F-SECURE OYJ - OSAVUOSIKATSAUS 1. TAMMIKUUTA - 30. KESÄKUUTA 2014

F-Secure Oyj osavuosikatsaus 24.7.2014 klo 09.00

HYVÄ KANNATTAVUUS JA KASSAVIRTA

Keskeisiä tapahtumia ensimmäisellä vuosineljänneksellä

• Liikevaihto kasvoi prosentilla 38,6 milj. euroon (38,4 milj. euroa)
  • Liikevoitto oli 5 milj. euroa, 13 % liikevaihdosta (4 milj. euroa, 11 % liikevaihdosta)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,02 euroa (0,02 euroa)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 6,0 milj. euroa positiivinen (5,7 milj. euroa positiivinen); kassa kasvoi 3,3 milj. euroa, poislukien  9,3 milj. euron maksetut osingot (4,6 milj. euroa poislukien 9,3 milj. euron osingot)
  • Yhtiön pilvistrategia etenee suunnitellusti muuttuvassa tietoturvamarkkinatilanteessa

Johdon arvio vuoden 2014 näkymistä pysyy ennallaan:

• Liikevaihdon arvioidaan kasvavan edellisestä vuodesta painottuen toiseen vuosipuoliskoon
  • Liikevoitto ilman kertaluontoisia kuluja on noin 15 %.

Talouden tunnusluvut 2014 2013 2014 2013 2013
(Milj. euroa) 4-6 4-6 1-6 1-6 1-12
Liikevaihto 38,6 38,4 77,8 76,8 155,1
Liikevoitto* 5,0 4,0 10,1 10,0 27,1
% liikevaihdosta* 13 11 13 13 17
Tulos ennen veroja* 5,2 3,8 10,5 9,8 26,3
Osakekohtainen tulos (EUR) 0,02 0,02 0,03 0,04 0.11
Kauden lopussa: Saadut ennakot     39,9 37,8 38,7

Sijoitetun pääoman tuotto, % 30 27 22 33 41
Omavaraisuusaste, %     73 74 74
Velkaantumisaste, %     -68 -54 -66
Henkilöstö 951 954 951 954 939

(Tilintarkastamaton. Vastaavan ajanjakson vertailuluvut esiintyvät sulkeissa kuluvan vuoden luvun perässä, ellei toisin mainita. Valuutta on euro. *Q114 pois lukien 2,9 milj. euron kertaluontoiset kulut.)

Toimitusjohtaja Christian Fredrikson:

”Toisen vuosineljänneksen talodellinen tulos oli vakaa. Perinteinen PC-pohjainen tietoturvamyynti supistui yleisesti hiipuvan PC-kuluttajamarkkinan mukana. Pilvistrategian mukainen liiketoimintamme osoitti puolestaan vahvaa kasvua nostaen liikevaihdon lievästi kasvuun. Yhtiön kannattavuus ja kassavirta olivat terveellä tasolla antaen vahvan pohjan jatkaa yhtiön pilvistrategian toteuttamista. Etenemme tälle vuodelle annetun taloudellisen ohjeistuksen mukaisesti.

Vuosi Snowdenin paljastusten jälkeen tietoturvauhat ja yksityisyyden suojaaminen ovat yhä ajankohtaisia aiheita. Samaan aikaan tietoturvauhista on tullut yhä sofistikoituneempia. Huhtikuussa esiintulleen Heartbleed –haavoittuvuuden sanottiin olleen kaikkien aikojen suurin. Kesäkuussa Gameover Zeus –haittaohjelman uskotaan aiheuttaneen maailmanlaajuisesti miljoonien dollareiden menetyksen sekä yrityksille että yksityishenkilöille. Olen ylpeä nopeaan kykyymme reagoida ja suojata asiakkaitamme näiltä haitoilta. Samanaikaisesti tapahtuva tietoturvamarkkinan murros jatkuu mobiililaitteiden määrän kasvaessa ja pilvipohjaisen tietoturvan muodostuessa uudeksi keskiöksi. Tietoturvan tarve pilvikeskeisessä maailmassa on ehdoton.

