Befimmo NV meldt sterke resultaten voor het eerste halfjaar van het boekjaar 2015

• Strategische acquisitie van het Gateway-gebouw (Brussel luchthaven)
  • Stabiele reële waarde van de portefeuille bij gelijkblijvende perimeter
  • Intrinsieke waarde van 55,61 € per aandeel
  • EPRA earnings van 1,95 € per aandeel, in lijn met de vooruitzichten
  • Bevestiging van de dividendprognose (3,45 € bruto per aandeel) voor het boekjaar 2015
Brussel, 31 juli 2015 | In de eerste zes maanden van het boekjaar noteerde Befimmo sterke resultaten. De reële waarde van de portefeuille blijft stabiel bij gelijkblijvende perimeter (-0,05% over het halfjaar) en de EPRA earnings bedraagt 1,95 € per aandeel. In deze context bevestigt Befimmo de dividendprognose (3,45 € bruto per aandeel) voor het boekjaar 2015.

Dit eerste halfjaar van het boekjaar werd gekenmerkt door een zeer mooie strategische acquisitie. Het Gateway-project (34.000 m² in aanbouw) is uniek gelegen in het hart van de Brusselse luchthaven en is voor 18 jaar vast verhuurd aan een eersterangshuurder (Deloitte). Het spoort volledig met de investeringsstrategie van Befimmo. Dit project stelt een investering voor van ongeveer 140 miljoen € (waarvan 61 miljoen € reeds ingeboekt is).

Hoewel de huidige kantoorhuurmarkt in Brussel eerder neerslachtig is, hebben de commerciële teams van Befimmo in dit eerste halfjaar van het boekjaar nieuwe contracten en vernieuwingen van huurovereenkomsten ondertekend voor 8.440 m² ten opzichte van 6.555 m² tijdens de eerste helft van vorig jaar.

Zodoende deelt Befimmo een gewogen gemiddelde duur van de huurovereenkomsten van 8,78 jaar en een bezettingsgraad van 93,7% mee.

Tijdens het eerste halfjaar van het boekjaar 2015 investeerde Befimmo 5,85 miljoen € voor werken in haar bestaande portefeuille. Dit cijfer omvat de investeringen die specifiek besteed werden aan de optimalisering van de energieprestaties. Het betreft onder meer de lopende renovatieprojecten Brederode 9, Namen 48 en Guimard.

Bij een gelijkblijvende perimeter bleef de waarde van de portefeuille stabiel tijdens dit eerste halfjaar (-0,05%). Op 30 juni 2015 bedraagt de reële waarde 2.346,8 miljoen €, ten opzichte van een waarde van 2.285,2 miljoen € op 31 december 2014.

De EPRA earnings komt op 43,2 miljoen € ten opzichte van 43,0 miljoen € voor het eerste halfjaar van 2014. Gezien de verhoging van het gemiddeld aantal aandelen (+0,6 miljoen) bedraagt de EPRA earnings per aandeel 1,95 € op 30 juni 2015 tegenover 2,00 € op 30 juni 2014.

Op 30 juni 2015 heeft het nettoactief van Befimmo een totale waarde van 1.231 miljoen €. De intrinsieke waarde komt zodoende op 55,61 € per aandeel, tegenover 54 € per aandeel op 31 december 2014.

Wat haar financiële structuur betreft, voerde Befimmo een aantal financieringsoperaties uit. Ze deed meerdere Europese private plaatsingen aan voor een totaalbedrag van 64 miljoen € (over duurtijden van 7 en 10 jaar). Bovendien heeft de Vennootschap de voorwaarden van drie bilaterale lijnen, voor een totaalbedrag van 135 miljoen €, herzien. De Vennootschap versterkte eveneens aanzienlijk haar portefeuille van instrumenten voor de indekking van het renterisico.

Gelieve op onderstaande link te klikken om het Halfjaarlijks Financieel Verslag 2015 te downloaden:

Befimmo - Halfjaarlijks Financieel Verslag 2015 - 31.07.2015 8u00