REPSOL OCH ALLIANCE OIL INLEDER KOMMERSIELL GASPRODUKTION I RYSSLAND

• Gasproduktionen uppgår initialt till 855 000 kubikmeter per dag (cirka 5 350 fat oljeekvivalent) från tre brunnar
  • 11 brunnar planeras att vara i produktion i början av 2014
  • Lanseringen av fältet är det första produktionsprojekt som färdigställts inom ramen för Alliance Oils och Repsols joint venture som bildats för prospektering och produktion i Ryssland
  • För närvarande produceras cirka 25 000 fat oljeekvivalent per dag
  • Båda parter tittar på nya möjligheter i Ryssland

Repsol och Alliance Oil har inlett kommersiell gasproduktion vid Syskonsyninskoyefältet i Khanty-Mansiyskregionen i Ryssland. Joint venturebolaget, A&R Oil and Gaz BV (AROG), som skapades för prospektering och produktion av kolväten i Ryssland, har därmed framgångsrikt lanserat sitt första projekt.

Produktionen uppgår initialt till 855 000 kubikmeter gas per dag (cirka 5 350 fat oljeekvivalent) och levereras genom Gazproms transportnätverk. Hittills har fem produktionsbrunnar borrats, varav tre är i produktion. Under det kommande året planeras ytterligare 6 brunnar att borras från 5 olika borrplatser.

För närvarande uppgår joint venturebolagets sammanlagda produktion till cirka 25 000 fat oljeekvivalent per dag och de bevisade och sannolika reserverna uppgår till cirka 278 miljoner fat oljeekvivalent.

”Det är mycket glädjande med denna den första produktionslansering genom AROG, speciellt som vi härigenom öppnar upp potentialen i ett område som under de kommande åren kommer fortsätta förse den inhemska marknaden med stora volymer gas,” säger Fernando Martinez Fresneda, chef för Repsol i Ryssland.

”Produktionsstarten på gasfältet Syskonsyninskoye visar på de strategiska och operativa synergier som kan uppnås genom vårt samarbete med Repsol. Genom våra gemensamma team, har detta första integrerade projekt styrts mycket professionellt. Med detta nya fält i produktion, har vi tagit ytterligare ett steg mot att förverkliga våra målsättningar inom upstreamområdet,” säger Arsen Idrisov, verkställande direktör, Alliance Oil Company.

Repsol ökar produktionen över hela världen baserat på den framgångsrika prospekteringsportfölj som byggts upp under det senaste decenniet. Under det senaste året har bolaget utökat produktionen med nya projekt i Brasilien, Bolivia, USA och Spanien. Under året beräknas också Kinteronifältet i Peru att sättas i produktion. I bolagets strategiska plan för åren 2012-2016 planeras för en årlig produktionstillväxt på minst 7%, för att nå en produktion om 500 000 fat oljeekvivalent per dag under 2016.

Alliance Oil Company ökar upstreamproduktionen i Ryssland utifrån den växande basen av kolvätereserver och resurser.  Strategin för upstreamsegmentet för 2013-2015 bygger på att förlänga bolagets historik av tvåsiffrig procentuell produktionstillväxt.

Alliance Oil Company Ltd

Eric Forss, Styrelseordförande, Tel.: +46 8 611 49 90

Repsol

Pressavdelningen Tel +34 91 753 8787 or prensa@repsol.com

Om A&R Oil and Gaz BV

A&R Oil and Gaz BV (AROG) är ett joint venturebolag som till 49% ägs av Repsol och till 51% av Alliance Oil. Joint venturebolaget är en gemensam plattform för tillväxt i Ryssland, som kombinera Alliance kunskap och tillgång till affärsmöjligheter inom prospektering och produktion i Ryssland med Repsols kunskap samt teknologiska kapacitet. AROG har producerande olje- och gastillgångar i olika regioner i Ryssland.

Besök även: www.repsol.com

Besök även: www.allianceoilco.com