Olen erittäin tyytyväinen kuinka F-Secure on kyennyt vastaamaan muuttuvaan markkinatilanteeseen. Tuotevalikoimamme kattaa  perinteisen PC-keskeisen tietoturvan, uuden pilvipohjaisen tietoturvan ja yksityisyydensuojan sekä  pilvipohjaisen tallennuspalvelun. Freedome, seuraavan sukupolven pilviteknologiaan pohjautuva tietoturvatuote, on ollut erittäin menestyksekäs. Voitamme edelleen uusia operaattorikumppanuuksia younited- tallennuspalvelulla.  Yritystuotteemme, Protection Service for Business, käyttäjämäärät jatkavat tasaista kasvuaan. Minulla on vahva usko pilvistrategiaamme.”

F-Securen taloudellinen tulos tammi-kesäkuussa 2014

Kokonaisliikevaihto kasvoi 1 %:n 77,8 milj. euroon (76,8 milj. euroa). Operaattorikanavan liikevaihto kasvoi 1 %:n edellisvuoteen verrattuna ja oli 47,4 milj. euroa (46,9 milj. euroa), mikä vastaa 61 %:a (61 %) yhtiön liikevaihdosta. Muiden kanavien liikevaihto kasvoi  2 %:a ja oli 30,4 milj. euroa (29,9 milj. euroa). Nämä kanavat vastaavat 39 % (39 %) yhtiön liikevaihdosta. Ennakkomaksuiksi kirjattu myynti oli neljänneksen lopussa 39,9 milj. euroa (37,8 milj. euroa).

Liikevoitto oli 7,2 milj. euroa tai 10,1 milj. euroa ilman 2,9 milj. euron kertaluontoisia kustannuksia ensimmäisen vuosineljänneksen aikana (10 milj. euroa), mikä vastaa 9 %:a tai 13 %:a (13 %) liikevaihdosta. Osakekohtainen tulos oli 0,03 euroa (0,04 euroa). Liiketoiminnan rahavirta oli 12,1 milj. euroa positiivinen (13,1 milj. euroa positiivinen). Nettokäteisvarojen muutos oli 1,2 milj. euroa negatiivinen, sisältäen maksetut osingot 9,3 milj. euroa (1,3 milj. euroa positiivinen sisältäen maksetut osingot 9,3 milj. euroa.).

Kiinteät kokonaiskulut olivat 68,1 milj. euroa tai 65,2 milj. euroa ilman 2,9 milj. euron kertaluontoisia kustannuksia johtuen Bordeaux’n toimiston uudelleenjärjestelyistä ja toiminnan tehostamisesta (64,9 milj. euroa), mikä vastaa 5 %:n tai 1 %:n kasvua edellisvuoteen verrattuna. Yhtiö on panostanut ydinliiketoimintojen tuotekehitykseen sekä myynti- ja markkinointitoimenpiteisiin ja maantieteelliseen laajentumiseen. Poistot (tuotekehitysmenot, ohjelmistot, laitteistot) nousivat 4,6 milj. euroon (4,4 milj. euroa). Kehityskulujen aktivoinnit olivat 1,1 milj. euroa (0,3 milj. euroa).

Ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihdon maantieteellinen jakauma oli seuraava: Suomi ja Skandinavia 31 % (29 %), muu Eurooppa 47 % (47 %), Pohjois-Amerikka 10 % (11 %) ja muu maailma 12 % (13 %).

F-Securen liiketoiminta II/2014

Yhtiön pilvipohjainen tallennuspalvelu (personal cloud) jatkoi suotuisaa kehittymistään vuoden toisen neljänneksen aikana. Yhtiö sopi viiden uuden operaattorikumppanin kanssa younited -palvelun tarjoamisesta, joista muun muassa Globe Filippiineillä, Quickline (Finecom) Sveitsissä sekä Netia Puolassa ovat lanseeranneet palvelun toisen vuosineljänneksen aikana. Operaattorikumppaneita on yhteensä  nyt noin 25 eri puolilla maailmaa. Suoraan kuluttajille tarjottava younited -palvelu on alkuvaiheessa kohdistettu Suomen, Ruotsin ja Saksan markkinoille. Saadun Net Promoter Score -tutkimuksen perusteella käyttäjien tyytyväisyys on keskimäärin korkea. Saadun palautteen pohjalta sekä palvelua että markkinointia kehitetään edelleen ennen palvelun laajentamista uusille markkinoille. Toukokuussa lanseerattiin younited for Business -ratkaisu, joka mahdollistaa viimein eurooppalaisen, turvallisen pilvipalvelun myös yrityskäyttäjille.

