Bavarian Nordic fremskynder udviklingen af en ny ebolavaccine i samarbejde med U.S. National Institutes of Health

KVISTGÅRD, Danmark - 4. september 2014 - Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) meddelte i dag, at selskabet vil accelerere sit samarbejde med U.S. National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID), en del af National Institutes of Health (NIH) omkring udviklingen af sit ebolavaccineprogram. Bavarian Nordic og dets partnere planlægger at påbegynde det første forsøg i mennesker med en lovende kombinationsvaccine i 2015.

Bavarian Nordic har i en årrække samarbejdet med NIAID om udvikling af selskabets MVA-BN® teknologi til en vaccine mod ebola- og Marburgvirus, der begge er højt prioriterede biologiske trusler. I et nyligt præklinisk studie, udført af NIAID, vistes proof of concept for en prime-boost kombination af to vacciner baseret på henholdsvis Bavarian Nordics MVA-BN teknologi og Crucells (en del af Johnson & Johnson) AdVac® teknologi. Resultater fra studiet viste 100% beskyttelse mod den meget aggressive Ebola Zaire virus, der har forårsaget det aktuelle udbrud i Vestafrika. NIAID planlægger nu at fremskynde udviklingen af denne kombination med påbegyndelse af et forsøg i mennesker, forventeligt i 2015.

Sideløbende har Bavarian Nordic andre ebolavaccinekandidater i præklinisk udvikling, herunder en multivalent vaccine til beskyttelse mod de to største ebolavirus-stammer (Zaire og Sudan) samt Marburgvirus. Selskabet har igangværende drøftelser med NIAID omkring også at videreføre den multivalente vaccine i klinisk fase 1 udvikling i løbet af de næste 12 måneder.

Administrerende direktør i Bavarian Nordic, Paul Chaplin udtaler: "Som følge af den aktuelle sundhedskrise, der påvirker ikke blot Vestafrika, men hele verden, er der et udtalt behov for effektiv beskyttelse og behandling af dødbringende infektioner, såsom ebola. Verdenssundhedsorganisationen, WHO har advaret om, at udbruddet nu udgør en international risiko, så denne fælles indsats af Bavarian Nordic, Crucell og NIH er et glimrende eksempel på, hvordan regeringer og private virksomheder kan samarbejde om at løse potentielle globale kriser. I udviklingen af en mulig ny ebolavaccine drager vi fordel af vores ekspertise inden for udvikling af produktion af koppevacciner, som vi har leveret til den amerikanske regering siden 2010."

Rolf Sass Sørensen, Vice President Investor Relations. Telefon +45 61 77 47 43

Om ebola
Ebolavirussen tilhører virusfamilien Filoviridae og kan forårsage alvorlig blødningsfeber i mennesker og aber. Ifølge WHO har ebola en dødelighed på mellem 50% og 90% af de smittede. Virussen er højt prioriteret af den amerikanske regering, der betegner virussen som et "kategori A" stof, der udgør en risiko for den nationale sikkerhed. Der findes ingen godkendte behandlingsformer eller vacciner mod sygdommen.

Om MVA-BN®
MVA- (Modified Vaccinia Ankara - Bavarian Nordic) er Bavarian Nordics egen, patenterede vaccineteknologi. MVA-BN er en robust og bred anvendelig teknologiplatform, der egner sig til udvikling af vacciner imod en bred vifte af infektionssygdomme.

Bavarian Nordic har produceret og leveret mere end 20 millioner doser af den MVA-BN-baserede koppevaccine, IMVAMUNE® til det amerikanske strategiske nationale beredskabslager.

Ud over at være under udvikling som en sikrere koppevaccine, der er væsentlig for at kunne beskytte immunsvækkede personer, har Bavarian Nordic udført prækliniske og kliniske forsøg med rekombinante MVA-BN-baserede vacciner. Mere end 7.400 personer, heraf næsten 1.000 personer med nedsat immunforsvar, er blevet vaccineret med MVA-BN-baserede vacciner, og der er påvist høj immunogenicitet samt en favorabel bivirkningsprofil.

Om Bavarian Nordic
Bavarian Nordic er et internationalt biotekselskab, der udvikler og producerer cancerimmunterapier og vacciner til forebyggelse af infektionssygdomme. Selskabets førende udviklingsprogrammer er PROSTVAC®, en immunterapikandidat til behandling af fremskreden prostatacancer, som er i afsluttende klinisk fase 3 udvikling, og IMVAMUNE®, en ikke-replikérbar koppevaccine, der udvikles og leveres til det amerikanske nationale beredskabslager under en kontrakt med de amerikanske myndigheder. IMVAMUNE er godkendt i Canada samt i den Europæiske Union, hvor vaccinen markedsføres under navnet IMVANEX®.  Bavarian Nordics aktier er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen under symbolet BAVA (Reuters: BAVA.CO, Bloomberg: BAVA.DC). Selskabet har et sponsoreret ADR-program, som er noteret i USA (OTC) under symbolet BVNRY. For yderligere information, besøg www.bavarian-nordic.com.

Udsagn om fremtiden
Denne meddelelse indeholder udsagn om fremtiden ("forward-looking statements"), som er forbundet med risici, usikkerheder og andre faktorer, hvoraf mange er uden for vores kontrol. Dette kan medføre, at faktiske resultater afviger væsentligt fra de resultater, som er omhandlet i ovennævnte udsagn om fremtiden. Udsagn om fremtiden inkluderer udsagn vedrørende vores planer, mål, fremtidige begivenheder, præstation og/eller anden information, som ikke er historisk information. Vi påtager os ingen forpligtelser til offentligt at opdatere eller revidere udsagn om fremtiden således, at disse afspejler efterfølgende begivenheder eller omstændigheder, undtagen i det omfang dette er foreskrevet ved lov.

20140904dk