärde kvartalet 2012

• Intäkterna uppgick till 908,7 MUSD, en ökning med 10% från Q4 2011.
  • EBITDA uppgick till 169,2 MUSD, en minskning med 28% från Q4 2011.
  • Resultatet före skatt uppgick till 167,8 MUSD, en ökning med 6% från Q4 2011.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 129,9 MUSD, en ökning med 9% från Q4 2011.

Räkenskapsåret 2012

• Intäkterna uppgick till 3 445,2 MUSD, en ökning med 12% jämfört med 2011.
  • EBITDA uppgick till 734,1 MUSD, en ökning med 6% jämfört med 2011.
  • Resultatet före skatt uppgick till 544,4 MUSD, en ökning med 26% jämfört med 2011.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 420,8 MUSD, en ökning med 28% jämfört med 2011.
  • Resultatet före skatt för kvartalet och räkenskapsåret påverkades positivt av en återföring på 58,7 MUSD av en tidigare gjord nedskrivning av råoljetillgångarna.
  • Förvärv av gasreserver och inledd gasproduktion i Tomskregionen.
  • 7 nya olje- och gaslicenser i Timano-Pechoraregionen.
  • 2P[1] reserverna ökade till 733 miljoner fat oljeekvivalent, en ökning med 13% jämfört med 2011.
  • Bildande av joint venture med Repsol slutfört.
  • Emission av preferensaktier om 202 MUSD.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 30 SEK per preferensaktie och ingen utdelning på stamaktier.

Fjärde kvartalet 2012 Fjärde kvartalet 2011 Räkenskapsåret 2012 Räkenskapsåret 2011
Råoljeproduktion, fat per dag 52 500 62 427 53 932 48 984
Raffineringsvolym, fat per dag 82 494 72 834 80 122 73 650
Intäkter, MUSD 908,7 825,4 3 445,2 3 082,7
EBITDA, MUSD 169,2 236,1 734,1 690,3
Resultat före skatt, MUSD 167,8 158,7 544,4 432,8
Resultat efter skatt, MUSD 129,9 119,1 420,8 328,3
Resultat per aktie, USD 0,69 0,68 2,31 1,86
Resultat per aktie efter utspädning, USD 0,64 0,62 2,18 1,74

Bästa aktieägare,

Alliance Oil redovisar stark  operativ och finansiella utveckling för 2012, med de  bästa resultaten i bolagets historia. Den makroekonomiska miljön var fortsatt gynnsam med oljepriser kring 110 USD per fat och högre priser på oljeprodukter såväl internationellt som på den ryska marknaden. Samtidigt ökade utvinningsskatten (MET) och punktskatter medan exportskatterna förblev inom ”60-66-90”-ramverket.

Alliance Oils råoljeproduktion ökade under året med 10% till 19,7 miljoner fat och raffineringsvolymerna ökade med 9% till 29,3 miljoner fat. Intäkterna och rörelseresultatet ökade med 12% respektive 6% jämfört med 2011. EBITDA-resultatet nådde all time high, 734 miljoner USD, och resultatet före skatt översteg 500 MUSD.

Inom upstreamsegmentet medförde högre produktion också att försäljningsvolymerna ökade till 19,3 miljoner fat (17,5 miljoner fat 2011). Segmentets EBITDA förbättrades med 25%, delvis till följd av att en ökad andel av produktionen var befriad från utvinningsskatt. Investeringsprogrammet finansierades fullt ut ur upstreamsegmentets positiva fria kassaflöde. Under 2012 borrades 89 produktionsbrunnar och 4 prospekteringsbrunnar.

Under det fjärde kvartalet expanderade bolaget in på den ryska gasmarknaden genom ett strategiskt förvärv av två licenser med betydande gas- och kondensatreserver och god prospekteringspotential i Tomskregionen. I februari 2013 påbörjade Alliance Oil gasproduktion med initialt 4500 fat oljeekvivalent per dag.

Per 31 december 2012 hade Alliance Oils 1P-reserver ökat till 331 miljoner fat oljeekvivalent (mboe), 2P-reserver till 733 mboe och totala 3P-reserver till 1 206 mboe. Därtill tillfördes Alliance Oil under 2012 också 7 nya prospekterings- och produktionslicenser i Timano-Pechoraregionen med prospekteringsresurser om cirka 560 mboe enligt rysk klassificering (D1+D2).

Alliance Oil och Repsol har slutfört transaktionerna för att bilda joint venture bolaget AR Oil and Gas BV (AROG) med tillgångar uppgående till cirka 885 MUSD och med 2P olje- och gasreserver motsvarande 278 mboe. Alliance Oil har överfört upstreambolag i Volga-Uralregionen och erhållit 51% av AROG samt 117 MUSD kontant netto. Repsol har överfört gasbolaget Eurotek till AROG samt erlagt kontanter till Alliance Oil för att erhålla 49% av AROG.

