Delårsrapport for andet kvartal 2015

“TORM nød godt af et fortsat stærkt marked for produkttanksegmentet i 1. halvår 2015 og opnåede et EBITDA på USD 100 mio.”, udtaler CEO Jacob Meldgaard og tilføjer: “Det er en stor glæde for mig, at restruktureringen af TORM blev gennemført den 13. juli 2015, da Selskabets stærke operationelle platform nu har finansiel og strategisk fleksibilitet.”
TORM opnåede i andet kvartal 2015 et positivt EBITDA på USD 47 mio. og et resultat før skat på USD 0 mio.

• EBITDA for andet kvartal 2015 udgjorde USD 47 mio. (andet kvartal 2014: USD 14 mio.). Resultatet før skat for andet kvartal 2015 var USD 0 mio. (et underskud på USD 24 mio.) efter ekstraordinære rådgiveromkostninger på USD 10 mio. Der var positive pengestrømme fra driftsaktiviteter efter fuld rentebetaling på USD 54 mio. i andet kvartal 2015 (USD 15 mio.).

• Produkttankmarkedet var i andet kvartal 2015 fortsat positivt påvirket af de høje raffinaderimarginer, som skabte øget efterspørgsel efter transport af raffinerede olieprodukter. TORMs største segment, MR, opnåede i andet kvartal 2015 spotrater på USD/dag 22.746, svarende til en stigning på 73% i forhold til andet kvartal 2014. Tanksegmentets dækningsbidrag for andet kvartal 2015 udgjorde USD 56 mio. (USD 26 mio.).

• Tørlastmarkedet var i andet kvartal 2015 fortsat historisk svagt med gennemsnitlige spotrater for Panamax på USD/dag 5.189 (Baltic Panamax Index), hvilket var 18% lavere end i samme periode 2014. Tørlastsegmentets dækningsbidrag for andet kvartal 2015 blev et underskud på USD 1 mio. (et overskud på USD 1 mio.).

• Med henvisning til selskabsmeddelelse nr. 19 af 13. juli 2015 har TORM gennemført Restruktureringen, herunder (i) en gældsnedskrivning på USD 535 mio. mod udstedelse af warrants med en skønnet dagsværdi på USD 18 mio.; (ii) konvertering af gæld på USD 312 mio. til gengæld for ca. 35,7 mia. A-aktier til de långivere, der har valgt at konvertere, og (iii) apportindskud fra OCM Njord Holdings S.à r.l. (“Njord”) af 25 produkttankskibe i drift og seks MR-nybygninger til gengæld for ca. 59,5 mia. A-aktier. Dermed ejer Njord 61,99% af TORMs udestående aktier, mens DW Partners, LP ejer over 5% af de udestående aktier (jf. selskabsmeddelelse nr. 20 og 22 af hhv. 13. juli og 22. juli 2015). TORM har offentliggjort et noteringsprospekt med henblik på at få de nye A-aktier optaget til handel og officiel notering på Nasdaq Copenhagen (jf. selskabsmeddelelse nr. 23 af 24. juli 2015).

• Den bogførte værdi af flåden var USD 1.192 mio. pr. 30. juni 2015. Markedsværdien af TORMs flåde ekskl. aktiver bestemt for salg baseret på mæglervurderinger var USD 861mio. pr. 30. juni 2015. Hvert kvartal beregner TORM i overensstemmelse med IFRS produkttankflådens langsigtede indtjeningspotentiale på grundlag af diskonterede fremtidige pengestrømme, og den beregnede værdi af flåden understøtter den regnskabsmæssige værdi pr. 30. juni 2015.

• Nettorentebærende gæld udgjorde USD 1.337 mio. pr. 30. juni 2015 sammenlignet med USD 1.367 mio. pr. 31. marts 2015. Faldet i andet kvartal 2015 skyldes primært pengestrømme før finansieringsaktiviteter.

• Pr. 30. juni 2015 bestod TORMs tilgængelige likviditet af likvide beholdninger på USD 94 mio. Der er ingen nybygninger i ordre, og der udestår derfor ingen investeringer hertil.

• Egenkapitalen er negativ med USD 152 mio. pr. 30. juni 2015 (negativ med USD 125 mio.).