Pilvistrategiaan pohjautuva tietoturvamyynti kasvaa tasaisesti.  Yhtiön keskeisimmät tietoturvaratkaisut ovat PC- ja mobiilitietoturvan yhdistävä SAFE, pienille ja keskisuurille yrityksille suunnattu Protection Service for Business sekä seuraavan sukupolven pilviteknologiaan pohjautuva tietoturvatuote Freedome. Liiketoiminta on hyvässä kasvussa ja tasapainottaa heikentyvää perinteistä PC-tietoturvamyyntiä. Useat operaattorit ovat lanseeranneet tietoturvapalveluja. Näihin kuuluvat muun muassa Frontier (USA), Darty (France) ja Base (KPN Belgium). Freedome on herättänyt runsaasti kuluttajien kiinnostusta ja käyttäjämäärät kasvavat voimakkaasti.

Yhtiö kasvatti tunnettuuttaan toisen vuosineljänneksen aikana uusien kumppanuuksien ja markkinointiaktiviteettiensa myötä. Muun muassa Facebook ja Samsung valitsivat F-Securen teknologiakumppanikseen. Euroopan suurimmassa tapahtumassa diginatiiveille, Berliinin re:publicassa, yhtiö julkisti yritysvastuullisen ohjelmansa taistellakseen digitaalisen vapauden puolesta  ja yksityisyyden suojaamiseksi yhdessä käyttäjien kanssa. Toukokuussa yhtiö järjesti kahdeksatta kertaa operaattorikumppaneillen SPECIES –konferenssin, jonka tavoitteena on vahvistaa operaattoreiden ekosysteeemiä.

Yhtiön toisen neljänneksen operaattoriliikevaihto supistui johtuen vanhan tallennuspalvelun lopettamisesta eräissä kumppanuuksissa sekä myös perinteisen PC-tietoturvan hiipumisesta. Operaattorikanavan liikevaihto laski 2 %:a 23,3 milj. euroon (23,8 milj. euroa). Tätä kompensoi yritys- ja kuluttajamyynnin hyvä kehitys. Muiden kanavien liikevaihto kasvoi 5 %:a 15,3 milj. euroon (14,7 milj. euroa).

Yhtiö investoi tuotekehitykseen ja keskeisimpien liiketoiminta-alueidensa myynti- ja markkinointiaktiviteetteihin. Näihin liiketoiminta-alueisiin kuuluvat yhdistetty PC- ja mobiilitietoturva (SAFE), Protection Service for Business -yritysratkaisu, henkilökohtainen sisältöpilvipalvelu (younited) sekä pilvipohjainen tietoturva (Freedome).

Yhtiö jatkaa toimintansa laajentamista Latinalaisessa Amerikassa Telefonican ja American Movilesin kanssa. Toisena keskeisenä kohteena ovat pienet ja keskisuuret yritykset Saksassa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa. Lisäksi yhtiö tutkii mahdollisia uusia toiminta-alueita Aasian ja Tyynenmeren alueella.

Tuotejulkistukset II/2014

Keskeisimmät tuotejulkistukset kuluneella neljänneksellä:

Freedome, seuraavan sukupolven pilviteknologiaan pohjautuva tietoturvatuote, joka tarjoaa anonymiteettiä webbisurffailuun, salaa yhteydet ja suojaa haittaohjelmilta, on julkaissut uusia ns. exit pisteitä: Ruotsi, Kanada, Hollanti ja Espanja. Samoille maille löytyy nyt myös omat kieliversiot. Sovellus on saatavilla globaalisti englanniksi Euroopassa, USAssa, Etelä-Amerikassa, Venäjällä ja Turkissa. Sekä media että käyttäjät ovat olleet kiinnostuneempia Freedomesta kuin mistään aiemmasta tuotteestamme. Lue lisää: http://freedome.f-secure.com

