Gartner sijoitti QPR:n parhaiden ohjelmistovalmistajien joukkoon MarketScope for Enterprise Business Process Analysis raportissaan

Kansainvälinen ICT-alan tutkimus- ja konsultointiyritys Gartner Inc. sijoitti QPR Softwaren parhaaseen MarketScope for Enterprise Business Process Analysis –raportissa käytettyyn luokkaan yleisarvosanalla “Positive”. Gartner kehottaa harkitsemaan tähän ryhmään kuuluvia ohjelmistovalmistajia mahdollisena valintana, kun asiakkaalla on tarve löytää ohjelmistoja tukemaan strategisia tai taktisia investointejaan.

”Olemme ilahtuneita ja innostuneita Garterin tunnustuksesta, sillä uskomme vahvasti, että toiminnan johtaminen kokonaisuutena, eikä vain prosessi- tai järjestelmäkehitysnäkökulmasta on nykyisessä kilpailutilanteessa yhä useammalle organisaatiolle välttämättömyys. Tuotevalikoimamme, joka kattaa kokonaisarkkitehtuurin, liiketoimintaprosessien mallintamisen, prosessien automaattisen mallintamisen sekä suorituskyvyn johtamisen, vastaa juuri tähän tarpeeseen”, QPR Softwaren toimitusjohtaja Jari Jaakkola sanoo.

Gartnerin määritelmän mukaan Enterprise business process analysis (EBPA) on liiketoimintamallinnuksen osa-alue, jonka tavoitteena on parantaa yritysten suorituskykyä. Tähän pyritään eri näkökulmat ja toiminnot ylittävillä analyyseillä sekä strategisen ja toiminnallisen päätöksenteon tukemisella. EBPA perustuu eri toimintojen yhteistyöhön, lyhyeen toimitussykliin, kevyeen mutta samalla riittävään mallintamiseen sekä käytettävien mallien hallintaan.

”Tarjoamme tukea liiketoiminnan erilaisiin muutos- ja kehitystilanteisiin, kuten esimerkiksi fuusioihin, liiketoimintamallien muutoksiin sekä tietotekniikkainvestointeihin. Toimimalla läheisessä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa olemme voineet jo varhain tunnistaa liiketoimintalähtöisten ratkaisujen tarpeen,” Jaakkola jatkaa.

Gartnerin EBPA MarketScope –raportti kuvaa yritysten liiketoimintaprosessien analysointiin kehitettyjen ohjelmistojen markkinaa sekä esittää arviot yksittäisistä ohjelmistovalmistajista Gartnerin kehittämän luokittelun avulla. Arvioinneissaan se on käyttänyt seuraavia muuttujia: tuote/palvelu, yleinen kannattavuus (liiketoimintayksikkö, talous, strategia ja organisaatio), markkinaymmärrys, tarjoama- eli tuotestrategia, liiketoimintamalli, innovatiivisuus ja asiakaskokemus. Kahdella viimeksi mainitulla muuttujalla oli suurin painoarvo arvioinneissa.

QPR saavutti yllä mainituilla muuttujilla “Positive”-arvion, joka oli korkein EBPA MarketScopessa saavutettu luokka. Gartnerin mukaan tähän luokkaan sijoittuvat ohjelmistoyhtiöt ovat osoittaneet vahvuutensa tällä ratkaisualueella. Näiden yhtiöiden asiakkaiden suositellaan jatkavan suunnitelmissaan olevia sijoituksia. Muille suositellaan näitä ohjelmistotoimittajia harkittavaksi, kun he etsivät ohjelmistoja strategisiin ja taktisiin investointeihinsa.

Tammikuussa 2014 QPR toi kaupallisesti saataville uuden QPR 2014 –tuoteperheensä. Se sisältää ohjelmistot kokonaisarkkitehtuuriin, liiketoimintaprosessien analysointiin ja suorituskyvyn johtamiseen sekä ohjelmistojen käyttöä tukevan kokonaisarkkitehtuurilähtöisen operatiivisen toiminnan kehitysmallin.

QPR Software on erikoistunut yksityisen ja julkisen sektorin organisaatioiden toiminnan kehittämiseen. Missiomme on auttaa asiakkaitamme tulemaan ketteriksi ja tehokkaiksi toiminnassaan. Tarjoamme ohjelmistoja ja asiantuntijapalveluja kokonaisarkkitehtuurin kehittämisessä, prosessien mallintamisessa ja analysoinnissa sekä suorituskyvyn mittaamisessa. Meillä on yli 1500 asiakasta yli 50 maassa ja osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

QPR - Quality. Processes. Results. www.qpr.fi:

Lisätietoja QPR Software Oyj:ssä:

Jussi Siltanen, Product Marketing Manager
Sähköposti: jussi.siltanen(at)qpr.com

Lisätietoja QPR 2014 -ohjelmistoperheestä: www.qpr.fi/ohjelmistot/qpr-suite.htm

Lisätietoja QPR kokonaisarkkitehtuurilähtöisestä operatiivisen toiminnan kehitysmallista:

QPR:n kehittämä ja parhaisiin käytäntöihin nojaava QPR kokonaisarkkitehtuurilähtöinen operatiivisen toiminnan kehitysmalli toimii kokonaisarkkitehtuurityön kehyksenä. Se on täysin yhteensopiva yleisimpien menetelmien kanssa, kuten TOGAF ja JHS 179. Mallin avulla kokonaisarkkitehtuurityö jäsentyy selkeiksi ja hallittaviksi kokonaisuuksiksi.