Forlig om investering i Scandinotes-/Kalvebod-obligationer er en realitet

Forbrugerombudsmanden og DiBa Bank blev i juni 2013 enige om en forligsmæssig løsning for de kunder, der har eller har haft formueplejeaftaler med banken med lav eller moderat lav risiko og som har tabt penge på, at deres midler har været investeret i Scandinotes og Kalvebod obligationer.

De kunder, som er omfattet af forligstilbuddet, er blevet tilbudt en kompensation, der dækker 80 % af deres tab. Kunder med højere risikoprofil end lav eller moderat lav bliver ikke tilbudt kompensation for eventuelle tab.

Det er den enkelte kunde, der afgør, om vedkommende vil acceptere tilbuddet om kompensation, men forligsaftalen mellem banken og Forbruger­ombudsmanden indebærer, at kunderne selv må føre sagerne videre, hvis de takker nej til tilbuddet.

Forligstilbuddet er betinget af, at en væsentlig del af de berørte kunder accepterer tilbuddet inden udgangen af september måned 2013. Denne forudsætning er opfyldt allerede nu, idet en meget stor del af de berørte kunder har accepteret tilbuddet. Dermed er forliget en realitet, og udbetaling af kompensationer kan påbegyndes.

DiBa Bank har i regnskabsåret 2012 hensat i alt 50 mio. kr. til dækning af forpligtelser i forbindelse med sagerne. En endelig opgørelse af udgifter til kompensationer kan først foretages på et senere tidspunkt, når det ligger klart, hvor mange af de resterende kunder, der ikke ønsker at acceptere forligs­tilbud­det, og om der herefter er kunder, der ønsker at rejse individuelle sager mod banken.

Yderligere oplysninger:
DiBa Bank A/S (CVR-nr. 32127711 Næstved)
Konstitueret adm. direktør Jesper Lund Wimmer
Axeltorv 4 · 4700  Næstved
Tlf. direkte 5575 4491 · Fax 5575 4001
post@diba.dk
www.diba.dk (IR: Vælg menupunktet ”Investor Relations”)

Scandinotes forlig en realitet.pdf