Auriga, Resultat i 2. kvartal 2015 som forventet efter udbetaling af udbytte

Auriga Industries A/S, Harboøre, Danmark, 2015-08-18 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Selskabsmeddelelse nr. 17/2015

18. august 2015

Resultat som forventet efter udbetaling af udbytte

I 2. kvartal 2015 modtog Auriga 8,5 mia. kr. kontant ved gennemførelsen af frasalget af Cheminova A/S og udbetalte 8,2 mia. kr., eller 323 kr. pr. aktie, i ekstraordinært udbytte til sine aktionærer. Et eventuelt restbeløb, der forventes at udgøre omkring 2-2,50 kr. pr. aktie, vil blive udloddet på et senere tidspunkt.

Hovedpunkter i 2. kvartal 2015

• Den 21. april 2015 blev frasalget af Cheminova fra Auriga gennemført, og det kontante nettoprovenu på 8.516 mio. kr. blev modtaget fra FMC Corporation.
  • Den 30. april 2015 vedtog aktionærerne på den ordinære generalforsamling at bemyndige bestyrelsen til at udlodde nettoprovenuet fra salget som ekstraordinært udbytte. Endvidere blev det besluttet at gennemføre en kapitalnedsættelse for at øge de frie reserver.
  • Den 3. juni 2015 blev kapitalnedsættelsen gennemført. Aktiernes nominelle værdi blev reduceret fra 10 kr. til 0,20 kr. pr. aktie, hvilket betød, at aktiekapitalen blev nedbragt til 5,1 mio. kr. Antallet af aktier og stemmer blev ikke ændret ved kapitalnedsættelsen.
  • Den 16. juni 2015 blev der udloddet 8.237 mio. kr. i ekstraordinært udbytte, hvilket svarer til 323 kr. pr. aktie. Dette var i overensstemmelse med de forventninger, der blev udmeldt i forbindelse med indgåelsen af salgsaftalen den 8. september 2014.
  • Frem til den 21. april 2015 var Cheminova et 100 % ejet datterselskab, der var bestemt for salg og indregnet i Aurigas regnskab som ophørende aktiviteter. Fra den 21. april 2015 har Auriga ingen driftsmæssige aktiviteter. Cheminova er således præsenteret som ophørte aktiviteter og Auriga som fortsættende aktiviteter under sin afviklingsproces.
  • Resultatet for 2. kvartal 2015 udgjorde 7.448 mio. kr. efter en regnskabsmæssig gevinst fra salget på 7.617 mio. kr. samt skatteindtægter på 3 mio. kr. Resultatet var påvirket af administrationsomkostninger på 101 mio. kr. og finansielle poster på -13 mio. kr. Endvidere udviste de ophørte aktiviteter et nettotab på 58 mio. kr. i perioden 1.-20. april 2015.
  • Aurigas egenkapital var på 80 mio. kr. den 30. juni 2015. Aktiverne bestod af 84 mio. kr. i likvide midler og 1 mio. kr. i andre tilgodehavender. Passiverne udgjorde 5 mio. kr.

Resterende aktiviteter i 2015-2016

• Auriga vil fokusere på at udlodde det resterende provenu. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at sige noget om den eksakte tidsplan, da processen fremadrettet afhænger af dialog med og efterfølgende godkendelser fra relevante myndigheder.
  • Et eventuelt restbeløb i Auriga, der forventes at udgøre omkring 2-2,50 kr. pr. aktie, vil blive udloddet på et senere tidspunkt. Yderligere information vil blive kommunikeret senere i 2015.
  • Som led i afviklingsprocessen forlader administrerende direktør René Schneider Auriga ved udgangen af august 2015, men vil stadig stå til rådighed efter behov indtil udgangen af maj 2016. Den 1. september 2015 tiltræder nuværende næstformand Torben Svejgård som administrerende direktør og fortsætter som menigt bestyrelsesmedlem. Bestyrelsen vil udnævne Jutta af Rosenborg som næstformand for bestyrelsen.

AURIGA INDUSTRIES A/S

René Schneider
Adm. direktør (CEO)
Mobil 40 80 99 50

Lene Faurskov
Manager, Investor Relations
Mobil 41 64 05 04

investor@auriga.dk - www.auriga.dk

Delårsrapporten er udarbejdet og offentliggjort på engelsk. I tvivlstilfælde er ordlyden i den engelske version gældende.

Et uddrag på dansk fra delårsrapporten for 2. kvartal 2015 er tilgængelig på hjemmesiden www.auriga.dk > Regnskaber.

Auriga_UK_Q2 2015_18-08-2015.pdf