Toukokuussa 2014 yhtiö julkisti yrityksille suunnatun younited for Business -palvelun, joka on kuluttajille lanseeratusta younitedista yrityksille kehitetty versio. Yritys voi hallita vaivattomasti sekä tietoturva- että sisältöpilvipalvelun samasta paikasta. Palvelua hallinnoidaan saman portaalin kautta kuin F-Securen Protection Service for Business –tietoturvapalvelu. Uutena ominaisuutena younited -palveluun on tuotu tiimityötila, Group Spaces, jossa yrityksen omat työntekijät ja yhteistyökumppanit voivat turvallisesti jakaa ja työstää yhteisiä dokumentteja ja mediatiedostoja. Younited for Business on saatavilla alkuvaiheessa Euroopassa ja siinä on kolme tallennusvaihtoehtoa: 5 GB, 100 GB ja 500 GB. Palvelu on saatavilla F-Securen jälleenmyyjä- ja kumppaniverkoston kautta. Lue lisää: http://www.younited.com/en_global/business/

Younited by F-Secure julkisti huhtikuussa täysin uuden tavan jakaa kuvia ja videoita elämän pienistä ja suurista, julkisista ja yksityisistä tapahtumista reaaliaikaisesti yhdessä paikassa. Satoja miljoonia kuvia jaetaan päivittäin, ja toistaiseksi paras tapa ryhmittää niitä on ollut häshtägit. Younited Events on uusi, ilmainen sovellus younited by F-Securelta. Younited Eventsissä kuka tahansa voi jakaa kuvia elämän tärkeistä hetkistä, kuten häistä, syntymäpäiviltä, festivaaleilta, konserteista tai konferensseistä ja seminaareista – ja saada myös ystävien kuvat reaaliaikaisesti samaan paikkaan. Events on herättänyt kiinnostusta tunnettujen tapahtumajärjestäjien ja median keskuudessa. Kumppanuuksista käydään neuvotteluja.  Lue lisää: https://app.younited.com/events

F-Secure Online Scannerista julkistettiin uusi versio, jonka avulla käyttäjät pääsevät eroon viruksista ja haittaohjelmista PC:llään, vaikka tietokoneella olisi jo ennestään tietoturvaohjelma asennettuna. Online Scanner osoittautui erityisesti GamoOverZeuksen yhteydessä hyödylliseksi. Ohjelmistoa käytettin satojen tuhansien käyttäjien toimesta turvallisuuden varmistamiseksi. Lue lisää: www.f-secure.com/online-scanner

Online Scanner on nyt vastikään solmitun kumppanuuden myötä myös kaikkien Facebook –käyttäjien saatavilla. Kun Facebook havaitsee epätavallista käytöstä jollakin käyttäjätilillään, Facebook laukaisee automaattisesti puhdistusprosessin. Toiminta tapahtuu käyttäjän selaimen ja Facebookin sisällä, auttaen käyttäjää helposti poistamaan mahdolliset haittaohjelmat.

Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana lanseerattua F-Secure Search –ratkaisua on käytetty jo miljoonia kertoja. Ratkaisua laajennettiin toisen vuosineljänneksen aikana uusilla hakutoiminnoilla. Uudessa ratkaisussa on nyt ennakoivan haun tuki, joka ehdottaa käytettäviä hakusanoja, ja helpottaa oikean tiedon löytymisen turvallisesti. Ensimmäiset operaattorikumppanit ovat ottaneet tuotteen tarjontaansa osana F-Secure SAFE –ratkaisua. Lue lisää: https://search.f-secure.com/

Lähiajan riskit ja epävarmuustekijät

Yhtiön riskit ja epävarmuustekijät liittyvät muun muassa seuraaviin seikkoihin:

