Alliance Oil ger banker uppdrag att arrangera investerarmöten

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLIKATION ELLER SPRIDNING, HELT ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL ELLER FRÅN USA, KANADA, AUSTRALIEN, JAPAN ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN HANDLING UTGÖR EN ÖVERTRÄDELSE AV TILLÄMPLIG LAG I SÅDAN JURISDIKTION.

Alliance Oil Company Ltd., med kreditvärdighet B+ från S&P och B från Fitch (båda betecknade ”stable”), har givit Deutsche Bank, Gazprombank, Goldman Sachs International och Raiffeisen Bank International uppdrag att vara Joint Lead Managers samt Joint Bookrunners och arrangera möten med investerare rörande räntebärande skuldinstrument i USA och Europa med början den 17 april 2013. Dessa möten kan resultera i en obligationsemission i USD (en s.k. ”144A / Reg S senior unsecured Eurobond”), villkorad av rådande marknadsförhållanden. FCA/ICMA stabilisering.

För ytterligare information:

Jakob Sintring, investor relations Sverige, tel. +46 8 611 49 95

Pavel Kim, head of investor relations, Moskva, tel. +7 495 777 18 08 anknytning 1056

Besök även: www.allianceoilco.com

Alliance Oil Company Ltd är ett ledande självständigt olje- och gasföretag med en vertikalt integrerad verksamhet i Ryssland och Kazakstan. Alliance Oil Company har idag omfattande olje- och gasreserver och downstreamverksamhet som inkluderar raffinaderiet i Khabarovsk och ett ledande nätverk av bensinstationer och oljeproduktsdepåer i ryska Fjärran Östern. Bolagets depåbevis handlas på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AOIL.

Inget i denna kommunikation skall utgöra ett erbjudande att sälja, eller begäran att lämna erbjudande att köpa värdepapper i Kanada, Australien eller Japan eller någon jurisdiktion där ett sådant erbjudande eller försäljning skulle vara olaglig. Erbjudandet och spridningen av denna kommunikation och annan information rörande transaktionen häri kan vara begränsad enligt lag och personer som innehar denna kommunikation eller annan information som hänvisas till häri skall informera sig själva om och respektera sådan begränsning. Underlåtenhet att efterleva dessa restriktioner kan utgöra en överträdelse av värdepapperslagstiftning i någon av jurisdiktionerna.

Detta meddelande är inte avsett för publikt offentliggörande, direkt eller indirekt, i eller till USA (inklusive dess territorier och innehav, alla Stater i USA och Columbiadistriktet). Detta meddelande utgör inte, helt eller delvis, ett erbjudande eller begäran om ett erbjudande att köpa eller teckna värdepapper i USA. Inga sådana värdepapper är, eller kommer att bli, registrerade under 1933 års värdepapperslag i USA (”Värdepapperslagen”) (Eng. United States Securities Act of 1933). Inga sådana värdepapper får erbjudas eller säljas i USA eller till, eller för räkning eller förmån för amerikaner (såsom definierat under Regulation S i Värdepapperslagen), förutom till följd av undantag från registreringskrav under Värdepapperslagen. Inget publikt erbjudande av värdepapper kommer att göras i USA eller i någon annan jurisdiktion där ett sådant erbjudande är begränsat eller förbjudet.

Detta meddelande är riktat enbart till personer som (i) är utanför Storbritannien eller (ii) har professionell erfarenhet i frågor rörande investeringar under artikel 19(5) i lagen om finansiella tjänster och marknader 2000 (finansiellt främjande) order 2005 (”ordern”) (Eng. financial services and markets act 2000 (financial promotion) order 2005) eller (iii) är personer som faller inom artikel 49(2)(a) till (d) (”företag med högt substansvärde, entiteter som inte inkorporerats, etc”) (Eng. "high net worth companies, unincorporated associations, etc.") av ordern eller (iv) till den detta meddelande annars kan riktas till utan att strida mot kapitel 21 av lagen om finansiella tjänster och marknader 2000 (alla sådana personer refererade till som ”relevanta personer”). Detta meddelande får inte föranleda att sådana personer som inte är relevanta personer agerar i enlighet med eller förlitar sig på det. Investeringar eller investeringsaktiviteter hänförliga till detta meddelande är tillgängliga enbart för relevanta personer. Överenskommelser kommer enbart att träffas med relevanta personer.

I medlemsstater av den Europeiska ekonomiska samarbetsområdet är detta meddelande riktat enbart till personer som är ”kvalificerade investerare” såsom avses i artikel 2(1)e av Direktiv 2003/71/EC  (”Prospektdirektivet”) (”Kvalificerad Investerare”). Detta meddelande är ett offentliggörande för de tillämpliga syften som implementerar Prospektdirektivet.

Detta meddelande är inte för offentliggörande, publikation eller spridning, helt eller delvis, i Ryska federationen. Detta meddelande utgör inte ett erbjudande, eller en inbjudan att lämna erbjudande, sälja, köpa, byta eller överlåta värdepapper i Ryssland eller till, eller till förmån för, någon rysk person, och utgör inte marknadsföring av värdepapperna i Ryssland.  Den här informationen får inte spridas till tredje man eller annars offentliggöras i Ryssland. Värdepapperna har inte och kommer inte att registreras i Ryssland eller upptas till publik handel och/eller publik cirkulation i Ryssland. Värdepapperna är inte avsedda för ”placering” eller ”cirkulation” i Ryssland såvida det inte tillåts under rysk lag.

AOIL_2013_04_15_sve.pdf