TRIBONA AB (PUBL): Uttalande från Budkommittén i Tribona AB:s styrelse med anledning av Catena AB:s offentliga uppköpserbjudande

Lund, Sverige, 2015-10-22 13:15 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Budkommittén i Tribonas styrelse rekommenderar enhälligt aktieägarna i Tribona att acceptera Catena AB:s offentliga uppköpserbjudande

Bakgrund

Detta uttalande görs av styrelsens budkommitté, bestående av styrelseledamöterna Mats-Olof Ljungquist, Malin Rylander-Leijon och Anneli Jansson, (”Budkommittén[1]) i Tribona AB (”Bolaget” eller ”Tribona”) i enlighet med punkt II.19 i NASDAQ Stockholms Regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden (”Takeover-reglerna”).

Catena AB (”Catena”) har den 20 oktober 2015 lämnat ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Tribona att överlåta samtliga sina aktier i Tribona till Catena mot ett vederlag om 42 kronor[2] kontant per aktie i Tribona, alternativt ett vederlag bestående av nyutgivna stamaktier i Catena motsvarande ett värde om 45 kronor[3] för varje aktie i Tribona, (”Erbjudandet”). Det totala värdet av Erbjudandet har av Catena bedömts uppgå till cirka 2 133 miljoner kronor för samtliga aktier i Bolaget.

I Budkommitténs uttalande den 18 september 2015 om erbjudandet från Corem Property Group AB (”Corem”) förklarade Budkommittén sin avsikt att i samtliga aktieägares intresse kontakta andra möjliga intressenter för att utröna om det kunde finnas ett intresse för ett alternativt bud riktat till aktieägarna i Tribona. Budkommitténs arbete, tillsammans med den finansiella rådgivaren Erneholm Haskel, har resulterat i Erbjudandet.

Bolagets största aktieägare, Klövern AB (”Klövern”), vilken innehar cirka 29,55 procent av aktier och röster i Bolaget[4], har ingått ett avtal om att överlåta sina aktier till Catena mot ett kontant vederlag om 42 kronor per aktie i Tribona med tillträde den 28 oktober 2015. Vidare har ett antal minoritetsägare i Tribona, som gemensamt representerar cirka 32,5 procent av aktiekapitalet i Tribona, förbundit sig att acceptera Erbjudandet, varav 27,6 procent har accepterat aktiebytesalternativet. Detta innebär att Catena genom förvärv från Klövern och förbindelser säkerställt cirka 62 procent av aktierna i Tribona.

Acceptperioden för Erbjudandet från Catena beräknas löpa från och med den 2 december 2015 och till och med den 23 december 2015. Av Catenas pressmeddelande framgår att de aktieägare som äger färre än 1 000 aktier erbjuds enbart alternativet med kontant vederlag. Som alternativ erbjuds de aktieägare som äger 1 000 aktier eller fler att, såsom betalning för aktier i Tribona, erhålla 375 nyemitterade aktier i Catena för varje 1 000 befintliga aktier i Tribona. Aktieägare med ett innehav av överskjutande andelar över 1 000 aktier som inte är delbart med 1 000 kommer att erbjudas kontant vederlag för sådana överskjutande andelar. För mer detaljer om Erbjudandet hänvisas till Catenas pressmeddelande.

Styrelseledamöterna Rutger Arnhult (såsom styrelseledamot och indirekt ägare av 35,5 procent av aktier och 37,1 procent av röster i Corem samt styrelseledamot och ägare av 14,2 procent av aktier och 21,7 procent av röster i Klövern) och Patrik Essehorn (såsom styrelseordförande och ägare av 0,02 procent av aktier och 0,03 procent av röster i Corem) har på grund av intressekonflikt inte deltagit i Tribonas styrelses behandling eller Budkommitténs beslut i anledning av frågor relaterade till Erbjudandet.

Budkommittén har i samband med utvärderingen av Erbjudandet anlitat Erneholm Haskel AB som finansiell rådgivare samt Gernandt & Danielsson Advokatbyrå KB som legal rådgivare.

Budkommitténs rekommendation

Budkommittén grundar sin uppfattning om Erbjudandet på en sammanvägd bedömning av ett antal faktorer som Budkommittén ansett vara relevanta vid utvärderingen av Erbjudandet. Dessa faktorer inkluderar, men är inte begränsade till, Bolagets nuvarande ställning samt Bolagets förväntade framtida utveckling och potential samt därtill relaterade möjligheter och risker.

Budkommittén har vid sin utvärdering av Erbjudandet också tagit i beaktande att Catena genom förvärv från Klövern och förbindelser säkerställt cirka 62 procent av aktierna i Bolaget[5].

En del av vederlaget i Erbjudandet utgörs av nya stamaktier i Catena. Budkommitténs bedömning är att stamaktien i Catena förefaller vara rimligt värderad.

Budkommittén konstaterar att det rena kontantalternativet om 42 kronor per aktie i Tribona innebär en premie om cirka 8,2 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen för Tribonas aktie på NASDAQ Stockholm under de senaste 30 dagarna samt en premie om cirka 9,4 procent jämfört med sista betalkurs för Tribonas aktie på NASDAQ Stockholm den 19 oktober 2015.

