Fagron NV: Omzet groeit met 16,6% naar € 243,8 miljoen

Waregem (België)/Rotterdam (Nederland)1, 4 augustus 2015

REBITDA-marge stijgt naar 26,9% van de omzet
Focus op Specialty Pharma Services en Trademarks

Kernpunten eerste semester van 2015:

• Omzet stijgt met 16,6% naar € 243,8 miljoen
  • Sterke organische omzetgroei bij Fagron Specialty Pharma Services en Fagron Trademarks
  • Brutomarge stijgt met 21,3% naar € 161,3 miljoen
  • REBITDA2 stijgt met 17,9% naar € 65,6 miljoen of 26,9% van de omzet
  • Verfijning strategie:
    • Focus op Fagron Specialty Pharma Services en Fagron Trademarks
    • Optimalisatie productportfolio en productieproces bij Fagron Essentials
    • Organisatie alignment met verfijnde strategie

Ger van Jeveren, CEO van Fagron: "We hebben in het eerste semester van 2015 opnieuw een solide resultaat behaald. De REBITDA steeg met 17,9% naar € 65,6 miljoen bij een omzetgroei van 16,6%. De organische omzetgroei van 25,4% bij Fagron Specialty Pharma Services en van 12,7% bij Fagron Trademarks is indrukwekkend. De omzet van Fagron Essentials is in het eerste semester van 2015 met 2,4% gedaald. Deze daling is te verklaren door het uitfaseren van niet-strategische producten met een lage marge gecombineerd met de terugvallende verkoop van farmaceutische grondstoffen door een wijziging in de vergoedingssystematiek in de Verenigde Staten.

In het tweede kwartaal van 2015 hebben de Raad van Bestuur en het Directiecomité de strategie van Fagron verder verfijnd. Uitgangspunten hierbij waren de unieke positionering van Fagron, de groeiambities, en het enorme groeipotentieel van Fagron Specialty Pharma Services en Fagron Trademarks. De markt voor Fagron Specialty Pharma Services in de Verenigde Staten heeft een omvang van ca. US$ 8 miljard, waarvan nog steeds 85% in ziekenhuizen wordt gerealiseerd. Deze snelgroeiende markt wordt gedreven door steeds stringentere wet- en regelgeving waardoor meer ziekenhuizen besluiten om hun veelal steriele bereidingen uit te besteden aan partijen zoals Fagron. In Europa en Zuid-Amerika zien we een situatie vergelijkbaar met die in de Verenigde Staten. In juni en juli 2015 hebben we wijzigingen in onze organisatie doorgevoerd die ons in staat stellen het enorme groeipotentieel van Fagron Specialty Pharma Services en Fagron Trademarks maximaal te benutten.

Wij zien de toekomst, mede door onze geïntensiveerde focus op Fagron Specialty Pharma Services en Fagron Trademarks, vol vertrouwen tegemoet. We bevestigen onze vooruitzichten voor 2015 en verwachten een omzet te realiseren van ten minste € 500 miljoen3, met een REBITDA4-marge van 26%."

1 Dit persbericht wordt verstuurd door Fagron NV en Fagron BV.
2 EBITDA voor niet-recurrent resultaat.
3 Op basis van constante wisselkoersen (euro/US dollar 1,250 en euro/Braziliaanse real 3,100).
4 EBITDA voor niet-recurrent resultaat.

Open onderstaande link voor het persbericht:

Omzet groeit met 16,6% naar € 243,8 miljoen

Open onderstaande link voor de tussentijdse financiële informatie:

Tussentijdse financiële informatie eerste semester 2015