Petrogrand AB kommuniké från årsstämma 27 juni 2014

Stockholm, 2014-06-27 13:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

På årsstämma i Petrogrand AB (publ) (”Bolaget”) beslutades idag den 27 juni 2014 i enlighet med styrelsens, och valberedningens förslag om följande.

Bolagsstämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning för räkenskapsåret 2013. Beslutades att de till årsstämmans förfogade stående medlen om 315 326 061 kronor balanseras i ny räkning samt att ingen utdelning skall lämnas för räkenskapsåret 2013.

Styrelse och VD beviljades ansvarsfrihet för det gångna räkenskapsåret.

Det beslutades att styrelsen skall bestå av fem ordinarie styrelseledamöter. Det beslutades att arvoden ska utgå med 600 000 kronor till styrelseordföranden, och med 250 000 kronor till envar av de övriga av årsstämman valda styrelseledamöterna som ej är anställda i Bolaget. Valberedningens förslag till styrelsesammansättning innebär att det totala arvodet blir 1 350 000 kronor. Revisorerna skall arvoderas på löpande räkning.

Mikael Wallgren, Maks Grinfeld, Timur Rodionov, James Smith och Lars Jacobsson omvaldes till styrelseledamöter. Mikael Wallgren utsågs av årsstämman till styrelsens ordförande.

Stämman beslutade vidare i enlighet med valberedningens förslag angående principer för utseende av valberedning inför årsstämman 2015.

Det beslutades i enlighet med styrelsens förslag om fastställande av riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maks Grinfeld, VD, tel. +46-8-5000 78 10
Mikael Wallgren, styrelseordförande, tel. +46-8-5000 78 10
Certified Adviser First North: Mangold Fondkommission AB

Aktsamhetsuppmaning:
Uttalanden och antaganden gjorda i bolagets informationsgivning med avseende på Petrogrand ABs ("Petrogrand") nuvarande planer, prognoser, strategier, tankar och övriga uttalanden som ej utgör historiska fakta är bedömningar eller s.k. "forward looking statements" om Petrogrands framtida verksamhet. Sådana bedömningar av framtiden inbegriper men är ej begränsade till uttalanden omfattande ord som "kan komma", "avser", "planerar", "förväntar", "uppskattar", "tror", "bedömer", "prognostiserar" och liknande uttryck. Sådana uttalanden reflekterar företagsledningens för Petrogrand förväntningar och antaganden mot bakgrund av vid varje tillfälle tillgänglig information.

Dessa uttalanden och förväntningar är föremål för ett stort antal risker och osäkerheter. Dessa, i sin tur, inbegriper men är ej begränsade till I) förändringar i den ekonomiska, legala och politiska miljön i de länder vari Petrogrand har verksamhet, II) förändringar i den geologiska informationen som finns tillgänglig vad avser av bolaget drivna projekt, III) Petrogrands förmåga att kontinuerligt säkerställa tillräcklig finansiering för att bedriva sin verksamhet som en "going concern", IV) framgången vad avser koncernens deltagande, om överhuvudtaget, i olika intressebolag, joint ventures eller andra allianser, V) valutakursförändringar, i synnerhet vad avser relationen RUB/USD. Mot bakgrund av de många risker och osäkerheter som existerar i varje oljeprospekterings- och oljeproduktionsbolag på ett tidigt stadium, kan den faktiska framtida utvecklingen för Petrogrand komma att väsentligt avvika från den i bolagets informationsgivning förväntade.

140627 Kommunike från årsstämma 2014.pdf