Uppdatering om borrprogram

Stockholm, 2015-10-08 08:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Efter förvärvet av Ripiano i april 2015, genom vilket Petrogrand erhöll 49% indirekt intresse i tre oljeproducerande fält i Komiregionen i Ryssland, har bolaget avslutat en genomgång av de framtida planerna för alla Ripianos producerande fält.

Sedan förvärvet av tillgångarna i Komi har oljeproduktionen genom implementering av produktionshöjande åtgärder stigit från 1 516 fat per dag i april 2015 till 1 883 fat per dag i augusti 2015, en ökning om 24%. Petrogrands andel om 49% av produktionen uppgick i augusti till 923 fat per dag.

Investeringsprogrammet på Sosnovskoyefältet fortskrider. Förberedande arbeten för att säkerställa ett effektivt borrarbete, såsom byggande av plattformar och tillfartsvägar, planeras kunna avslutas under oktober. Genomgång av offerter för borrningar på Sosnovskoyefältet pågår och borrning av det första borrhålet förväntas inledas under fjärde kvartalet 2015. Kostnaden för projektet har väsentligt gynnats av den ryska rubelns devalvering.

Som komplettering till tidigare genomfört arbete har en detaljerad planering av arbetet på och under marken inför borrprogrammet på Dinyu-Savinoborskoyefältet inletts. Detta arbete kommer ytterligare minska den tekniska och operativa risken i denna investering. Borrningar beräknas kunna inledas under första kvartalet 2016.

Utöver borrprogrammet fortsätter bolaget att fokusera på operativa förbättringar, vilket resulterat i att dessa tillgångar konstant producerat mer än den fastställda produktionsplanen.

För ytterligare information:

Cheddi Liljeström, styrelseordförande
Dmitry Zubatyuk, verkställande direktör

Tel: +46 8 500 07 810
info@petrogrand.se

Certified Adviser First North: Mangold Fondkommission AB, phone: +46 8 503 01 550

Om Petrogrand
Petrogrands övergripande affärsidé är att bedriva oljeproduktion genom förvärvade ryska oljebolag och oljelicenser. Bolaget ska även förvalta och förädla ryska oljetillgångar samt vid gynnsamma tillfällen avyttra upparbetade tillgångar och licenser. Aktierna i Petrogrand är listade på Nasdaq First North Stockholm, en alternativ marknadsplats (dvs. icke-reglerad marknad), och bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. För ytterligare information besök bolagets hemsida www.petrogrand.se.

2015_10_08_sv.pdf