Solvang : Halvårsrapport 2013

Shippingvirksomheten ga et positivt resultat på NOK 18,8 mill i 2.kv 2013, hvor NOK 18 mill kom fra skipseiende selskaper (egenkapital metoden), sammenlignet med NOK 7,8 mill i samme periode i 2012, hvor skipseiende selskaper bidro med NOK 6,3 mill. Resultatet før skatt for 2.kv 2013 var NOK 20,6 mill mot et tap på NOK 0,7 mill i samme periode 2012. Økning i resultat kommer fra bedre inntjening fra skipseiende selskaper på positiv verdiregulering av rente swapper, samt 2.kv 2012 hadde urealisert tap for verdipapirer.

Resultatet fra shippingvirksomheten for første halvår 2013 var NOK 29,5 mill mot NOK 18,9 mill i samme periode 2012. Fraktinntekter var høyere i første halvår 2013, men var motvirket av gjennomføring av 6 klassedokkinger. Hoveddel av økning kommer fra positiv verdiregulering av rente swapper, sammen med positiv trend i operasjonelle kostnader. Resultatet før skatt for første halvår 2013 var NOK 44,9 mill mot NOK 16,1 mill for samme periode i 2012.

Innledning
Den negative trenden i fraktmarkedet i første kvartal 2013 som hovedsaklig kom fra vedlikeholdsstans i Qatar og høyere internt forbruk i Saudi Arabia, viste en markant bedring utover i andre kvartal 2013. Da spesielt for VLGC markedet, men også for Etylen segmentet. Markedet i Vesten holdt seg sterkt gjennom hele andre kvartal med høye eksportvolum ut av USA. LGC flåten er godt beskjeftiget på korte og lengre TC, med fortsatt positiv rateutvikling.

Første halvår 2013 avsluttet på en meget positiv trend, hvor utsiktene fortsatt er bra for fullkjølte LPG skip, og tredje kvartal tar videre den positive trenden som startet i andre kvartal

Solvangs andel av fraktinntekter på tidscerteparti var for andre kvartal 2013 NOK 43,8 mill, identisk med samme periode i 2012. For første halvår 2013 var fraktinntekter NOK 87,8 mill mot NOK 90 mill i første halvår 2012, hvor bedre ratenivå for noen av segmentene var motvirket av gjennomføring av 6 klassedokkinger i første halvår 2013, noe som ga ca 130 skipsdager uten inntekt.

The Baltic Index for VLGC, som steg betraktelig fra første kvartal, endte med et gjennomsnitt på rundt USD 60/tonn i andre kvartal 2013, noe ned fra gjennomsnitt i andre kvartal 2012 på USD 63/tonn. Snittet pr tonn for første halvår 2013 var på USD 51/tonn, mot USD 54/tonn for første halvår 2012.

En fortsatt sterk NOK mot USD har sammen med høye bunkerspriser hatt negativ innvirkning på resultatene.

Kontraktsdekning for de fullkjølte skipene, VLGC og LGC, er for 2013 på 98% med kun ett skip som kommer ledig mot slutten av året. For 2014 er kontraktsdekning i skrivende stund på 85%, med tre skip som kommer ledig i løpet av 2014.

Etylen tonnasjen opererer delvis i spot markedet og delvis med å betjene kontraktsvolumer.

VLGC 82k-84k cbm
Konsernet har ett 82k cbm VLGC skip på tidscerteparti til august 2016 til markedsbasert leie, og har i juni 2013 tatt levering på ett 84k cbm VLGC skip som er på tidscerteparti til september 2014. Konsernet har ytterligere ett 84k cbm VLGC skip kontrahert ved HHI Korea med levering i fjerde kvartal 2013.

