Auriga, Fortsat fremgang i 2. kvartal 2014 - Delårsrapport for 2. kvartal 2014

Auriga Industries A/S, Harboøre, Danmark, 2014-08-14 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Selskabsmeddelelse nr. 11/2014

14. august 2014

Fortsat fremgang i 2. kvartal 2014

Organisk vækst på 7% medførte en 3% stigning i den rapporterede omsætning til 1.907 mio. kr. og en stigning i EBITDA på 14% til 305 mio. kr. i 2. kvartal 2014. Det forbedrede produktmiks løftede dækningsgraden til 33,5%. Den gennemsnitlige arbejdskapital blev forbedret til 36,0%. Forventningerne til 2014 fastholdes, bortset fra effekten af de højere kurser på nøglevalutaer, der påvirker den rapporterede omsætning.

• Den organiske vækst blev 7%, og med en negativ valutakurseffekt på 4 procentpoint steg den rapporterede omsætning 3% til 1.907 mio. kr. i 2. kvartal 2014.

• En organisk vækst  på 10% i årets første seks måneder  løftede den rapporterede omsætning 6% til over 3,7 mia. kr.

• Salgsvæksten i 2. kvartal 2014 var drevet af stærke resultater i region International og Latinamerika. Resultaterne fra region Europa var på niveau med 2. kvartal sidste år, som var rekordhøjt, mens region Nordamerika er påvirket negativt af en forsinket sæson.

• Bruttoresultatet steg 10% til 639 mio. kr. svarende til en stigning i dækningsbidraget på 2,2 procentpoint til 33,5%. Udviklingen er drevet af et forbedret salg af egne differentierede produkter med højere marginer og effekten af regionsmiks.

• EBITDA steg 14% til 305 mio. kr. svarende til en EBITDA-margin på 16,0%, der steg 1,5 procentpoint i forhold til 2. kvartal sidste år.

• Et lavere brug af factoring og stigende arbejdskapital har medført en fri pengestrøm, der er faldet med 300 mio. kr. til -72 mio. kr.

• Den gennemsnitlige arbejdskapital er forbedret med 4,1 procentpoint til 36,0%, selvom nettoarbejdskapitalen ultimo 2. kvartal steg til 2.693 mio. kr. svarende til 40% af omsætningen.

• NIBD/EBITDA blev nedbragt til 2,4 fra 2,8 på trods af en stigning i den nettorentebærende gæld på 177 mio. kr. til 2.052 mio. kr. Stigningen i den nettorentebærende gæld kan delvist tilskrives det lavere brug af factoring/securitization.

• ROIC ved normaliseret skattesats steg 0,7 procentpoint til 10,7% og afspejler, at Auriga er på vej mod øget værdiskabelse.

• Forventningerne fastholdes, bortset fra effekten af de højere kurser på nøglevalutaer, der påvirker den rapporterede omsætning. Der forventes fortsat 8-10% organisk vækst i omsætningen, mens de højere kurser på nøglevalutaerne medfører en forventet rapporteret vækst i omsætningen på 4-6% mod tidligere forventet 3-5%, en EBITDA-margin over 13% og en positiv fri pengestrøm.

Telekonference og audiocast

Torsdag den 14. august 2014 kl. 10.00
Ring på 70 25 67 00 eller +44 208 817 9311 med angivelse af adgangskode 98168265

Afvikles på engelsk. Forventet varighed: Ca. 1 time

Yderligere information om regnskabet

Adm. direktør Jaime Gómez-Arnau på mobil +34 649 404 137
Finansdirektør René Schneider på mobil +45 40 80 99 50
Manager, Investor Relations Lene Faurskov på mobil +45 41 64 05 04
investor@auriga.dk - www.auriga-industries.com

Delårsrapporten er udarbejdet og offentliggjort på engelsk. I tvivlstilfælde er ordlyden i den engelske version gældende.

Et uddrag på dansk fra delårsrapporten for 2. kvartal 2014 vil være tilgængelig på hjemmesiden www.auriga.dk > Regnskaber.

Fakta om Auriga

Auriga Industries A/S er det børsnoterede moderselskab for Cheminova A/S, som er det 100% ejede driftsselskab med hovedkontor i Danmark. Cheminova udvikler, producerer og markedsfører produkter til plantebeskyttelse. Alle aktiviteter sker under hensyn til miljøet og stigende krav til bæredygtighed. Produkterne sælges i mere end 100 lande, og 98% af salget sker uden for Danmark. Koncernen havde i 2013 en omsætning på knap 6,6 mia. kr. og beskæftiger mere end 2.200 medarbejdere i en global organisation med datterselskaber i 24 lande.

Auriga_Q2_2014_14082014.pdf