Auriga, Yderst tilfredsstillende resultater i frasolgte aktiviteter i første kvartal 2015

Auriga Industries A/S, Harboøre, Danmark, 2015-04-30 08:01 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Selskabsmeddelelse nr. 7/2015

30. april 2015

Yderst tilfredsstillende resultater i frasolgte aktiviteter

Auriga leverede yderst tilfredsstillende resultater i 1. kvartal, hvor Cheminovas organiske vækst var på 2 %, mens den rapporterede omsætning steg med 7 %. Cheminovas bruttomargin steg til 32,8 %, og EBIT-marginen steg til 15,0 %. Frasalget af Cheminova blev gennemført den 21. april 2015. Udlodning af ekstraordinært udbytte, der forventes at være på 323 kr. pr. aktie, skal godkendes på den ordinære generalforsamling i dag.

• Frasalget af Cheminova fra Auriga-koncernen blev endeligt gennemført den 21. april 2015 mod betaling af et nettobeløb på 8.516.338.229 kr. kontant, hvilket svarer til den tidligere udmeldte kontantbetaling fratrukket visse transaktionsomkostninger, som efter aftalen skulle afholdes af Auriga.

• Auriga planlægger at udlodde et samlet beløb på 8.236.500.000 kr. til Aurigas aktionærer, svarende til 323 kr. pr. aktie, som ekstraordinært udbytte med forventet udbetaling i løbet af juni 2015. Udlodningen skal godkendes på den ordinære generalforsamling den 30. april 2015.

• Beløbet svarer til det overskydende kontantprovenu fra salget med fradrag af transaktionsomkostninger, betaling af Aurigas gæld samt omkostninger til afvikling af aktiviteterne i Auriga. Et eventuelt restbeløb, der forventes at udgøre omkring 2 kr. pr. aktie, vil i givet fald blive udloddet på et senere tidspunkt.

• Delårsrapporten for 1. kvartal 2015 afspejler status pr. 31. marts 2015, hvor Cheminova stadig var et helejet selskab. Derfor er Cheminova stadig indregnet i Aurigas regnskab som ophørende aktiviteter, mens Auriga præsenteres som fortsættende aktiviteter.

• I 1. kvartal udgjorde nettoresultatet fra de fortsættende aktiviteter (Auriga) -7 mio. kr. efter en stigning i administrationsomkostninger på 4 mio. kr. til 6 mio. kr. som følge af omkostninger i forbindelse med salget.

• De ophørende aktiviteter (Cheminova) havde et stærkt kvartal med en stigning i den rapporterede omsætning på 7 % til et historisk højt niveau på 1.955 mio. kr. Væksten blev drevet af gode resultater i region Europa og region Latinamerika og hjulpet af stigende kurser for hovedvalutaerne over for kronen.

• Cheminovas bruttomargin steg 2,1 procentpoint til 32,8 %, hvilket resulterede i en stigning i EBIT på 36 % til 293 mio. kr., svarende til en EBIT-margin på 15,0 %.

FORVENTET TIDSPLAN

30. april 2015    Ordinær generalforsamling skal godkende ekstraordinært udbytte

Juni 2015          Udlodning af ekstraordinært udbytte

2015-2016        Afvikling af aktiviteterne i Auriga

Den forventede tidsplan skal betragtes som en indikation af faserne i processen. Udlodningen af ekstraordinært udbytte skal godkendes på den ordinære generalforsamling i 2015.

AURIGA INDUSTRIES A/S

René Schneider
Adm. direktør (CEO)
Mobil 40 80 99 50

Lene Faurskov
Manager, Investor Relations
Mobil 41 64 05 04

investor@auriga.dk - www.auriga.dk

Delårsrapporten er udarbejdet og offentliggjort på engelsk. I tvivlstilfælde er ordlyden i den engelske version gældende.

Et uddrag på dansk fra delårsrapporten for 1. kvartal 2015 er tilgængelig på hjemmesiden www.auriga.dk.

Auriga_UK_Q1_2015-April 30 2015.pdf