Investororientering og årsrapport 2012

Investeringsforeningen SmallCap Danmarks bestyrelse har d.d. behandlet og godkendt foreningens investororientering og årsrapport for perioden 1. januar – 31. december 2012, hvorfra følgende kan fremhæves:

• Investeringsforeningen realiserede et overskud før skat på 7,8 mio. kr. og efter skat på 7,7 mio. kr., svarende til et afkast på 5,5%.
  • Afkastet er lavere end Investeringsforeningens benchmark, KFMX indekset, der steg med 14,1% i 2012. I 5 ud af 7 års investeringshistorik har foreningen slået sit benchmark og foreningen har i gennemsnit over de 7 år outperformet med 4,2%-point p.a.
  • De største positive bidragsydere til årets resultat var Egetæpper (+4,9 mio. kr.), Alm. Brand (+4,1 mio. kr.) og BoConcept Holding (+2,5 mio. kr.). De største skuffelser kom fra potentielle turn-around cases der blev hårdt ramt af konjunkturerne såsom DLH (-4,4 mio. kr.), H+H International (-3,7 mio. kr.) og Topsil (-1,4 mio. kr.)
  • Den 31. dec. 2012 var formuen 139,4 mio. kr. og indre værdi 7.030 kr. pr. bevis. Bestyrelsen indstiller til generalforsamlingen, at der ikke udbetales udbytte for 2012.
  • Efter årsskiftet 2012/13 har en større investor indløst sine beviser og det cirkulerende antal beviser er i skrivende stund reduceret med 28% i forhold til ultimo 2012. Medlemmernes formue er nu 108 mio. kr., hvoraf SmallCap Danmark A/S ejer 56%. I lyset af den begrænsede eksterne kapital vil ledelsen arbejde på at reducere omkostningerne med henblik på at sikre medlemmerne en mere konkurrencedygtig omkostningsbase.
  • Forudsætningerne er til stede for, at 2013 bliver et ganske godt aktieår, idet de makro­økonomiske faktorer, som drev aktiemarkedet frem i 2012, fortsat vil påvirke markedet positivt. En mulig øget risikovillighed blandt de institutionelle investorer vil gavne small cap markedet, der har været særlig hårdt ramt af investorernes fokus på likviditet. Samlet vurderer foreningen stigningspotentialet for det samlede aktiemarked til at være 10 – 20 % i 2013.
  • Fra årets start og til dags dato har foreningen opnået et afkast på 8,4%.

Investeringsforeningen SmallCap Danmark

Jan O. Frøshaug Christian Reinholdt