• Restruktureringen vil regnskabsmæssigt blive behandlet som en omvendt virksomhedsovertagelse, hvilket regnskabsmæssigt betyder, at Njord er den fortsættende regnskabsaflæggende enhed. Derfor vil de konsoliderede finansielle oplysninger samt forventningerne for hele 2015 kun afspejle aktiviteterne i Njord i perioden fra 1. januar 2015 til 13. juli 2015, mens den resterende del af 2015 vil afspejle TORMs og Njords samlede aktiviteter. For 2015 opjusteres forventningerne til det kombinerede Selskab til et positivt EBITDA i størrelsesordenen USD 190-230 mio. (op fra USD 170-210 mio.) og et resultat før skat i størrelsesordenen USD 115-155 mio. (op fra USD 100-140 mio.). Det kombinerede Selskab havde en estimeret proforma egenkapital på USD 890 mio. pr. Restruktureringens gennemførelsesdato den. 13. juli 2015.

Telekonference   Kontakt TORM A/S
TORM afholder en telekonference for finansanalytikere og investorer i dag kl. 15.00 dansk tid. Ring venligst 10 minutter før konferencen begynder på tlf. +45 3271 4611 (fra Europa) eller +1 866 803 8344 (fra USA). Præsentationen kan downloades fra www.torm.com.   Tuborg Havnevej 18, DK-2900 Hellerup
Tlf.: +45 3917 9200 / Fax: +45 3917 9393, www.torm.com
Jacob Meldgaard, CEO, tlf.: +45 3917 9200
Mads Peter Zacho, CFO, tlf.: +45 3917 9200
Christian Søgaard-Christensen, IR, tlf.: +45 3076 1288

Om TORM
TORM er en af verdens førende transportører af raffinerede olieprodukter og har desuden aktiviteter i tørlastmarkedet. Rederiet driver en samlet flåde på ca. 80 moderne skibe med høje krav om sikkerhed, miljøansvar og kundeservice.

TORM blev grundlagt i 1889. Selskabet har aktiviteter i hele verden og hovedkontor i København. TORM er børsnoteret på NASDAQ OMX Copenhagen (symbol: TORM A). For yderligere oplysninger, se venligst www.torm.com.

Safe Harbor fremadrettede udsagn
Emner behandlet i denne selskabsmeddelelse kan indeholde fremadrettede udsagn. Fremadrettede udsagn i denne selskabsmeddelelse afspejler vores nuværende syn på fremtidige begivenheder og finansiel præstationsevne og kan omfatte udtalelser vedrørende planer, mål, strategier, fremtidige begivenheder eller præstationsevne og underliggende forudsætninger og andre udsagn end udsagn om historiske fakta. Selskabet ønsker at benytte safe harbor-bestemmelserne i the Private Securities Litigation Reform Act of 1995 og afgiver dette forbehold i overensstemmelse med denne safe harbour-lovgivning. Ord og vendinger som "mener", "er af den opfattelse", "forventer", "har til hensigt", "skønner", "forudser", "planlægger", "mulig", "kan", "kunne", "afventer" og lignende angiver, at der er tale om fremadrettede udsagn.

De fremadrettede udsagn i denne meddelelse er baseret på en række forudsætninger, hvoraf mange er baseret på yderligere forudsætninger, herunder, men ikke begrænset til, ledelsens behandling af historiske driftsdata, data indeholdt i vores databaser, samt data fra tredjeparter. Selv om Selskabet mener, at disse forudsætninger var rimelige, da de blev udformet, kan Selskabet ikke garantere, at det vil opnå disse forventninger, idet forudsætningerne er genstand for væsentlige usikkerhedsmomenter, der er umulige at forudsige og er uden for vores kontrol.

Vigtige faktorer, der efter vores mening kan medføre, at resultaterne afviger væsentligt fra dem, der er omtalt i de fremadrettede udsagn, omfatter verdensøkonomiens og enkeltvalutaers styrke, udsving i charterhyrerater og skibsværdier, ændringer i efterspørgslen efter ”ton-mil” på olie fragtet med olie tankers, effekten af OPEC's produktionsniveau og det globale forbrug og oplagring af olie, ændringer i efterspørgslen, der kan påvirke timecharterers holdning til planlagt og ikke-planlagt dokning, ændringer i TORMs driftsomkostninger, herunder bunkerpriser, doknings- og forsikringsomkostninger, ændringer i reguleringen af skibsdriften, herunder krav om dobbeltskrogede tankskibe eller handlinger foretaget af regulerende myndigheder, muligt ansvar fra verserende eller fremtidige søgsmål, generelle politiske forhold, såvel nationalt som internationalt, potentielle trafik- og driftsforstyrrelser i shippingruter grundet ulykker, politiske begivenheder eller terrorhandlinger.

De fremadrettede udtalelser er baseret på ledelsens aktuelle vurdering, og TORM er alene forpligtet til at opdatere og ændre de anførte forventninger i det omfang, det er krævet ved lov.

27-2015 - Q2 2015 - DK.pdf