Tribona AB (publ) refinansierar merparten av sina låneavtal i förtid

Lund, Sverige, 2015-01-29 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Tribona AB (publ) meddelar att bolaget överenskommit med tre av sina befintliga långivare Swedbank, Aareal samt Sparbanken Skåne, som står för ca 85 % av bolagets bankskuld, att i förtid refinansiera samtliga med dem gällande låneavtal.

Syftet med refinansieringen har varit att minska bolagets refinansieringsrisk genom att förlänga och sprida ut låneportföljens löptider samt att omförhandla nu gällande höga marginaler. Samtliga refinansierade bankavtal förföll tidigare under februari 2016 men kommer att ersättas med de nya villkoren med start omgående.

Efter refinansieringen kommer bolagets genomsnittliga marginal att uppgå till 1,90 % mot tidigare 2,59 %. Baserat på förutsättningarna per den 31 december 2014 minskar den totala genomsnittliga räntekostnaden (inklusive kostnad för räntesäkringar) från 5,52 % till 4,72 %.  Den genomsnittliga löptiden uppgår till 3,5 år jämfört med 1,8 år per 31 december 2014. Den genomsnittliga amorteringen i de nya bankavtalen kommer att uppgå till 1,64 % mot tidigare 2,46 % för motsvarande bankavtal.

I samband med refinansieringen kommer överenskomna ännu ej utbetalda krediter att utbetalas vilket gör att Tribonas belåningsgrad kommer att uppgå till 59,8 % jämfört med 57,1 % den 31 december 2014.

"Vi kan konstatera att intresset för att vara med och finansiera Tribona är stort. Vi är glada att kunna fortsätta utveckla våra relationer med våra nuvarande banker och är väldigt nöjda med att i förtid kunna omförhandla våra marginaler och förlänga och sprida ut våra förfallotider för vår finansiering.”, säger Per Johansson VD på Tribona i en kommentar.

Tommy Åstrand, CFO +46 705 45 59 97, e-post: tommy.astrand@tribona.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Tribona AB (publ) ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2015-01-29 kl. 08:00.

Om Tribona
Tribona AB (publ) är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag med renodlad inriktning på lager- och logistikfastigheter. Fastighetsbeståndet består av moderna och strategiskt belägna logistikfastigheter, 28 i Sverige och en i Danmark med en uthyrningsbar yta på cirka 683 000 kvadratmeter. För mer information, besök www.tribona.se

Tribona AB (publ) refinansierar merparten av sina låneavtal i förtid.pdf