NIBE förvärvar Marathon Heater Inc. i USA

NIBE Industrier AB har tecknat avtal om att förvärva verksamheten i Marathon Heater Inc., Del Rio, Texas. Verksamheten ska ingå i affärsområdet NIBE Elements nordamerikanska företagsgrupp.

Markaryd, Sweden, 2015-03-20 08:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Marathon Heater har 130 anställda och en omsättning på omkring 9 miljoner USD (78 MSEK) och över tio procents rörelsemarginal.

Marathon Heater har sedan 1996 tillverkat avancerade specialelement för högteknologisk industri. Inriktningen på teknisk support och kundservice har lett till att företaget fått en ledande position bland de stora bolagen inom plastutrustning och medicinsk utrustning i Nordamerika.

I produktsortimentet ingår högeffektselement, bandelement, silikonelement och termoelement.

Företaget kommer även fortsättningsvis att ha verksamhet och tillverkning i Del Rio, Texas, under namnet Backer Marathon Inc.

– Förvärvet av Marathon är ännu ett avgörande steg i vår strategi för att göra NIBE Element ledande i Nordamerika. Företagets marknadsposition och kompletterande produktlinje ger ytterligare en plattform för lönsam tillväxt, säger Gerteric Lindquist, koncernchef i NIBE Industrier AB.

Marathon kommer att konsolideras i NIBE-koncernen från och med april 2015.

Om NIBE

NIBE är ett internationellt värmeteknikföretag. Verksamheten bedrivs i tre olika affärsområden – NIBE Energy Systems, NIBE Element och NIBE Stoves – alla med samma vision om att skapa hållbara energilösningar i världsklass. Koncernen har cirka 10 000 medarbetare och verksamhet i Europa, Nordamerika, Asien och Australien. Under 2014 uppgick nettoomsättningen till 11 033 MSEK och rörelseresultatet (EBIT) till 1 385 MSEK.

NIBE Energy Systems har en marknadsledande position i Europa och USA inom värmepumpar och är en av Europas största tillverkare av varmvattenberedare och andra produkter för inomhuskomfort. NIBE Energy Systems affärsidé är att förse bostäder och större fastigheter med produkter för inomhuskomfort och uppvärmning av tappvarmvatten. Sortimentet består av såväl enskilda uppvärmningsprodukter som koncept för värme, kyla och värmeåtervinning.

NIBE Element är en av de internationellt ledande tillverkarna av komponenter och lösningar för mätning, styrning och elektrisk uppvärmning. NIBE Elements affärsidé är att förse både producenter och användare med komponenter och lösningar inom dessa områden.

NIBE Stoves är marknadsledande på brasvärmeprodukter i Europa. Affärsområdets affärsidé är att förse marknaden med prisvärda brasvärmeprodukter och skorstenssystem med attraktiv design, utvecklade och tillverkade med hänsyn till vår miljö.

NIBE – Kontaktinformation:

Gerteric Lindquist, VD och koncernchef, Tel: +46 433-73 076