UPM:n ValChem-hankkeelle merkittävä EU-rahoitus – tavoitteena puupohjaisten kemikaalien arvoketjun todentaminen

(UPM, Helsinki, 11. kesäkuuta 2015, klo 10.00 EET) – Euroopan unioni on myöntänyt UPM:n ValChem-hankkeelle 13,1 miljoonan euron rahoituksen. Hanke toteutetaan yhdessä Sekabin, METabolic EXplorerin ja Darmstadtin teknillisen yliopiston kanssa. Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 18,5 miljoonaa euroa.

ValChem-hankkeessa jalostetaan puusta lisäarvoa tuottavia kemiallisia rakenneaineita ja ligniiniä sekä kehitetään kestävä ja innovatiivinen integroitu valmistusprosessi puusta lopputuotteisiin. Hankkeessa hyödynnetään sekä metsäalan, kemian alan että biotekniikan alan asiantuntemusta. Tavoitteena on osoittaa, että integroitu biokemiallinen prosessi, joka kattaa koko arvoketjun puuraaka-aineesta peruskemikaaleiksi ja ligniinipohjaisiksi toiminnallisiksi kemikaaleiksi, on teknisesti toteutettavissa ja taloudellisesti kannattava.

"ValChem-hanke tarjoaa erinomaiset edellytykset luoda vaihtoehtoinen arvoketju Euroopan metsien hyödyntämiseksi. Hankkeen jokaisella osa-alueella on nähtävissä valtavat kehitysmahdollisuudet. Tämä koskee niin kemikaalituotantoon tarkoitettujen sokereiden valmistamista puusta, biopohjaisen monopropyleeniglykolin valmistamista sokereista kuin ligniinipohjaisten toiminnallisten kemikaalien valmistamista", sanoo Bio-based Industries Consortiumin toimitusjohtaja Dirk Carrez.

ValChem-hankkeen tavoitteena on valmistaa puupohjaisia kemikaaleja, jotka ovat laadun ja tuotantokustannusten osalta kilpailukykyisiä öljypohjaisten materiaalien kanssa. Valmistuksessa hyödynnetään hankkeeseen osallistuvien tahojen olemassa olevia demonstraatiolaitoksia. Hankkeessa käytetään vain kestävistä lähteistä hankittua PEFC- ja FSC-sertifioitua puuta ja puuraaka-aine pyritään käyttämään mahdollisimman tehokkaasti.

SEKABin kehittämän CelluAPP®-teknologian, jossa puuta jalostetaan sokereiksi ja raakaligniiniksi, toimivuus on todennettu etanolin tuotannossa. Tässä hankkeessa se yhdistetään METabolic EXplorerin kehittämään prosessiin, jossa sokereista valmistetaan monopropyleeniglykolia etanolin sijaan. Monopropyleeniglykolin tärkeimmät sovellusalueet ovat tyydyttymättömät polyesterihartsit, maalit ja pinnoitteet, teollinen käyttö ja hygieniatuotteet. UPM ja Darmstadtin teknillinen yliopisto kehittävät yhdessä raakaligniinistä sovelluksia, joiden loppukäyttökohteita ovat muun muassa ligniinipohjaiset reaktiiviset hartsit ja komposiitit.

ValChem-hanke on osa uutta EU:n ja Bio-based Industries Consortiumin (BIC) 3,7 miljardin euron BBI Joint Undertaking -yhteishanketta, jonka tavoitteena on tuoda lisää investointeja kestävän biotaloussektorin kehittämiseen Euroopassa. UPM on yksi BIC:n perustajajäsenistä.

Lisätietoja antaa:

Juuso Konttinen, Johtaja, Biokemikaalit, puh. +358 (0)40 531 7405, juuso.konttinen@upm.com
Thore Lindgren, Executive Vice President, Head of BioRefinery Technology Business Area, Sekab, puh. +46 (0)660 751 86, thore.lindgren@sekab.com
Manuela Falempin, Business Development Manager, METabolic EXplorer, puh. +33 (0)473 334 300, mfalempin@metabolic-explorer.com
Professori tri Markus Biesalski, Technische Universität Darmstadt, puh. +49 (0) 615 116 751 40, biesalski@tu-darmstadt.de

*******
UPM, Media Desk
puh. +358 (0)40 588 3284
Ma–pe 9.00–16.00
media@upm.com

www.twitter.com/UPM_News
www.facebook.com/UPMGlobal