Eksportvolumet av LPG ut av den Arabiske Gulf er en sentral driver for dette markedet, sammen med den økende eksporten ut av USA. Andre kvartal 2013 viste en markant bedring i eksportvolumene hovedsaklig på økt volum fra Saudi Arabia, samt oppstart etter vedlikeholdsstans i Qatar. Dette resulterte i en stram markedsbalanse som presset ratene opp og har ligget på et høyt nivå utover i tredje kvartal. Andre kvartal endte med en Baltic Index gjennomsnitt på USD 60/tonn, som tilsvarer en månedshyre på ca USD 1050K. Første halvår 2013 med gjennomsnitt på USD 51/tonn tilsvarer en månedshyre på ca USD 750k, uten ventetid.

Panamax VLGC 75k cbm
Konsernet har to Panamax VLGC, ett på langsiktig tidscerteparti, og ett på et kortere tidscerteparti. Begge skip opererer i Vesten, som har vært gjennomgående sterkere enn Østen i hele 2012 og har fortsatt videre ut første halvår 2013. I tillegg har Panamax VLGC'ene utnyttet Panamax størrelsen og differensiert seg positivt med høyere rater i forhold til VLGC markedet forøvrig.

LGC 60k cbm
Den positive trenden i LGC markedet har stabilisert seg noe i forhold til den markante utviklingen fra 2011 til 2013. Inntjeningen er nå 12% høyere på tidscertepartibasis for andre kvartal 2013 sammenlignet med snittet for andre kvartal 2012. Markedet har vært sterkt med høy ammoniakk aktivitet fra Svartehavet til USA, men også fra Svartehavet til Asia. Hovedårsakene er en 30% reduksjon i gasseksport fra Trinidad, som øker eksport behov fra Svartehavet, samt bortfall av volum fra Iran. Dermed har flere lange reiser vært tilgjengelige for LGC segmentet og markedsbalansen kan betegnes som stramt. Utsiktene utover i 2013 er således positive. Solvang kontraherte to 60k cbm LGC skip i juni 2013 med levering i første og tredje kvartal 2015.

Etylen 12k-17k cbm
Første kvartal for etylen skipene var preget av svært lave eksportvolumer som følge av vedlikeholdsstans på fasiliteter hos kontraktskunder i Saudi Arabia og Qatar.  I andre kvartal var vedlikeholdsstans ferdig med påfølgende bedring i eksportvolumer fra våre kontraktskunder.

Finansiell Risiko
Konsernets investeringer i skip, som er eid gjennom deltakelse i partrederi med delt ansvar, er USD basert, og konsernets inntekt er i all hovedsak USD basert. Videre er skipsverdier og finansiering av skipene USD basert. Konsernets finansielle valutarisiko er dermed begrenset.

Konsernets aksjeportefølje har en bokført verdi på NOK 17,8 mill pr 30.06.13. Selskapet er ansvarlig for forvaltningen av porteføljen, og følger en konservativ strategi. Solvang fikk en mindre negativ verdijustering på NOK -0,8 mill ved utløpet av andre kvartal 2013.

Generelt
Utover den ordinære drift har det ikke vært hendelser i perioden som påvirker regnskapet vesentlig.

Som hendelse etter balansedato har Solvang terminert joint venture avtalen med Evergas med hensyn til Evergas Solvang KS og driften av etylen tonnasje.

Bakgrunnen for oppsigelsen er at en deadlock hadde oppstått under vilkårene i joint venture avtalen, og partene var ikke i stand til å løse den fastlåste situasjonen. Solvang ba derfor om at joint venture oppløses. Partene er enige om å fortsette som før frem til 31 desember 2013 for å oppfylle alle kontraktuelle forpliktelser. Solvang vil markedsføre og drifte egen etylen tonnasjen gjennom datterselskapet IGC.

Transaksjoner med nærstående foregår etter de retningslinjer som koden setter. Konsernets hovedmeglerforbindelse for kjøp og salg er Inge Steensland AS. Det gjøres også parallelle investeringer med andre selskaper innen Steensland gruppen. Alle transaksjoner skjer på markedsmessige vilkår.

Konsernet har gjennomført fem planlagte klassedokkinger i andre kvartal 2013. I 2013 vil konsernet totalt ha 10 klassedokkinger.

Stavanger 30. august 2013
Styret i Solvang ASA