Yhtiön tuote- ja ratkaisuvalikoiman kilpailukyky; kilpailutilanteen kehittyminen; hinnoittelumallit (kuten ilmaispalvelut ja sisältöpilvipalveluiden kustannukset); valuuttakurssimuutokset, teknologiamuutosten vaikutus; markkinoiden vaihtelu, oikea-aikainen ja onnistunut monimutkaisten teknologioiden kaupallistaminen uusiksi tuotteiksi ja ratkaisuiksi; kyky suojata omia aineettomia oikeuksia (IPR) samoin kuin kyky käyttää kolmansien osapuolien teknologioita järkevin kaupallisin ehdoin; alihankkijasuhteet; alueellinen kehitys uusilla kasvumarkkinoilla; kumppanuussuhteiden pitkäjänteisyys; tallennetun tiedon vaarantuminen; palveluiden laatuun liittyvät korvaukset; ja vaatimukset. jotka kohdistuvat palvelutasoon ja kasvaneen sopimuksellisen riskin kantamiseen sekä uusien liiketoiminta-alueiden kehittämiseen.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Päättyneen neljänneksen jälkeen ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia yhtiön liiketoiminnassa tai taloudellisessa asemassa.

Varsinainen yhtiökokous 2014

F-Secure Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 3.4.2014. Yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen vuodelta 2013 sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Yhtiökokous myös hyväksyi kaikki hallituksen ehdotukset. Hallituksen jäseniksi valittiin Risto Siilasmaa (hallituksen puheenjohtaja sekä nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan puheenjohtaja), Anu Nissinen (nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan jäsen), Juho Malmberg (nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan jäsen), Pertti Ervi (tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja), Jussi Arovaara (tarkastusvaliokunnan jäsen), Matti Heikkonen (tarkastusvaliokunnan jäsen) ja Peter Vesterbacka (tarkastusvaliokunnan jäsen). Varsinaisen yhtiökokouksen tekemät päätökset ovat luettavissa 3.4.2014 julkaistussa pörssitiedotteessa sekä yhtiön verkkosivuilla.

Henkilöstö ja organisaatio

F-Securen henkilöstömäärä oli vuosineljänneksen lopussa 951 (954).

Yhtiön tämänhetkinen johtoryhmän kokoonpano vastuualueittain on seuraava:

Christian Fredrikson (toimitusjohtaja), Janne Juvonen (myynti ja markkinointi), Samu Konttinen (kuluttajatietoturva), Timo Laaksonen (Content Cloud), Johanna Orjatsalo (henkilöstö ja toimitilat), Pirkka Palomäki (strategia), Jari Still (tuotekehitys), Pekka Usva (yritysliiketoiminta) ja Taneli Virtanen (talous ja hallinto).

Rahoitus ja pääomarakenne

Liiketoiminnan kassavirta oli vuosipuoliskon aikana 12,1 milj. euroa positiivinen (13,1 milj. euroa positiivinen). Nettokäteisvarojen muutos oli 1,2 milj. euroa negatiivinen mukaan lukien huhtikuussa maksetut osingot 9,3 milj. euroa (1,3 milj. euroa positiivinen mukaan lukien osingot). Nettorahoitustuotot olivat 0,4 milj. euroa positiiviset (0,1 milj. euroa negatiivinen).

F-Securen likvidien varojen markkina-arvo neljänneksen lopussa oli 47,3 milj. euroa (34 milj. euroa). Valuuttakurssien (erityisesti USD, JPY, SEK ja BRL) muutokset pienensivät hieman liikevaihtoa ja kustannuksia.

Investoinnit käyttöomaisuuteen olivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla 3,7 milj. euroa (2,1 milj. euroa). Aktivoidut kehitysmenot olivat 1,1 milj. euroa (0,3 milj. euroa).

F-Securen rahoitusasema on edelleen vahva. Omavaraisuusaste vuosineljänneksen lopussa oli 73 % (74 %) ja velkaantumisaste oli 68 % negatiivinen (54 % negatiivinen).

Verotus

Kuten Q4 2013 pörssitiedotteessa (5.2.2014) kerroimme, Suomen veroviranomaiset ovat muuttaneet tulkintaa oikeudesta vähentää eräissä maissa maksettuja lähdeveroja. Tästä johtuen yhtiö on velvoitettu maksamaan takaisin aiemmin hyväksyttyjä lähdeveroja vuodelta 2012. Tämä koskee myös vuotta 2013. Lisäksi yhtiöveron lasku Suomessa lisäsi veroja laskennallisten verosaatavien pienentyessä. Näiden seurauksena yhtiö kirjasi veroja lisää noin 3,7 miljoonaa euroa, josta 2,9 miljoonaa  euroa oli kaksinkertaisen verotuksen kohteena olevia lähdeveroja. Yhtiö aloitti toimenpiteet kaksinkertaisen verotuksen oikaisemiseksi. Yhtiö on onnistunut saamaan takaisin noin 0,5 miljoonaa euroa.

