Delårsrapport for perioden 1. januar 2014 — 30. juni 2014

E-mail:investor@dkcompany.com

Website: www.dkcompany.com

Delårsrapport for perioden 1. januar 2014 — 30. juni 2014

Bestyrelsen for DK Company A/S har den 28. august 2014 godkendt delårsregnskabet for perioden 1. januar 2014 til 30. juni 2014. Delårsrapporten er ikke revideret eller reviewet af selskabets revisor.

Det realiserede resultat af primær drift før særlige poster for perioden 1. januar 2014 – 30. juni 2014 har overordnet indfriet direktionens forventninger, og direktionen fastholder samtidig forventningerne til regnskabsåret 2014.

Koncernen har foretaget strategisk opkøb af The Original Group fra IC Company A/S som udmeldt i First North meddelelse 26/2014 den 27. marts 2014. Opkøbet blev gennemført pr. 30. juni 2014 som offentliggjort i First North meddelelse 33/2014 den 30. juni 2014. Koncernen har i forbindelse med akkvisitionen afholdt omkostninger for 15 mio. kr., som har påvirket den samlede indtjening for perioden.

Koncernens fokus vil i den kommende tid være rettet mod integration af akkvisitionen samt fortsat optimering af eksisterende og tilkøbte aktiviteter med henblik på konsolidering af koncernen.

Koncernen har i juli måned modtaget voldgiftsrettens afgørelse vedrørende tvist med BTX Group A/S om fastsættelse af købesummen for akkvisitionen tilbage i 2012. DK Company har fået fuldt medhold i sine indsigelser og har som følge heraf modtaget en godtgørelse efter afholdelse af advokatomkostninger på i alt 12 mio. kr. inklusive procesrenter. Beløbet er indregnet pr. 30. juni 2014.

Udvikling i aktiviteter

Det er direktionens vurdering, at akkvisitionen af The Original Group vil styrke koncernens Trend-segments position i midt-markedet, især i Skandinavien og samtidig vil udbygge de eksisterende retail-aktiviteter. DK Company er efter akkvisitionen en af de førende aktører i midt-markedet i Skandinavien og har skabt en platform for yderligere vækst.

Med overtagelsen af InWear og Part Two styrker DK Company sin portefølje af high-end brands i midt-markedet, som tilføres betydelig volumen. Soaked in Luxury forstærker DK Companys position inden for fast fashion. Matinique styrker markant DK Companys portefølje af herrebrands og tilfører Trend-segmentet sit første herrebrand. Companys-konceptet er en vigtig udvidelse af DK Companys retail-platform. Samtidig udbygges DK Companys markedsposition på en lang række europæiske markeder og i Canada. Det er direktionens forventning, at koncernen med købet af et salgskontor i Canada vil kunne opnå salgssynergier med koncernens øvrige brands på det nordamerikanske marked.

The Original Group er i delårsrapporten indregnet i koncernbalancen med en foreløbig fordeling af anskaffelsessummen på de relevante balanceposter.

Afledt af købet af aktierne i The Original Group er der pr. 30. juni 2014 foretaget kapitaludvidelse i DK Company A/S med nominelt 6.882.639,21 kr. svarende til 203.628.379 aktier udstedt til IC Companys A/S, jf. First North meddelelse 32/2014 den 30. juni 2014. Kapitaludvidelsen styrker koncernens soliditet markant og udgør pr. 30/6 2014 31,3% mod 17,6% pr. 31/12 2013.

Koncernen har i Q1 2014 erhvervet 12,5% af aktiekapitalen i datterselskabet DKC Retail Norway AS, der forestår selskabets retail-aktiviteter i Norge. Koncernen ejer efter tilkøbet 100% af aktiekapitalen i DKC Retail Norway AS. Erhvervelsen af aktierne sker som konsekvens af, at koncernen stoppede samarbejdet med den tidligere direktør og aktionær i selskabet. Koncernen har i den sammenhæng gennemgået en optimeringsproces i perioden, hvor der er realiseret omsætning med et lavere bruttoresultat som følge heraf. Denne proces vil fortsætte ind i 2. halvår 2014.

Som led i en øget fokusering af aktiviteterne har koncernen besluttet at tilpasse porteføljen og afvikle aktiviteterne vedrørende 3 mindre brands: Occupied og Sorbet fra Trend-segmentet samt Blue Willi’s fra Øvrige aktiviteter. Disse aktiviteter vil være fuldt afviklet i løbet af 2. halvår 2014.