Inom downstreamsegmentet ökade de konsoliderade intäkterna med 12% under året, till följd av högre försäljningsvolymer. Alliance sålde 29,9 miljoner fat oljeprodukter under 2012 jämfört med 27,6 miljoner fat under 2011.

Kapacitetsutnyttjandet vid raffinaderiet var rekordhögt under 2012 till följd av stark efterfrågan på oljeprodukter både på den inhemska och exportmarknaden. Kapaciteten har utökats till 90 000 fat per dag, 7 nya enheter har satts i produktion och infrastrukturen har uppgraderats. Bunkerverksamheten och stationsverksamheten fortsatte att stärkas.

I slutet på året genomfördes en framgångsrik emission av nya utdelningsberättigade preferensaktier som tillförde bolaget 1 350 miljoner kronor (202 MUSD), före emissionskostnader. Bolagets låneportfölj var fortsatt välbalanserad under fjärde kvartalet och utgjordes i huvudsak av långfristig finansiering. Nettoskulden förblev stabil och likvida medel uppgick till över 400 MUSD per 31 december 2012.

Utsikter

För 2013 planeras upstreamsegmentets investeringar uppgå till 250-290 MUSD, och fullt ut finansieras från segmentets positiva fria kassaflöde. Totalt planeras borrning av 64 produktionsbrunnar och 4 prospekteringsbrunnar under året.

Inom downstreamsegmentet kommer en ny hydroprocessanläggning att tas i testdrift under det tredje kvartalet 2013. För närvarande beräknas mer än 95% av teknik- och upphandlingsarbeten samt 83% av konstruktionsarbeten för projektet vara slutförda. Raffineringskapaciteten planeras att ytterligare utökas till 100 000 fat per dag.

Bolaget har inlett konstruktionsarbeten för att ansluta Khabarovskraffinaderiet till ESPO-pipelinen. De första leveranserna av råolja från ESPO till raffinaderiet beräknas ske i början av 2014 med en kapacitet på 40 000 fat per dag för att därefter gradvis öka kapaciteten till 100 000 fat per dag under 2015.

Investeringarna för downstreamsegmentet 2013 beräknas uppgå till 430-490 MUSD och fullt ut finansieras från segmentets kassaflöde, befintliga likvida medel samt kreditfaciliteter.

Efter att raffinaderimoderniseringen, kapacitetsökningen och byggandet av anslutningen till ESPO slutförts under 2013 räknar vi med att minska investeringarna inom downstream och förväntar oss långsiktigt ökande leveranser med förbättrad kvalitet, produktmix och lönsamhet.

Alliance Oils strategiska målsättning för upstreamsegmentet är att bibehålla en tvåsiffrig procentuell tillväxt i produktion och reserver under de kommande åren. Upstreamsegmentets lönsamhet fortsätter att gynnas av ökande nettopriser, befrielse från produktionsskatt och ny gasproduktion. Den solida basen av kolvätereserver och potentiella resurser stödjer vår tillväxtambition. Fokusområden för bolaget är att realisera utvecklings- och prospekteringspotentialen i Timano-Pechora, att expandera på den attraktiva ryska gasmarknaden och utveckla joint venturebolaget med Repsol.

Arsen Idrisov

För ytterligare information:

Arsen Idrisov, Verkställande direktör, Alliance Oil Company Ltd, tel +7 (495) 777 18 08

Eric Forss, Styrelseordförande, tel +46 8 611 49 90

Telefonkonferens

Datum: torsdag 21 februari 2013

Tid: 10.00 CET

För att delta via telefon, ring följande telefonnummer ett par minuter innan telefonkonferensen startar:

Ring följande telefonnummer ett par minuter innan telefonkonferensen startar:

Från Lokalt nummer Avgiftsfritt nummer
Sverige 08 505 202 78 0200 125 058
Ryssland   810 8002 198 4011
Övriga länder  +44 20 7190 1596 0800 358 5263

Konferensnummer: 4600963

Internet

Telefonkonferensen sänds direkt på Internet, och kan följas på Alliance Oils hemsida www.allianceoilco.com.

Konferensen spelas in och kommer att finnas tillgänglig på www.allianceoilco.com.

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt olje- och gasföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag omfattande olje- och gasreserver och downstreamverksamhet som inkluderar raffinaderiet i Khabarovsk och ett ledande nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.

[1] Bevisade och sannolika reserver

AOIL_2013_02_21_4Q2012_sve.pdf