Årsredovisning 2014

Stockholm, 2015-05-08 07:41 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- ​

• Omsättning 17 876 KSEK (8 949)
  • Rörelseresultat -11 216 KSEK (-6 275)
  • Resultat efter finansiella poster -8 406 KSEK (-6 545)
  • Resultat -8 910 KSEK (-8 307)
  • Resultat per aktie -0,07 kr (-0,08)
  • Försäljning, avnotering och eventuell nyemission
  • Nedskrivning av fordringar i dotterbolag

Koncernens omsättning var under året 17 876 KSEK (8 949) KSEK. Rörelseresultatet uppgick till -11 216 KSEK (-6 275). Resultatet efter finansiella poster uppgick till -8 406 KSEK (-6 545). Koncernens avskrivningar av materiella och immateriella anläggningstillgångar uppgick till 1 488 KSEK (1 397). Under året har kortfristiga skulder ökat med 25 967 KSEK (ökat med 2 812).

Koncernens beskattade egna kapital uppgick på bokslutsdagen till 43 704 KSEK (48 203) och soliditeten till 26,7 % (37,3 %). Koncernens likvida medel uppgick vid samma tidpunkt till 549 KSEK (2 828). Koncernen har under året investerat 0 KSEK (100) i immateriella anläggningstillgångar.

Resultatet per aktie uppgick till -0,07 kr (-0,08) före utspädning och -0,07 kr (-0,08) efter utspädning. Justerat eget kapital per aktie uppgick till 0,33 kr (0,44) före utspädning och till 0,32 kr (0,43) efter utspädning.

Den 10 april 2015 meddelade Bolaget att styrelsen förbereder en strukturaffär där hela verksamheten är planerad att avyttras, samt föreslår en företrädesemission för det fall en strukturaffär inte skulle säkerställas under det andra kvartalet. Oavsett vilket kommer Styrelsen vidare att förbereda en avnotering från First North under andra kvartalet 2015 för en övergång till en inofficiell marknadsplats. I ett senare pressmeddelande den 22 april annonserade styrelsen att man godkänt ett avtal om överlåtelse av dotterbolaget Paradox Entertainment Inc, Los Angeles, USA. Köpeskillingen uppgår till 7 MUSD före eventuella avdrag och justeringar om totalt högst 300 KUSD. Köparen övertar indirekt också rörelseskulderna i dotterbolaget om motsvarande ca 700 KUSD. Uttryckt per aktie i moderbolaget, efter avräkning för moderbolagsskulder och transaktionskostnader, bedöms affären motsvara ca 35-37 öre per aktie. Köpet skall godkännas av den ordinarie bolagsstämman den 22 maj 2015.

Som en konsekvens av avtalet om överlåtelse av Paradox Entertainment Inc. har i bokslutet per den sista december 2014 en reservering gjorts i moderbolaget. Detta har skett genom en nedskrivning av de kortfristiga fordringarna samt, till en mindre del, de långfristiga fordringarna på utländska dotterbolag. Något nedskrivningsbehov på koncernnivå har inte bedömts nödvändigt.

Största delen av verksamheten sker i USA och det ekonomiska resultatet påverkas till viss del av växlingskursen SEK/USD. Växelkursen den 1 januari 2014 var 6,5084 SEK/USD (6,5156) och den 31 december 2014 7,8117 SEK/USD (6,5084). Snittkursen under året var 6,8577 SEK/USD (6,5140).

Styrelsen och verkställande direktören föreslår att det balanserade resultatet i sin helhet överförs i ny räkning och att ingen utdelning lämnas.

Se bifogat dokument för full årsredovisning.

Om Paradox Entertainment

Paradox Entertainment utvecklar och licensierar sitt rättighetsbibliotek genom att generera intäkter från olika former av underhållning, till exempel film-, tv-, spel-, förlag- och leksaksindustrierna. Företaget äger bland annat välkända rättigheter som Conan the Barbarian, Kull of Atlantis, Solomon Kane, Mutant Chronicles, samt Robert E. Howards samlade verk. Därutöver producerar, samproducerar och finansierar bolaget filmer för en global marknad. Verksamheten drivs genom helägda Paradox Entertainment Inc, baserat i Los Angeles, USA. Paradox Entertainment AB handlas på NASDAQ OMX-listan First North Premier (PDXE, SE0000598054) med Günther & Wikberg Fondkommission som Certified Adviser.

Carl Molinder
         VD, Paradox Entertainment AB