Osakkeet, osakepääoma, omat osakkeet ja optio-ohjelmat

F-Securen osakkeiden kokonaismäärä on tällä hetkellä 158 798 739. Yhtiön rekisteröity osakepääoma on 1 551 311,18 euroa. Yhtiön hallussa on tällä hetkellä 3 027 098 omaa osaketta.

Hallinnointi (Corporate Governance)

F-Secure noudattaa listayhtiöiden hallinnointi- ja ohjausjärjestelmiä (Corporate Governance) koskevia suosituksia, jotka Suomen Arvopaperimarkkinayhdistys (Elinkeinoelämän keskusliitto ry:n, NASDAQ OMX Helsinki Oy:n ja Keskuskauppakamarin yhteistyöelin) on julkistanut. F-Secure Oyj julkaisi selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästään vuodelle 2013 yhtiön vuosikertomuksessa ja yhtiön verkkosivuilla.

Markkinatilanne, pitkän aikavälin tavoitteet ja katsaus strategiaan 2014 - 2016

Ohjelmistoala on murroksessa. Ohjelmistoja palveluna -liiketoimintamalli (SaaS) ja pilvipohjainen jakelu ovat muuttamassa nopeasti perinteistä liiketoimintamallia. F-Secure on päivittänyt strategiansa. Yhtiö keskittyy pilvipohjaisiin ratkaisuihin suojatessaan laitteita pc-kauden jälkeisessä uudessa monipuolisessa mobiililaitemaailmassa. Yhtiö tavoittelee strategiakauden 2014 - 2016 aikana kymmenien miljoonien kasvua käyttäjämäärissä ja liikevaihdon kiihtyvää kasvuvauhtia. Yhtiön investoidessa kasvuun kannattavuus pysyy suhteellisesti nykyisellä tasolla ja pitkän aikavälin kannattavuus on sidonnainen liikevaihdon kasvuun ja skaalautuviin toimintoihin.

Markkinatilanteesta ja strategiasta on saatavilla lisää tietoa F-Securen osavuosikatsauksessa IV/2013 (julkaistu 5.2.2014) ja yhtiön verkkosivuilla. http://www.f-secure.com/en/web/corporation_global/company/vision-and-strategy

Vuoden 2014 näkymät

Yhtiön investoinnit tähtäävät vuonna 2014 merkittävään tilaajamäärien kasvuun sekä uusien pilvipohjaisten tuotteiden tuomiseen markkinoille menestyksekkäästi. Liikevaihdon kasvua odotetaan yhtiön keskeisimmiltä liiketoiminta-alueilta, joihin kuuluvat yhdistetty PC- ja mobiilitietoturva (SAFE), Protection Service for Business, henkilökohtainen sisältöpilvipalvelu (younited) sekä pilvipohjainen tietoturva (Freedome). Perinteisen PC-tietoturvamyynnin odotetaan laskevan. Maantieteellisesti Latinalaisen Amerikan odotetaan pysyvän kasvun veturina. Uusien pilvipalvelutuotteiden odotetaan vaikuttavaan kasvuun etenkin vuoden loppua kohden. Pilvipalvelutuotteiden myynnin uskotaan kehittyvän younitedin avulla suotuisasti operaattoreiden, kuluttajien sekä pienten ja keskisuurten yritysten kautta.

Kasvua odotetaan etenkin tietoturva- ja pilvipalveluiden vuositilauksista. Tämän seurauksena myynti kasvaa liikevaihtoa nopeammin joka näkyy myös ennakkomyynniksi kirjatun myynnin kasvusta.

Toiminnan tehostamisen ja F-Secure SDC:n (Ranska) muutosten uskotaan aiheuttavan enintään 3 milj. euron kertaluonteiset kulut kuluvana vuonna. Ensimmäisen vuosineljänneksen tulokseen on sisällytetty 2,9 milj. euroa kuluvarauksiksi kirjattuja ja osittain toteutuneita kustannuksia uudelleenjärjestelyistä.

