Precio Delårsrapport januari - juni 2014

Kvartalet april - juni 2014

· Nettoomsättningen uppgick till 33,8 mkr (29,5).
· Rörelseresultatet (EBITA) blev 2,6 mkr (1,9).
· Rörelsemarginalen (EBITA) blev 7,8% (6,5%).
· Resultat efter skatt blev 2,0 mkr (1,8).
· Vinst per aktie efter skatt blev 0,27 kr (0,24).
· Kassaflödet från den löpande verksamheten blev 2,2 mkr (1,3) vilket motsvarar 0,29 kr per aktie (0,21).
· Utdelning om 0,25 kr per aktie har verkställts.
· Försäljningskontor öppnat i London
· Nyemission beslutad om 792 786 B-aktier

Delåret januari - juni 2014

· Nettoomsättningen uppgick till 67,2 mkr (56,9).
· Rörelseresultatet (EBITA) blev 5,3 mkr (0,3).
· Rörelsemarginalen (EBITA) blev 7,9% (0,6%).
· Resultat efter skatt blev 4,1 mkr (0,1).
· Vinst per aktie efter skatt blev 0,55 kr (0,02).
· Kassaflödet från den löpande verksamheten blev 2,6 mkr (-1,0) vilket motsvarar 0,35 kr per aktie (-0,13).
· Utdelning om 0,25 kr per aktie har verkställts.

VD har ordet
Utfallet under det andra kvartalet är i stort sett på samma nivå som för det första kvartalet 2014. Om hänsyn tas till att antalet arbetsdagar var färre under det andra kvartalet så är prestationen bättre. Omsättning och resultat har ökat jämfört med samma kvartal förra året och EBITA-marginalen förbättrades från 6,5% till 7,8%. Jag är nöjd med utfallet i detta kvartal men vi har kapacitet för att höja oss så att vi når våra långsiktiga lönsamhetsmål.

En huvudorsak till marginalförbättringen är att vi har kompletterat vårt tjänste-erbjudande med paketerade och semi-paketerade lösningar och att försäljningen av dessa utvecklats väl. Denna typ av affärer leder också till support och förvaltnings-åtaganden på samma sätt som traditionella utvecklingsprojekt.

De paketerade lösningar som utvecklats för biståndsorganisationer marknadsförs och säljs internationellt. För att bearbeta den brittiska marknaden, som står för en stor andel av biståndsorganisationerna i Europa, har vi öppnat ett försäljningskontor i London. Lokal närvaro och kompetens underlättar marknadsbearbetningen avsevärt. Vi har också börjat marknadsföra vår Office 365/SharePoint Online och Azure-baserade lösning för biståndsorganisationer, NGO Online, på den amerikanska marknaden. USA är den största biståndsgivaren globalt. Mottagandet har varit mycket bra och vi kommer också här öppna ett representationskontor även om marknadsbearbetningen främst kommer att ske genom partnerföretag. Från etablering till affärsmässig bärighet är det dock en väg att vandra, men potentialen är stor.

Drygt hälften av vår omsättning kommer från offentlig verksamhet. För att vara framgångsrika här krävs att vi vinner upphandlingar. Särskilt viktiga är ramavtalsupphandingar och vi har historiskt var framgångsrika inom detta område. Under slutet på förra året och början på detta har dock förseningar av nya ramavtal p g a överprövningsprocesser skapat en viss osäkerhet. Temporärt har denna osäkerhet minskat för vår del genom att möjligheterna till avrop har förlängts på vissa gällande avtal. Detta ger en klarare situation åtminstone fram till årsskiftet.

Prisutvecklingen för konsulttjänster per timme är inte positiv inom offentlig sektor. I många upphandlingar är pris det enda eller dominerande utvärderingskriteriet. Vi är helt inriktade på kvalitet i vårt erbjudande och använder oss inte av prisdumpnings-taktik i upphandlingar. Givetvis behöver uppdragsgivare inom offentlig sektor samma kvalitet som andra och ett steg mot att bättre kunna väga värde av leveransen mot pris är att gränsen för direktupphandlingar höjts. Jag bedömer att detta kommer ha en positiv effekt för Precio, främst inom den kommunala delen av offentlig sektor.

Precio har som mål att växa med lönsamhet. Vi har hittills i år haft en tillväxt som ligger över våra långsiktiga mål. En del av tillväxten är kopplad till att vi blivit fler, vi har aldrig varit fler än vid halvårsskiftet, en annan del av tillväxten beror på att vi lyckats med de paketerade och semi-paketerade lösningar som vi utvecklat. De ökar omsättning och marginal utan att antalet anställda ökar. Bedömningen för 2014 är att vi kommer att växa och att lönsamheten förbättras jämfört med 2013.

Örebro den 28 augusti 2014
Christer Johansson

Kommande rapporteringstillfällen
Delårsredogörelse för juli - september 2014 offentliggörs den 24 oktober 2014.

Delårsrapport för oktober - december 2014 samt bokslutskommuniké för helåret 2014 offentliggörs den 12 februari 2015.

Bolagets årsredovisning för 2013 och tidigare år samt delårsrapporter finns för nedladdning på bolagets webbplats www.precio.se eller kan rekvireras från bolaget under adress, Fabriksgatan 24, 702 23 Örebro.

Rapporten i sin helhet bifogas.

Örebro den 28 augusti 2014

Christer Johansson
Precio Systemutveckling AB (publ)
Org.nr. 556347-2926