Udvikling i økonomiske forhold for fortsættende aktiviteter

Koncernen har i perioden realiseret en lavere omsætning end for den tilsvarende periode i 2013. Omsætningen er i perioden 1. januar 2014 - 30. juni 2014 realiseret med 668 mio. kr. mod 740 mio. kr. i samme periode året før. Reduktionen er for hovedpartens vedkommende i overensstemmelse med direktionens forventninger og skyldes primært nedlukning af ikke rentable butikker i retail-leddet samt en yderligere svækkelse af de skandinaviske valutaer, hovedsageligt i Trend-segmentet.

I forbindelse med koncernens overtagelse af den resterende del af aktierne i DKC Retail Norway AS pågår der fortsat en optimeringsproces med henblik på at forbedre rentabiliteten fremadrettet. Dette har påvirket omsætningen samt resultat af primær drift før særlige poster negativt.

Koncernen har som følge af opkøbsstrategien foretaget væsentlige IT-investeringer i 2013 med henblik på at fremtidssikre koncernens IT-platform. Investeringerne har medført, at afskrivningerne i 1. halvår 2014 realiseres på et højere niveau end for den tilsvarende periode året før. Koncernen vil i 2. halvår 2014 fortsat investere i integration af The Original Group.

Resultat af primær drift før særlige poster udgør i perioden 1. januar 2014 til 30. juni 2014 i alt 38 mio. kr. mod 47 mio. kr. i samme periode året før.

• Young-segmentet realiserer 8 mio. kr. mod 12 mio. kr. året før.
  • Trend-segmentet realiserer 30 mio. kr. mod 42 mio. kr. året før.
  • Øvrige aktiviteter realiserer 0 mio. kr. mod -7 mio. kr. året før.

Særlige poster beløber sig til 4 mio. kr. for perioden 1. januar 2014 - 30. juni 2014 og består af omkostninger afholdt i forbindelse med akkvisitionen af The Original Group hvoraf 10 mio. kr. hidrører fra transaktionsomkostninger. Fratrædelseslønninger til den tidligere ledelse i The Original Group udgør 5 mio. kr. I særlige poster er endvidere indregnet 11 mio. kr. vedrørende godtgørelse fra BTX Group A/S i forbindelse med afgørelse af voldgiftssag.

Resultat før skat af de fortsættende aktiviteter for perioden 1. januar 2014 - 30. juni 2014 udgør 26 mio. kr. mod 36 mio. kr. i samme periode året før.

• Young-segmentet realiserer 15 mio. kr. mod 13 mio. kr. året før.
  • Trend-segmentet realiserer 11 mio. kr. mod 30 mio. kr. året før.
  • Øvrige aktiviteter realiserer 0 mio. kr. mod -7 mio. kr. året før.

Koncernens resultat efter skat for perioden 1. januar 2014 – 30. juni 2014 udviser et overskud på 15 mio. kr. mod et overskud i samme periode sidste år på 27 mio. kr.

Koncernens pengestrømme fra driften for 1. halvår 2014 er positiv med 23 mio. kr. mod en negativ pengestrøm på 4 mio. kr. i samme periode året før. Koncernen har i 1. halvår 2014 været i stand til at nedbringe pengebinding i lagre og debitorer med 43 mio. kr.

De samlede pengestrømme i koncernen for 1. halvår 2014 udgør en pengebinding på 53 mio. kr., som følgen af de foretagne akkvisitioner med en samlet investeringssum på 69 mio. kr. Koncernens samlede pengestrømme korrigeret for akkvisitioner udviser en frigørelse af likviditet på 16 mio. kr.

Fremtidsudsigter

Koncernen fastholder de i First North meddelelse 30/2014 udmeldte forventninger til regnskabsåret 2014 i forbindelse med akkvisitionen af The Original Group:

• Koncernens nettoomsætning for fortsættende aktiviteter for hele 2014 forventes at blive i størrelsesordenen 1.850-2.000 mio. kr.
  • Koncernens samlede forventninger til resultat før afskrivninger og finansielle poster (EBITDA) for fortsættende aktiviteter for hele 2014 forventes i niveauet 125-135 mio. kr.
  • Koncernens samlede forventninger til resultat af primær drift (EBIT) for fortsættende aktiviteter for hele 2014 forventes realiseret i niveauet 105-120 mio. kr.

Kvartalsmeddelelse for Q3 offentliggøres 12. november 2014.

Bo Knudsen                         Jens Poulsen

Bestyrelsesformand             Administrerende direktør

Selskabets Certified Advisor er CDI Global ApS, Vestre Havnepromenade 5, 5. Sal, 9000 Aalborg, Jesper Gøthgen, tlf. +45 26 70 49 93.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til Jens Poulsen på telefon 96 600 700

Delaarsrapport 1. halvår 2014.pdf