SmartGuy Group A/S – SmartGuy Group A/S præsenterer ny identiet og justerer strategien

Selskabsmeddelelse nr. 8 / 2014

Fashion e-commerce platformen SmartGuy tager navneforandring til STYLEPIT og præsenterer ny visuel og nordisk fokuseret strategi

I umiddelbar forlængelse af Thomas Wandahls tiltrædelse som adm. direktør primo 2014 igangsatte SmartGuy Group A/S et strategisk review af koncernen. Efter tæt dialog og diskussion med bestyrelsen kan ledelsen i SmartGuy Group A/S med Thomas Wandahl i spidsen nu præsentere en række ændringer:

Navneskift, nyt redefineret design og nordisk fokus

SmartGuy konsoliderer sine varemærker og skifter navn til STYLEPIT, og alle web-domæner SmartGuy, SmartGirl, SmartKids, SmartSport, SmartMen, StyleDelux i Danmark, Norge og Sverige samles i STYLEPIT varemærket i Q2 2014. Koncernen lancerer ligeledes d. 4. maj et helt nyt og redefineret design på sitet, som nu i højere grad vil henvende sig til den mere modebevidste forbruger.

Den ændrede identitet vil samtidig medføre en mere selektiv indkøbsproces, hvor antallet af brands reduceres over tid; STYLEPIT ønsker at forhandle de brands, som er relevante og væsentlige for selskabets kunder. Yderligere vil koncernen satse på at videreudvikle sin egen kollektion, som allerede er blevet godt modtaget.

Koncernen justerer samtidig på strategien, og fremadrettet vil det være STYLEPIT’s ambition at blive det foretrukne e-commerce fashion site i hjemmemarkedet, Norden, og et væsentligt site for modebeviste forbrugere i udvalgte europæiske markeder inden for koncernens segmenter, mænd, kvinder og børn. STYLEPIT vil være den foretrukne leverandør til den modebeviste forbruger, der ønsker at udtrykke individuel stil og personlighed. Resultatet heraf har betydet lukning af kontoret i Moskva og Tyskland.

Til ændringerne udtaler Thomas Wandahl: “De seneste måneder har været en intens men givtig proces, hvor vi i samarbejde med bestyrelsen og vores dedikerede ansatte har diskuteret hvilken identitet og strategi, der kan være med til at sikre koncernen sin berettigelse i e-commerce fashion markedet – og dermed være med til at sikre koncernens langsigtede vækst og lønsomhed i et meget konkurrencepræget marked. Vores konklusion er, at STYLEPIT – med baggrund i koncernens DNA, historik og stærke platform - er godt positioneret til, at tage pladsen som den foretrukne e-commerce fashion platform i Norden. Dette vil vi gå fokuseret efter.”  Han tilføjer: "På den korte- og mellemlange bane vil dette betyde en række forandringer, ”investeringer” i STYLEPIT og øget satsning på vores nordiske hjemmemarked – og selvom vi fortsat vil have stor fokus på at optimere og effektivisere alle vores processer, så vil forbedringen i vores vækst og lønsomhed først komme i takt med, at den nye strategi bliver implementeret.” Han tilføjer yderligere: ”Selvom forandringerne dermed også kommer til at presse væksten og lønsomheden næste år, så er vi overbeviste om, at forandringerne vil skabe værdi på den lidt længere bane.”

Koncernen fastholder fortsat forventningerne til finansåret 2013/14.

Nyt hovedkvarter i København

For at understøtte STYLEPIT’s nye skærpede identitet er det besluttet, at koncernens hovedsæde, som hidtil har hørt hjemme i Jyderup, per 1. august 2014 flytter til København, og aktiviteterne i Jyderup nedlukkes. Adresseskiftet til den nordiske modehovedstad er hensigtsmæssig i forhold til STYLEPIT’s positionering, rekruttering af fremtidige medarbejdere og samarbejdspartnernes beliggenhed. Koncernen har indgået en 5-årig lejeaftale for det nye hovedsæde, ”STYLEPIT House”, som vil være beliggende centralt i København.

Fakta

SmartGuy blev etableret i 2000, og har gennem det sidste årti opnået status som én af Nordens førende e-commerce platforme for modebeklædning indenfor herre-, dame- og børnetøj. Koncernen opererer på tyve europæiske markeder og forventer i indeværende regnskabsår en omsætning på DKK 475-500 millioner. Med IT-udvikling i Ukraine og lager i Polen har koncernen opbygget et stærkt fundament, som bevises i site visits og ikke mindst i ordrer. I 2013 alene tog det nu snart daværende SmartGuy imod 1,1 millioner ordrer, mens sitet i samme år havde over 60 millioner besøgende.

Spørgsmål vedrørende denne meddelelse kan rettes til adm. direktør Thomas Wandahl på mobil nr. +45 51 85 00 00 eller til finansdirektør Marc Jeilman på mobil nr. +45 20 35 25 80.

SmartGuy Group A/S

Meddelelse nr  8_2014_SmartGuy Group AS.pdf