NunaMinerals A/S under betalingsstandsning offentliggør årsrapport for 2014

Bestyrelsen i NunaMinerals A/S under betalingsstandsning ("NunaMinerals" eller "Selskabet") har i dag behandlet og godkendt årsrapporten for 2014.

Nuuk, 2015-10-14 19:40 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

• Grundet den alvorlige økonomiske situation er Selskabet i maj 2015 trådt i betalingsstandsning, og der forhandles med nye investorer omkring en rekonstruktion af selskabet, således at den fremtidige drift kan sikres, og nuværende licenser opretholdes. Betalingsstandsningsperioden løber frem til 30. november 2015.
  • Den ordinære aktivitet i NunaMinerals har i 2014 været præget af intensivt arbejde med at fremskaffe finansiering til Selskabets drift. Der er i årets løb primært udført arbejde på selskabets to partnerfinansierede projekter.
  • Grundet den alvorlige finansielle situation, Selskabet befinder sig i, er det besluttet ekstraordinært at nedskrive værdien af selskabets aktiverede efterforskningsomkostninger med 81 mDKK, således at den bogførte værdi ultimo 2014 udgør 0 mDKK.
  • Selskabet har i 2014 investeret 11,0 mDKK i efterforskning med hovedfokus på efterforskning af partnerprojekter, hvoraf 5,3 mDKK er betalt af partnere og 5,7 mDKK er aktiveret som Selskabets investering.
  • Årets EBITDA blev negativt med 3,1 mDKK mod et negativt EBITDA i 2013 på 5,0 mDKK. Resultatet er i overensstemmelse med tidligere udmeldte forventninger.
  • Årets resultat før skat blev et underskud på 87,0 mDKK som er i overensstemmelse med Selskabets udmeldinger i Q3 2014 delårsrapporten. For 2013 udgjorde årets resultat et underskud på 60,7 mDKK. Underskuddet er væsentlig højere end i 2013 grundet ekstraordinære nedskrivning af aktiverede efterforskningsomkostninger.
  • Selskabet havde pr. 31. december 2014 en likvid beholdning på 1,0 mDKK.
  • Selskabet har i 2014 optaget et ansvarligt lån på 3,5 mDKK hos Greenland Holding A/S. Herudover har Greenland Holding A/S ydet et lån på 2,5 mDKK med sikkerhed i Selskabets bygning. Der er i 2014 yderligere opnået et lån hos Grønlands Selvstyre på 4,5 mDKK. Alle lånene forfaldt til betaling 31. januar 2015.

Væsentlige begivenheder efter regnskabsårets afslutning:

• Det er på en ekstraordinær generalforsamling den 29. januar 2015 blevet besluttet at nedsætte Selskabets aktiekapital med nominelt kr. 135.195.606 fra kr. 137.954.700 til kr. 2.759.094 til dækning af tab. Samtidig ændredes aktiernes stykstørrelse til kr. 0,10 eller multipla heraf. Herefter udgør den nominelle aktiekapital kr. 2.759.094, antallet af aktier udgør 27.590.940 á 0,10 og antal stemmer udgør 27.590.940.
  • Selskabets direktør har opsagt sin stilling og fratræder med udgangen af januar 2016.
  • Selskabet har i januar 2015 ansøgt Råstofdepartementet om en overførsel af Selskabets efterforskningstilladelse ”Taateraat” (2010-39) til Selskabets partner, Greenland Rare Earth Projects Ltd. En overførsel er betinget af godkendelse af Grønlands selvstyre.

Overtagelsestilbud fra Greenland Mining Management Ltd (”GMM”):

• Selskabets bestyrelse har deltaget i forhandlinger med GMM, som er et selskab etableret i Storbritannien med det formål at overtage NunaMinerals. Siden betalingsstandsningens start den 15. maj 2015 har GMM finansieret Selskabets driftsomkostninger på mere end 1,5 mDKK, inklusiv dækning af udgifter til Tilsynet, til udarbejdelsen af Selskabets årsrapport 2014 samt til revisionen heraf. Forhandlingerne pågår fortsat og der foreligger ikke endnu en endelig aftale.
  • GMM har fået en positiv indikation fra Grønlands Selvstyre, som er betinget af (a) forberedelse og opnåelse af enighed om en endelig aftale; (b) politisk godkendelse af aftalens omfang og vilkår; samt (c) at ansøgningen om licensoverdragelse i forbindelse med indirekte ejerskifte af Selskabets licenser og andre licensspørgsmål samlet godkendes af Råstofdirektoratet.
  • En gennemførsel af GMM’s forslag forudsætter at GMM overtager majoriteten af Selskabets aktier og dermed kontrollen af Selskabet. Dette forudsætter en opbakning fra Selskabets aktionærer under en generalforsamling der søges gennemført inden udgangen af november 2015.
  • GMM har til hensigt i første omgang at tilføre Selskabet 10 mDKK umiddelbart efter generalforsamlingen og desuden sikre yderligere finansiering, således at Selskabets drift og efterforskning er sikret tre år frem.
  • Væsentlige elementer i GMM’s forslag vedrører ændringer i ledelsen af Selskabet, en genoptagelse af handelen med Selskabets aktier i Nasdaq OMX Copenhagen, og at Selskabets fjernes fra observationslisten.
  • GMM har til hensigt at det rekonstruerede Selskab vil blive anvendt i forbindelse med opkøb af minevirksomheder i udlandet med betydende mineproduktion samt virksomheder fra andre brancher. Det er dog GMM’s hensigt at mineprojekter i Grønland fortsat vil forblive kerneinteresser for det rekonstruerede Selskab.

GMM’s forslag til refinansiering indeholder:

• Et forslag til godkendelse af generalforsamlingen om en reduktion af Selskabets aktiekapital med henblik på dækning af underskud;
  • GMM tilfører totalt 10 mDKK under en kapitalforhøjelse for en ejerandel på 85% af den totale aktiekapital efter kapitalforhøjelsen;
  • Eksisterende NunaMinerals-aktionærer, som var aktionærer i Selskabet forud for den ordinære generalforsamling, får en ejerandel på i alt 15% efter gennemførsel af kapitalforhøjelsen;
  • GMM tilbyder at betale alle kreditorer fuldt ud, undtagen GrønlandsBANKEN A/S (hvor låneaftalen fortsat er sikret i Selskabets ejendom), Greenland Holding A/S, KORES, GREP, ledelsen, bestyrelsen og Gorrissen & Federspiel, med hvem der vil blive forhandlet betaling over en 3-årig periode. Såfremt det ikke er muligt at forhandle disse aftaler, tilbyder GMM et moratorium, hvorved alle kreditorer, med undtagelse af disse med sikkerhed (GrønlandsBANKEN A/S og Greenland Holding A/S) forventes at blive betalt over en længere årrække
  • GMM planlægger at søge Finanstilsynet i Danmark om at blive undtaget fra tilbudspligten.

Hvorvidt de nuværende bestræbelser på at redde Selskabet vil føre til en endelig løsning er fortsat usikkert. Hvis der ikke findes en løsning, er det overvejende sandsynligt at Selskabet indgiver konkursbegæring. Ikke desto mindre er det bestyrelsens vurdering, at det er overvejende sandsynligt at rekonstruktionen vil blive gennemført.

Der er ikke siden regnskabsårets afslutning indtrådt forhold der forrykker vurderingen af årsrapporten

5 års hoved- og nøgletal

Beløb i DKK 1.000 2014 2013 2012 2011 2010
  tDKK tDKK tDKK tDKK tDKK