RAMIRENTIN PÄÄOMAMARKKINAPÄIVÄ 2013: TAVOITTEENA KESTÄVÄ KANNATTAVA KASVU JA 3 PROSENTTIYKSIKÖN PARANNUS EBITA-MARGINAALISSA

RAMIRENT OYJ YHTIÖTIEDOTE 28.11.2013 8.00

Vantaa, 2013-11-28 07:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Ramirent järjestää tänään pääomamarkkinapäivän analyytikoille ja sijoittajille Helsingissä. Tapahtuman tarkoituksena on esitellä Ramirentin strategisia tavoitteita vuosille 2014–2016. Ramirentilla on tasapainoinen maantieteellinen liiketoimintaportfolio keskittyen Itämeren alueelle, jossa Ramirentilla on johtava markkina-asema. Viime vuosina Ramirent on toteuttanut useita toimenpiteitä kehittääkseen operatiivista tehokkuutta, vähentääkseen riskejä ja laajentaakseen asiakaskuntaansa. Seuraavan kolmen vuoden aikana konserni tavoittelee kestävää kannattavaa kasvua jatkaen edellä mainittuja toimenpiteitä. Samalla yhtiön kasvustrategiana on laajentaa arvolupausta asiakkaille sekä kasvaa uusilla asiakassektoreilla ja maantieteellisillä alueilla.

Ramirent taloudellinen asema on erittäin vahva ja yhtiö tarkastelee sen tuomia strategisia mahdollisuuksia. Pääomaa tullaan käyttämään korkean tuoton investointikohteisiin ja jakamaan osakkeenomistajille.

Ramirentin pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet:

1. Kannattavuus: Oman pääoman tuotto (ROE), 18 % yli suhdanteen

2. Velkaantumisaste ja riski: Nettovelan suhde käyttökatteeseen (EBITDA) tulee olla alle 1,6x jokaisen tilikauden lopussa

3. Osingonjako: Osingonjakosuhde vähintään 40 % nettotuloksesta

Varmistaakseen pitkän aikavälin kannattavuustavoitteen, Ramirent tavoittelee vähintään 18 %:in EBITA-marginaalia kaikilla segmenteillä. Tämän odotetaan parantavan EBITA-marginaalia 3 prosenttiyksikköä konsernitasolla vuoden 2012 14 %:in tasolta 17 %:iin vuoteen 2016 mennessä. Toimenpiteet ja niiden täytäntöönpanot EBITA-marginaalitavoitteen saavuttamiseksi esitellään tarkemmin tänään Helsingissä. Tärkeimmät tekijät kannattavuuden parantamisessa ovat yhtenäiset asiakasratkaisut, joita tarjotaan kaikille asiakassektoreille sekä operatiivisen tehokkuuden parantaminen. Tehokkuus paranee yhtenäisen Ramirent-toimintamallin kautta, joka tulee yhdenmukaistamaan selvästi yhtiön liiketoimintoja. Ramirent myös jatkaa hinnoittelun kehittämistä, toimipisteverkoston optimointia, kapasiteetin käyttöasteen parantamista sekä hankintatoimen keskittämistä yhä enemmän.

MAGNUS ROSÉN, TOIMITUSJOHTAJA:

“Asiakas etusijalle – ajattelu on strategiamme ytimessä. Parannamme asiakaskokemusta laajentamalla arvolupaustamme asiakkaalle ja vahvistamalla asiakashallintaamme kaikilla markkinoilla. Visionamme on olla edistyksellisin konevuokrausalan yritys sekä liiketoiminnallisesti että asiakaspalvelussa. Tavoitteenamme on saavuttaa visio tarjoamalla dynaamisia vuokrausratkaisuja (Dynamic Rental Solutions™).

Ramirent tavoittelee kasvua ulkoistusmahdollisuuksista ja valikoiduista pienistä ja keskisuurista yritysostoista. Nopeampaa kasvua haetaan määritellyistä kasvumarkkinoista kuten korjausrakentaminen, energia, öljy- ja kaasuteollisuus sekä julkinen sektori. Rakentaminen tulee pysymään pääasiakassektorina strategiakaudella, mutta yhtiö on asettanut tavoitteekseen kasvattaa rakentamisen ulkopuolelta tulevan liikevaihdon 40 %:iin konsernin liikevaihdosta. Ramirent kykenee palvelemaan ja täyttämään asiakastarpeet molemmilla asiakassektoreilla laajan toimipisteverkoston ja kattavan konevuokrauskaluston ansiosta.”

RAMIRENT TOISTAA NÄKYMÄT VUODELLE 2013

Vuoden 2013 näkymät ovat ennallaan ja Ramirent odottaa, että vuoden 2013 EBITA-liiketulos on hieman alle vuoden 2012 tason.

Esitysmateriaalit

Kaikki pääomamarkkinapäivässä esitetyt materiaalit ovat saatavilla englanniksi 28.11.2013 noin klo 9.00 osoitteessa www.ramirent.com/sijoittajat.

Pääomamarkkinapäivän tapahtumapaikka 28.11.2013

Hotelli Hilton Helsinki Airport osoitteessa Lentäjänkuja 1, Vantaa, 01530, Suomi. Rekisteröinti tapahtumaan alkaa klo 8.30 ja päivä päättyy noin klo 13.30.

Lisätietoja saatavilla Ramirentin nettisivuilta www.ramirent.com/sijoittajat.

RAMIRENT OYJ

Magnus Rosén

Franciska Janzon, SVP, markkinointi, viestintä ja sijoittajasuhteet,
puhelin: 020 750 2859, franciska.janzon@ramirent.com

JAKELU:
NASDAQ OMX Helsinki Oy
www.ramirent.com

Ramirent on johtava konevuokrauskonserni, joka yksinkertaistaa asiakkaittensa liiketoimintoja toimittamalla dynaamisia vuokrausratkaisuja. Palvelemme laajaa asiakaskuntaa, kuten rakennus- ja prosessiteollisuutta, telakoita, julkista sektoria ja kotitalouksia. Vuonna 2012 konsernin liikevaihto oli 714 miljoonaa euroa. Konsernilla on 2 600 työntekijää 306 toimipaikassa 10 maassa Pohjoismaissa ja Keski- ja Itä-Euroopassa. Ramirent on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.