Johdon arvio kuluvalle vuodelle pysyy ennallaan: liikevaihdon odotetaan kasvavan edellisestä vuodesta painottuen toiseen vuosipuoliskoon. Vuotuisen liikevoiton uskotaan olevan noin 15 % liikevaihdosta pois lukien edellä mainitut kertaluonteiset kulut.

Liikevaihtoarvio perustuu tämän hetken myyntinäkymiin, olemassa olevaan tilauskantaan ja tukisopimuksiin sekä valuuttakursseihin. Yhtiö jatkaa edelleen pidemmän aikavälin kasvun priorisointia lyhyen aikavälin kannattavuuden sijaan, ja kohdistaa investointinsa parantuneesta tuloksesta kasvutavoitteisiin ydinliiketoiminnassaan.

Tiedotustilaisuus tänään klo 11

Analyytikoille ja medialle järjestetään tiedotustilaisuus tänään 24.7. klo 11.00 Suomen aikaa yhtiön pääkonttorissa osoitteessa Tammasaarenkatu 7, Helsinki (Ruoholahti). Tiedotustilaisuudessa toimitusjohtaja Christian Fredrikson esittelee vuoden toisen neljänneksen tuloksen.

Englanninkielinen webcast kansainvälisille sijoittajille ja analyytikoille järjestetään kello 14.00 paikallista aikaa. Webcastiin voi osallistua joko internetin välityksellä, jolloin näkee esitysmateriaalin ja suoran videolähetyksen, tai pelkästään puhelimen välityksellä. Webcastiin pääsee osallistumaan internetin kautta alla olevasta linkistä.

Pääset osallistumaan webcastiin puhelimitse soittamalla numeroon +358975110100.

Puhelinkonferenssin tunnus on 4747916.

Webcast järjestetään Lyncin kautta, joka mahdollistaa videolähetyksen ja muun visuaalisen materiaalin esittämisen. Jos et ole aiemmin käyttänyt Lynciä, voit ladata ohjelman koneellesi ja lukea sen käyttöohjeet alla olevasta linkistä.

Jos et pysty lataamaan ohjelmistoa koneellesi, voit käyttää pelkästään websovellusta. Huomioithan kuitenkin ettei websovelluksen kautta kuule ääntä, joten tällöin sinun tulee osallistua webcastiin myös puhelimitse.

Esitysmateriaali on saatavilla ennen tilaisuuden alkua yhtiön verkkosivuilla www.f-secure.fi > Tietoa F-Securesta > Sijoittajat. Sivustolla on myös saatavilla video, jossa toimitusjohtaja Christian Fredrikson esittelee kuluneen neljänneksen tuloksen.

Taloudellinen kalenteri

F-Secure Oyj julkistaa osavuosikatsauksensa vuonna 2014 seuraavasti:

Vuoden 2014 kolmannelta neljännekseltä - 23.lokakuuta 2014

F-Secure Corporation

F-Secure Corporation
Christian Fredrikson, toimitusjohtaja
puh. +358 9 2520 0700

Taneli Virtanen, talousjohtaja
puh. +358 9 2520 5655

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 standardin Osavuosikatsaukset mukaisesti ja tässä katsauksessa on noudatettu samoja laatimisperiaatteita kuin tilinpäätöksessä 2013 sekä lisäksi 1.1.2014 voimaantullutta IFRS 12 -standardia.

Tunnusluvut (tilintarkastamattomia):
(Miljoonaa EUR)
TULOSLASKELMA 2014 2013 2014 2013 Muutos 2013
                            4-6 4-6 1-6 1-6 % 1-12
Liikevaihto 38,6 38,4 77,8 76,8 1 155,1
Myytyjä suoritteita vastaavat kulut 1,8 1,8 3,8 3,5 9 7,0
Bruttokate 36,8 36,6 73,9 73,3 1 148,1
Liiketoiminnan muut tuotot 0,6 0,7 1,4 1,5 -5 2,7
Myynnin ja markkinoinnin kulut 20,8 19,8 42,9 38,2 12 73,6
Tutkimuksen ja tuotekehityksen kulut 9,8 11,1 21,4 21,8 -2 41,7
Hallinnon kulut 1,8 2,4 3,8 4,9 -22 8,4
Liiketulos 5,0 4,0 7,2 10,0 -28 27,1
Rahoitustuotot (netto) 0,2 -0,2 0,4 -0,1   -0,7
Tulos ennen veroja 5,2 3,8 7,6 9,8   26,3
Tuloverot -1,7 -1,4 -2,4 -3,3   -9,9
Kauden tulos 3,5 2,4 5,2 6,5   16,5

