Stabil driftsudvikling i 2. kvartal 2013

Skive, Danmark, 2013-08-21 08:35 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Dantherm realiserede i 1. halvår 2013 en omsætning på DKK 239 mio., hvilket er 3 % højere end i 1. halvår 2012. Driftsresultatet (EBIT) blev et overskud på DKK 2,4 mio. mod et underskud på DKK 2,8 mio. i 1. halvår 2012. Der forventes stigende aktivitet i 2. halvår 2013 og forventningerne til hele året fastholdes.

Administrerende direktør Torben Duer udtaler:

”Første halvdel af 2013 blev som forventet med en bedre udvikling for forretningsområdet Telecom, og aktiviteten inden for HVAC var stabil. Indsatsen fortsættes med tiltag omkring markedstilstedeværelse, produktudvikling og omkostningseffektivitet for at øge omsætningen og forbedre indtjening og pengestrømme.”

Udvikling i 2. kvartal 2013

• Omsætningen blev DKK 121 mio. i forhold til DKK 120 mio. i 2. kvartal 2012. Omsætningen inden for HVAC var 10 % lavere, mens omsætningen inden for Telecom steg med 19 % i forhold til samme periode sidste år.
  • Driftsresultatet (EBIT) blev på DKK 3,3 mio. mod DKK 1,0 mio. i 2. kvartal 2012. Lavere omkostninger er den væsentligste årsag til det højere driftsresultat.
  • Pengestrømme fra driftsaktivitet blev på DKK 3 mio. mod DKK 8 mio. i 2. kvartal 2012.

Udvikling i 1. halvår 2013

• Omsætningen blev DKK 239 mio. mod DKK 232 mio. i 1. halvår 2012. Omsætningen inden for HVAC var 10 % lavere, mens omsætningen inden for Telecom steg med 28 %.
  • Driftsresultatet (EBIT) blev et overskud på DKK 2,4 mio. mod et underskud på DKK 2,8 mio. i 1. halvår 2012.
  • Pengestrømme fra driftsaktivitet blev negative med DKK 7 mio. mod positive pengestrømme på DKK 14 mio. i 1. halvår 2012. De negative pengestrømme skyldes stigende arbejdskapital som følge af højere salg og opbygning af lagre til at imødegå øget efterspørgsel fra specielt Telecom kunderne.

Forventninger til 2013

• Dantherm fastholder forventningerne til hele året om en omsætning på DKK 525-550 mio. og et driftsresultat (EBIT) på DKK 15-20 mio. svarende til niveauerne fra 2011.
  • Forventningerne om stigende aktivitet i 2. halvår 2013 baseres primært på øget salg til Telecom netværksoperatørerne i specielt 4. kvartal som en følge af de gennemførte tiltag omkring markedstilstedeværelse og produktudvikling.

Eventuelle henvendelser vedrørende denne meddelelse kan ske til adm. direktør Torben Duer på telefon 99 14 90 14.

12_Q2_20130821.pdf