Budkommittén ser positivt på att Tribonas aktieägare som innehar 1 000 aktier eller fler nu av Catena erbjuds ett vederlag som är bättre än i det erbjudande som Corem offentliggjorde den 18 september 2015.[6] Sådana aktieägare erbjuds ett val mellan det rena kontantalternativet, vilket överstiger det aktuella värdet av Corems erbjudande till de aktieägare i Tribona som har 1 000 aktier eller fler, och ett aktiebytesalternativ. Aktieägare med mindre än 1 000 aktier erbjuds dock samma vederlag i Erbjudandet, 42 kronor kontant per aktie, som i Corems erbjudande.

Budkommittén konstaterar vidare att aktiebytesalternativet, värderat av Catena till 45 kronor per Tribona-aktie,[7] innebär en premie om cirka 16 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen för Tribonas aktie på NASDAQ Stockholm under de senaste 30 dagarna samt en premie om cirka 17,2 procent jämfört med sista betalkurs för Tribonas aktie på NASDAQ Stockholm den 19 oktober 2015. Budkommittén vill särskilt uppmärksamma Tribonas aktieägare på att värdet av vederlaget i aktiebytesalternativet kommer att variera över tid beroende på kursen för Catena-aktien. Aktiebytesalternativet ger möjlighet att ta del av den framtida utvecklingen i Tribona och Catena, samt eventuella framtida synergier. Budkommittén noterar att det i Catenas pressmeddelande anges att ett förvärv av Tribona medför synergieffekter, inom framför allt centraladministration, som beräknas uppgå till 15 miljoner kronor och få full effekt från och med år 2017. Budkommittén noterar att storleken på de av Catena uppskattade synergieffekterna överensstämmer med Corems motsvarande uppskattning av synergieffekter.

Mot denna bakgrund och genom en sammanvägd bedömning av Erbjudandet rekommenderar Budkommittén enhälligt Tribonas aktieägare att acceptera Erbjudandet.

Enligt Takeover-reglerna ska Budkommittén, baserat på vad Catena uttalat, redovisa sin uppfattning om den inverkan genomförandet av Erbjudandet kommer att ha på Tribona, särskilt sysselsättningen, och sin uppfattning om Catenas strategiska planer för Tribona och de effekter som dessa kan förväntas ha på sysselsättningen och de platser där Tribona bedriver sin verksamhet. Budkommittén är av uppfattningen att informationen i Catenas pressmeddelande, som offentliggjordes den 20 oktober 2015, inte ger tillräckligt underlag för att Budkommittén ska kunna bilda sig en fullständig uppfattning om effekterna av Erbjudandets genomförande för Tribona. Budkommittén saknar däremot anledning att anta att ett genomförande av Erbjudandet kommer att ha någon avgörande inverkan på sysselsättningen eller på den plats där Bolaget bedriver sin verksamhet.

Detta uttalande ska i alla avseenden vara underkastat och tolkas i enlighet med svensk materiell rätt. Tvist i anledning av detta uttalande ska exklusivt avgöras av svensk domstol.

Lund den 22 oktober 2015

Tribona AB (publ)

Budkommittén

För ytterligare frågor vänligen kontakta:

Mats-Olof Ljungquist, styrelseordförande i Tribona och talesman för Budkommittén, tel. + 46 70 886 90 13

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Tribona AB (publ) ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2015-10-22 kl. 13:15.

TRIBONA I KORTHET
Tribona AB (publ) är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag med renodlad inriktning på lager- och logistikfastigheter. Fastighetsbeståndet består av moderna och strategiskt belägna logistikfastigheter, 35 i Sverige och en i Danmark med en uthyrningsbar yta på cirka 704 000 kvadratmeter. För mer information, besök www.tribona.se

[1] Den kommande extra bolagstämman i Tribona den 23 oktober 2015 ska ta ställning till bland annat val av styrelse. I samband härmed har Mats-Olof Ljungquist, Malin Rylander-Leijon, Rutger Arnhult och Patrik Essehorn informerat styrelsen för Tribona att de inte står till förfogande för omval vid den extra bolagstämman. De kommer följaktligen inte att kvarstå som styrelseledamöter därefter. Detta innebär att styrelsen kan komma att ha en annan sammansättning efter den 23 oktober 2015 och därmed kan även Budkommittén därefter komma att ha en annan sammansättning.

[2] Detta innebär en premie om 9,4 procent för Tribonas aktie i förhållande till stängningskursen den 19 oktober 2015.

[3] Baserat på stängningskursen för Catenas aktier den 19 oktober 2015, vilket innebär en premie om 17,2 procent i förhållande till stängningskursen den 19 oktober 2015.

[4] Baserat på 48 657 051 utestående aktier i Bolaget.

[5] Baserat på 48 657 051 utestående aktier i Bolaget.

[6] Baserat på en jämförelse mellan Erbjudandet och en beräkning av erbjudandet från Corems verkliga värde per den 19 oktober 2015 om cirka 39,20 kr (motsvarande ett totalt budvärde om cirka 1 910 Mkr).

[7] Baserat på stängningskursen för Catenas aktier den 19 oktober 2015, vilket innebär en premie om 17,2 procent i förhållande till stängningskursen den 19 oktober 2015.

TRIBONA AB (PUBL) Uttalande från Budkommittén i Tribona ABs styrelse med anledning av Catena ABs offentliga uppköpserbjudande.pdf