Muut laajan tuloksen erät:
Ulkomaisiin yksikköihin liittyvät muuntoerot            0,0 0,1 0,0 0,1   -0,1
Myytävissä olevat rahoitusvarat 0,2 -0,2 0,5 -0,2   0,1
Muihin laajan tuloksen eriin liittyvät verot 0,0 0,1 -0,1 0,0   0,0
Tilikauden laaja tulos (omistajille) 3,7 2,3 5,5 6,5   16,5
Osakekohtainen tulos, EUR        0,02 0,02 0,03 0,04   0,11
-ml.laimennusvaik., EUR 0,02 0,02 0,03 0,04   0,11

TASEVARAT                      30/6/2014 30/6/2013 31/12/2013
Aineettomat hyödykkeet                 15,5 19,2 16,8
Aineelliset hyödykkeet 8,9 9,1 8,3
Liikearvo 19,4 19,4 19,4
Muut saamiset 3,8 4,5 4,4
Pitkäaikaiset varat yht. 47,5 52,2 49,0
Varasto 0,2 0,2 0,3
Muut saamiset 40,6 35,9 39,5
Myytävissä olevat rahoitusvarat 32,9 20,3 25,7
Rahat ja pankkisaamiset 14,5 13,8 22,2
Lyhytaikaiset varat yht. 88,2 70,3 87,7
Yhteensä 135,7 122,5 136,6

OMA PÄÄOMA JA VELAT                                    30/6/2014 30/6/2013 31/12/2013
Oma pääoma 69,4 62,6 72,8

30.6.2014
1,6 0,2 5,1 -7,0 69,0 0,7 -0,1 69,4

LIITETIEDOT

1)Ranskalaisen tytäryhtiön uudelleenjärjestelyistä koituvat kertaluonteiset kustannukset ovat n. 1,9 milj. euroa.

2)Rahoituksen rahavirta Vuoden 2013 osinko 0,06 eur/osake on maksettu 15.4.2014. Maksettu määrä oli 9.345.749,70 euroa. Vuonna 2013 maksettu osinko oli 9.322.974,24 euroa.

Tunnusluvut                       2014 2013 2013
  6 kk 6 kk 12 kk
Liiketulos
  % liikevaihdosta
9,3 13,0 17,5
ROI, %                           22,0 33,4 40,9
ROE, %                           14,6 21,2 24,9
Omavaraisuusaste, %                  72,5 73,9 74,3
Nettovelkaantumisaste, %        -68,1 -54,3 -65,6
Osakekohtainen tulos, EUR 0,03 0,04 0,11
Osakekohtainen tulos laimennusvaikutus huomioiden, EUR     0,03 0,04 0,11
Oma pääoma/osake, EUR                     0,44 0,39 0,46
P/E luku                       38,5 25,4 17,6
Investoinnit, MEUR    3,7 2,1 3,7
Vastuut, MEUR 11,4 14,2 12,2
Henkilöstö keskimäärin                941 944 949
Henkilöstön lkm kauden lopussa          951 954 939

Segmentit

Konsernissa seurataan yhtä segmenttiä; tietoturvaa

Kehitys neljännesvuosittain

Muu maailma 4,7 5,0 9,3 10,0
Yhteensä 38,6 38,4 77,8 76,8

Käyvät arvot

Rahoituserien kirjanpitoarvo vastaa käypää arvoa.

Käypään arvoon arvostetut varat Yhteensä Taso 1 Taso 2 Taso 3
Myytävissä olevat rahoitusvarat 30.6.2014 32,9 32,8   0,1