Finanstilsynets funktionsundersøgelse i Vordingborg Bank

Anders H. Larsen, direkte tlf. 55 36 52 50

E-mail: ahl@vorbank.dk

Finanstilsynets funktionsundersøgelse i Vordingborg Bank

I selskabsmeddelelse nr. 12 af 14. august 2013 vedrørende fusionsforhandlinger mellem Lollands Bank og Vordingborg Bank oplyste Vordingborg Bank, at Finanstilsynet havde anmeldt en ordinær funktionsundersøgelse til gennemførelse i sidste halvdel af august måned 2013. Banken har nu modtaget Finanstilsynets konklusion, som i hovedtræk har medført et krav om yderligere nedskrivninger på udlånsengagementer med 46 mio. kr. Kravet om yderligere nedskrivninger er hovedsageligt en konsekvens af, at Finanstilsynet har foretaget en markant nedvurdering af sikkerhederne på engagementer, som banken i forvejen har nedskrevet på.

Banken er ikke enig i denne tilgang til sikkerhederne, idet banken i flere tilfælde har værdiansat sikkerhederne på grundlag af vurderinger, der er foretaget af eksterne vurderingsfolk. Banken har dog taget de yderligere nedskrivninger til efterretning og vil indarbejde disse nedskrivninger i kvartalsrapporten for 3. kvartal 2013.

Som følge af det yderligere nedskrivningsbehov falder solvensprocenten fra 13,2 pct., som er oplyst i halvårsrapporten for 1. halvår 2013, til 8,5 pct. Samtidigt med, at banken er blevet pålagt yderligere nedskrivninger, har Finanstilsynet forhøjet det individuelle solvenskrav fra 12,4 pct. til 15,6 pct. hvilket resulterer i en solvensunderdækning på 7,1 pct.

Som følge af, at banken ikke overholder det individuelle solvenskrav, har Finanstilsynet givet banken nogle dispositionsbegrænsende påbud og krævet, at banken foretager de nødvendige foranstaltninger for fremadrettet at kunne overholde solvenskravet på 15,6 pct. Finanstilsynets notat er dags dato offentliggjort på Vordingborg Banks hjemmeside, www.vorbank.dk

Som det tidligere er oplyst i ovennævnte selskabsmeddelelse nr. 12 af 14. august 2013, så har banken indledt forhandlinger om fusion med Lollands Bank. Fusionen vil betyde en stærk lokal bank med en solvensoverdækning, som Finanstilsynet finder tilfredsstillende.

Lollands Bank og Vordingborg Bank fremlægger en udvidet selskabsmeddelelse den 24. oktober 2013 omhandlende de mere præcise elementer i fusionsaftalen.

Samtidigt med offentliggørelsen af den fælles udvidede selskabsmeddelelse, offentliggøres også Vordingborg Banks kvartalsrapport pr. 30. september 2013.

Finanstilsynets rapport om undersøgelsen i Vordingborg Bank kan læses i sin helhed på bankens hjemmeside www.vorbank.dk

Eventuelle spørgsmål til denne selskabsmeddelelse kan rettes til bestyrelsesformand Morten Lynge Andersen på telefon 30 26 31 44.

VORDINGBORG BANK

Morten Lynge Andersen