Årsrapport 2014 - KORREKTION TIL MEDDELELSE NR. 1 2015

Vedlagt fremsendes korrigeret årsrapport, da tidligere offentliggjort dokument indeholdt engelsk tekst.

Meddelelse nr. 1 – 2015

til Nasdaq Copenhagen

2015.02.24

Årsrapport 2014

2014 var et historisk år for Brødrene A & O Johansen A/S (AO), hvor selskabets 100-års jubilæum blev fejret med medarbejderne. Der var arrangeret særtog fra Jylland, særforestilling i Operaen og derefter fest på Statens Museum for Kunst.

AO-koncernen har i 2014 driftsmæssigt fokuseret på at optimere betjeningen af fremtidens håndværker.

• På AO.dk er der implementeret ny e-handelsplatform, som er kåret til markedets bedste EPI-server. Samme platform vil blive implementeret i Sverige i 2015 via AOnet.se.

• Investering på ca. 200 mio. kr. i fuldautomatisk pallehøjlager til 29.000 paller samt renovering af centrallager er færdigbygget efter planen og idriftsættes i 1. kvartal 2015.

• For at sikre den lokale tilstedeværelse investeres der fortsat i nye placeringer til AO’s håndværkerbutikker. I 2014 åbnede nye håndværkerbutikker i Viby, Århus samt Slagelse, og flere eksisterende butikker er blevet renoveret. I starten af 2015 blev der etableret nye håndværkerbutikker i Køge og Helsingborg (Sverige).

• AO Sverige AB er blevet omorganiseret til en regionsstruktur for at sikre lokalt kundefokus med en større salgsstyrke.

• Processer og rutiner effektiviseres løbende for at sikre en effektiv kundebehandling, samtidig med at organisationen tilpasses til markedsvilkårene.

Resultat før skat på 97,5 mio. kr. er i den øvre ende af tidligere udmeldte resultatforventninger, men 27,7 mio. kr. lavere end realiseret i 2013. Resultatet betragtes som acceptabelt.

Overskudsgraden blev realiseret til 4,4 % mod 5,5 % i 2013.

Omsætningen blev 2.258,7 mio. kr. mod 2.309,7 mio. kr. i 2013. Tilbagegangen på 51,0 mio. kr. eller 2 % kan  henføres til de udenlandske aktiviteter.

Bruttoavancen på 646,6 mio. kr. er faldet med 44,4 mio. kr. eller 6 %. Bruttomarginen på 28,6 % er faldet med 1,3 procentpoint i forhold til 2013. Faldet kan henføres til skærpet konkurrence i markedet.

Årets omkostninger på 546,3 mio. kr. er 17,7 mio. kr. eller 3 % lavere end realiseret i 2013 som følge af effektiviseringer og besparelser.

Resultat af primær drift (EBIT) blev 100,3 mio. kr. mod 127,1 mio. kr. i 2013.

Årets resultat på 73,8 mio. kr. er 24,9 mio. kr. lavere end i 2013.

Koncernens samlede aktiver pr. 31. december 2014 udgjorde 1.590,9 mio. kr., hvilket er 159,6 mio. kr. højere end sidste år. Stigningen kan henføres til investering i nyt pallehøjlager, renovering af centrallageret samt ny håndværkerbutik i Køge, hvorved langfristede aktiver er øget med 175,0 mio. kr.

De kortfristede aktiver er faldet med 15,3 mio. kr. som følge af lavere arbejdskapital.

Egenkapitalen udgør 935,7 mio. kr., svarende til en soliditetsgrad på 58,8 %.

Den rentebærende gæld på 185,2 mio. kr. er øget med 13,8 mio. kr. i året, hvilket er tilfredsstillende set i lyset af de høje investeringer.

Pengestrøm fra driften på 199,9 mio. kr. er 34,9 mio. kr. højere end sidste år, primært som følge af lavere arbejdskapital.

Investeringerne i 2014 udgjorde netto 197,1 mio. kr., hvilket er 71,0 mio. kr. mere end sidste år. Investeringen kan, som tidligere nævnt, henføres til de nye butikker, pallehøjlager, renovering af centrallager samt ny e-handelsplatform. Udestående restbetaling på pallehøjlageret udgør 23,8 mio. kr.

AO beskæftigede gennemsnitligt 621 medarbejdere i 2014 mod 650 året før.

Ledelsen forventer, at resultatet i 2015 bliver på samme niveau som i 2014, svarende til et resultat før skat på ca. 100 mio. kr.

For at fastholde koncernens høje likvide beredskab foreslår bestyrelsen, at der ikke udbetales udbytte for 2014.

Koncernens økonomiske målsætninger er delvist realiseret i året, idet soliditetsgraden på 58,8 % og pengestrøm fra driften på 8,9 % er højere end målet. Vækst- og resultatmål på 6 % er realiseret lavere end målet.

UDVIKLING I 4. KVARTAL 2014
Kvartalets omsætning udgjorde 612,9 mio. kr., hvilket er 4,9 mio. kr. eller 1 % højere end i 4. kvartal sidste år. Fremgangen kan henføres til danske aktiviteter.

Kvartalets bruttoavance blev realiseret til 167,5 mio. kr., hvilket er 13,4 mio. kr. lavere end i 4. kvartal 2013. Bruttomargin blev realiseret til 27,3 %, hvilket er 2,4 procentpoint lavere end sidste år som følge af den skærpede konkurrence.

Driftsomkostningerne i kvartalet udgjorde 135,6 mio. kr., hvilket er 10,0 mio. kr. lavere end i 4. kvartal sidste år.

Resultat før skat i kvartalet på 31,3 mio. kr. er 3,3 mio. kr. lavere end sidste år.

For yderligere information kontakt venligst:

Adm. direktør Niels A. Johansen
Drifts- og finansdirektør Henrik T. Krabbe