Sydbanks delårsrapport – 1. kvartal 2015

Aabenraa, Danmark, 2015-04-29 08:27 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Historisk høj indtjening – god start på året

Administrerende direktør Karen Frøsig siger om delårsregnskabet:

• Vi har fået en god start på 2015, og det er vi meget tilfredse med. Det er nu et år siden, vi lancerede planen for at forbedre lønsomheden i Sydbank. Hele organisationen har arbejdet målrettet med at implementere den siden, og resultatet for 1. kvartal viser et Sydbank med en stabil og høj indtjeningskraft.
  • Vores samlede indtjening i 1. kvartal var på 1.233 mio. kr., hvilket er en stigning på 6 pct. sammenlignet med 1. kvartal 2014. Dette er et historisk højt niveau for Sydbank, og er et tegn på, at den fortsatte høje aktivitet i banken, sammen med lavere nedskrivninger, er nøglen til at skabe varige forbedringer af lønsomheden.

Formanden for Sydbanks bestyrelse tidl. nationalbankdirektør Torben Nielsen udtaler

• Da vi fremlagde årsregnskabet for 2014 fortalte vi, at Sydbank ville udstede supplerende kapital, og at det kunne blive muligt, at igangsætte et aktietilbagekøbsprogram. Det er meget tilfredsstillende, at vi kan sige, at vi har gennemført en succesfuld udstedelse af 100 mio. EUR i supplerende kapital, og at vi har igangsat vores aktietilbagekøbsprogram.

Hovedpunkter 1. kvartal

• Resultat på 304 mio. kr. Det giver en egenkapitalforrentning på 10,9 pct.
  • Samlet indtjening på 1.233 mio. kr. Det er en stigning på 6 pct. i forhold til samme periode i 2014. Det er historisk højt.
  • Nedskrivninger på udlån er på 116 mio. kr., og falder med 64 pct. i forhold til samme periode i 2014.
  • Bankudlån stiger med 2,1 mia. kr. svarende til 3,2 pct. i 1. kvartal 2015.
  • Egentlig kernekapitalprocent er i 1. kvartal 2015 steget med 0,7 og er på 14,6.
  • Der er udstedt supplerende kapital for 100 mio. euro.
  • Aktietilbagekøb på 500 mio. kr. er påbegyndt den 13. april 2015.

Forventninger til 2015

Sydbank forventer en meget begrænset positiv økonomisk vækst i 2015. Derudover forventes:

• Svagt stigende basisindtjening, bl.a. som følge af svagt stigende bankudlån affødt af iværksatte tiltag og på trods af fortsat stor konkurrence. Jo længere tid det negative rentemiljø fortsætter, des større usikkerhed knytter sig til forventningen.
  • Stigende handelsindtjening i forhold til den realiserede indtjening i 2014, dog afhængigt af udviklingen på de finansielle markeder.
  • Uændrede basisomkostninger - på trods af aftalte generelle lønstigninger i finanssektoren på 1,75 pct. og en stigning i lønsumsafgiften på 0,80 pct.
  • Lavere nedskrivningsniveau i 2015. Usikkerheden om prisudviklingen i landbruget kan dog påvirke nedskrivningsniveauet.

Forventningerne til basisindtjeningen samt basisomkostningerne er eksklusive effekten af overtagelsen af     Sydinvest Administration A/S pr. 31. marts 2015, der forventes at forøge begge poster med ca. 50 mio. kr.

FM 13.pdf Delårsrapport Q1 2015.pdf