SELSKABSMEDDELELSE Nr. 02-2015

Årsregnskabsmeddelelse, Scandinavian Brake Systems A/S

Svendborg, 2015-03-20 14:34 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

SELSKABSMEDDELELSE NR. 02-2015

Årsregnskabsmeddelelse, Scandinavian Brake Systems (resumé)

Bestyrelsen indstiller årsrapporten for 2014 til godkendelse på selskabets generalforsamling fredag den 24. april 2015 kl. 14.00 på selskabets kontor i Svendborg.

Udvikling og resultat

Resultatet for 2014 er meget tilfredsstillende. Gælden er kraftigt reduceret og driften er i god udvikling. Herunder er der rekordomsætning og -indtjening i SBS Friction. Dermed fortsætter SBS-koncernen fremgangen fra året før og står godt rustet til den fremadrettede udvidelse af produktområder og markeder.

• Driftsoverskuddet før af- og nedskrivninger (EBITDA) blev DKK 112 mio. mod DKK 71 mio. i 2013.
  • Overskuddet før skat steg til DKK 88 mio. mod DKK 14 mio. i 2013. Overskuddet efter skat blev på DKK 62 mio. mod DKK 0 i 2013.
  • Pr. 31. oktober 2014 solgte SBS sin bremsecaliperproduktion til FTE Automotive GmbH. Koncernen realiserer dermed en regnskabsmæssig fortjeneste.
  • Koncernens EBITDA er derfor positivt påvirket med DKK 66 mio. EBITDA inkl. fortjeneste ved transaktionen udgør således DKK 132 mio. mod en forventning på DKK 125-135 mio. Særlige poster til yderligere reorganisering udgør DKK 20 mio., hvoraf størstedelen stammer fra hensat huslejeforpligtelse i en af koncernens ejendomme.
  • Omsætningen blev DKK 1.014 mio. mod DKK 1.037 mio. i 2013, svarende til en tilbagegang på 2%. Faldet skyldes dog primært frasalg af bremsecaliperproduktionen under SBS Automotive. Der var fremgang for de øvrige forretningsområder, SBS Friction og Notox.
  • Egenkapitalen er forbedret med DKK 63 mio. og udgør pr. 31. december 2014 DKK -26 mio. mod DKK -89 mio. på samme tidspunkt i 2013.

Forventninger til 2015

Koncernen forventer i 2015 en omsætningsvækst i koncernens fortsættende forretningsområder med samlet 3-8% og dermed en forventet omsætning på niveau DKK 800-850 mio. og EBITDA recurring på DKK 45-55 mio.

Likviditet og finansiering

Selskabets ansvarlige lånekapital stillet til rådighed af koncernens pengeinstitutter er med salget af bremsecaliperproduktionen pr. 31. oktober 2014 indfriet. Finansieringsaftalen med koncernens pengeinstitutter er forlænget frem til 30. april 2016.

Den samlede rentebærende gæld er i 2014 reduceret med DKK 190 mio. til DKK 441 mio.

Scandinavian Brake Systems A/S

Kontaktperson:

Mads Bonde, CEO, tlf. 63 21 15 15 eller E-mail: mb@sbs.dk

Dette resumé er et uddrag af Scandinavian Brake Systems årsrapport 2014 og kan ikke erstatte denne.

Bilag: Årsrapport 2014

Pressemeddelelse af 20.03.2015

SBS_rapport_2014_20_03_2015.pdf 02-2015 årsregnskabsmeddelelse 2014.pdf Pressemeddelelse 20.03.2015 - SBS solidt årsresultat danner grundlag for vækstplan.pdf