Koncernens resultat blev bedre end forventet i 1. kvartal 2013 og FK Distribution har udviklet et banebrydende produkt – NejTak+ på Forum.dk

Den 3. maj 2013
Selskabsmeddelelse nr. 07-13

• Koncernens resultat blev bedre end forventet i 1. kvartal 2013.
• Forventningerne til årets samlede resultat fasholdes
• FK Distribution har den 1. maj lanceret NejTak+ på Forum.dk – en lille verdensnyhed.

Koncernens omsætning og resultat i 1. kvartal 2013 var lavere end i samme kvartal sidste år, idet den strukturelle markedsudvikling og lovgivningstiltag fortsat er negative i relation til tryksager. Koncernomsætningen blev på 263,0 mio. kr. i 1. kvartal 2013, hvilket var 7% lavere end i samme periode 2012. Koncernens resultat af den primære ordinære drift blev 15,8 mio. kr. mod 35,0 mio. kr. i samme periode året før.

Markedsudviklingen har generelt været mere positiv end forventet i første kvartal 2013 og resultatet i 1. kvartal 2013 var derfor bedre end forventet. Flere af koncernens aktiviteter påvirkes imidlertid fortsat af den strukturelle markedsudvikling. Forretningsudvikling har derfor fortsat højeste prioritet og arbejdet hermed forløber planmæssigt. Koncernen har således fasholdt fokus på eksekvering, lønsomhed, styrkelse af konkurrenceevne samt udvikling og udvidelse af forretningsmodeller.

FK Distribution har i maj 2013 lanceret NejTak+ på Forum.dk. Med NejTak+ kan forbrugeren udvælge de tilbudsaviser, de ønsker at modtage i postkassen. NejTak til reklamer stiger kraftigt. 28% af husstandene siger nu Nej Tak, og det forventes at stige til 50% i 2017. Den vigtigste årsag til den kraftige stigning er, at forbrugerne oplever, at de får for mange tilbudsaviser.

FK Distribution har nu udviklet og lanceret et nyt produkt, der skal imødegå denne udvikling: NejTak+ på Forum.dk.

I ”Nej Tak til reklamer” ordningen kan forbrugerne enten modtager alle reklamer eller slet ingen. Forbrugeren kan altså ikke vælge mellem dem, man ønsker og dem man ikke ønsker.

Med det nye NejTak+ får de danske forbrugere, som de formentlig første i verden, nu mulighed for at vælge netop de reklamer, de ønsker at modtage uden samtidig at modtage dem, de ikke ønsker at bruge.

En stor interviewundersøgelse, som Gallup netop har gennemført, viser, at 40% af NejTak’erne og hele 80% af dem, der overvejer at sige Nej Tak ”helt sikkert eller sandsynligvis vil tilmelde sig NejTak+.

NejTak+ åbner for tilmelding den 21. maj 2013, og det forventes at gennemføre første omdeling med Nej Tak+ i slutningen af juni. FK Distribution starter i et afgrænset område og udvider så gradvist, og det forventes, at Nej Tak+ kan tilbydes til hele Danmark i løbet af 2013.

NejTak+ er en vigtig del af FK Distributions fremadrettede strategi, der tager sigte på at søge ind til kernen i tilbudsmarkedet og udvikle nye løsninger, der imødekommer forbrugernes ønsker og sikrer detailhandelen en effektiv og relevant kanal til tilbudsgivningen.

Bekey, der udvikler og sælger et unikt elektronisk nøgle-system, har nu færdiggjort udviklingen af en række banebrydende produkter. Bekey er et system til adgangskontrol, der kan administrere og tildele tidsbegrænsede elektroniske nøgler. Bekey er i dialog med en lang række kommuner, der udsender udbud, hvor hjemmeplejen ønsker etableret elektroniske nøglesystemer, der vil være en stor hjælp, når hjemmeplejen skal besøge klienterne i deres eget hjem.

Søndagsavisen øgede markedsandelen i 1. kvartal selvom omsætningen blev lidt lavere end i 1. kvartal 2012. Markedssituationen er vanskelig for Søndagsavisen. An-noncemarkedet var svagt i 4. kvartal 2012 og udviklingen blev forstærket i 1. kvartal 2013. Målet om at opnå et koncernneutralt resultat af koncernens avisaktiviteter er imidlertid realiseret i 1. kvartal 2013.

Ofir har realiseret den forventede omsætningsvækst i 1. kvartal 2013. Samtidig er iværksat næste skridt i strategien med lavere omkostninger til følge, hvilket samlet vil forbedre resultatet betydeligt i 2013.

På Byggestart.dk/HentTilbud.dk har omsætningsvæksten været lavere end forventet. Aktiviteten giver derfor fortsat underskud. Der er iværksat en række tiltag for at øge omsætningen.

Uændrede forventninger til koncernens resultat
Omsætning og resultat blev bedre end forventet i årets 1. kvartal. Nogle af FK Distributions kunder har imidlertid omlagt fra weekendomdeling til midtugeomdeling, hvilket reducerer forventningerne til resultaterne i de resterende 3 kvartaler af 2013. Forventningerne til Onlinesegmentets omsætningsvækst i 2013 er nu lidt lavere end tidligere, men forventningerne til resultatet er uændrede.

Samlet set forventes koncernens omsætning uændret at blive mellem 990 mio. kr. og 1.050 mio. kr. i 2013. Koncernens EBIT forventes uændret at blive på mellem -15 mio. kr. og +15 mio. kr. i 2013.

Yderligere oplysninger kan fås hos adm. direktør Lars Nymann Andersen og økonomidirektør Kåre Wigh på telefon 39 57 70 00.

Kvartalsorienteringen fremgår i sin helhed af vedhæftede dokument.

North Media 1. kvartal 2013.pdf