Kvartalsmeddelelse for 3. kvartal 2015 – Foreningen european retail

København, 30. november 2015, 2015-11-30 15:12 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Hovedpunkter for perioden 1. januar 2015 – 30. september 2015:

• Koncernen opnåede i perioden et bruttoresultat før værdireguleringer på DKK 42,7 mio.
    mod DKK 47,8 mio. i samme periode 2014. Faldet skyldes hovedsageligt det i 2015 gennemførte frasalg af ejendommene i Hyvinkää, Salo og Tampere. Herudover er lejekontrakten med hovedlejeren i ejendommen i Turku udløbet.
  • Drifts- og administrationsomkostninger udgjorde DKK 3,3 mio. i perioden mod DKK 6,5
    mio. i samme periode 2014.
  • Ejendomsporteføljen er negativ værdireguleret med DKK 62,3 mio. i forhold til værdierne pr. 31/12 2014
  • Finansielle poster udgjorde DKK 12,5 mio. mod DKK 107,5 mio. i samme periode 2014. De finansielle poster er i 2015 fortsat negativt påvirket af høje rentemarginaler på Foreningens lån. Ændringen i valutakursen på SEK og EUR har haft en positiv påvirkning i 2015 på DKK 1,1 mio, mens der sidste år i samme periode var en negativ effekt på DKK 3,1 mio. De finansielle omkostninger er i 2015 lavere, som følge af frasolgte ejendomme i Finland.
  • Finansielle poster er positivt påvirket som følge af den i IFRS foreskrevne regnskabspraksis, hvorefter der er foretaget værdiregulering af gæld med i alt DKK 45,6 mio, mod DKK 154,6 mio. i samme periode 2014.
  • Periodens resultat før skat udgjorde DKK -10,4 mio. mod DKK 0,0 mio. i samme periode 2014.

• Driften i Foreningens ejendomme har været på niveau med det forventede i perioden.
  • Investorernes formue er opgjort til DKK 0,0 mio. og er derfor uændret i forhold til 31. december 2014.
  • Indre værdi er opgjort til kurs 0,0 og er derfor uændret i forhold til kursen pr. 31. december 2014.
  • Ved beregningen af den nævnte indre værdi er Foreningens gæld til kreditinstitutter værdireguleret til nutidsværdi af det beløb som kreditinstitutterne forventes at få tilbagebetalt. Værdireguleringen er foretaget i henhold til Foreningens anvendte regnskabspraksis, som er baseret på IFRS. Værdien af gæld til kreditinstitutter er således indregnet med en værdi, der er DKK 337,9 mio. mindre end den nominelle restgæld.

Uden denne korrektion i henhold til IFRS ville indre værdi per medlemsbevis ved udgangen af september 2015 have udgjort -72,62 DKK.
    Der henvises til årsrapporten for 2014 herunder til note 16 ”Kreditinstitutter” for yderligere informationer.
  • Det er med de finansielle kreditorer indtil videre aftalt, at koncernens løbende forpligtelser honoreres, og at der i nødvendigt omfang vil ske oprulning af renter til de finansielle kreditorer, således at koncernens løbende drift og likviditet til betaling af driftskreditorer er sikret.

Forventninger til 2015:

• Da ejendommene er sat til salg og da der er naturlig usikkerhed omkring endelige salgsværdier og afhændelsestidspunkt, er det ikke muligt at oplyse et forventet resultat for 2015 før regulering af gæld.
  • Som følge af fortsat høje fundingomkostninger og negative værdireguleringer af ejendomsporteføljen forventes årets resultat for 2015, at være negativt i betydeligt omfang før regulering af gæld. Resultatet efter regulering af gæld forventes at udgøre DKK 0.

Indre værdi er senest opgjort pr. 31. oktober 2015 til kurs 0,00.

Foreningskapitalen består ved udgangen af 1. kvartal 2014 af 4.652.502 stk. foreningsbeviser á DKK 100,00 svarende til en foreningskapital på DKK 465.250.200.

Foreningen european retail er noteret på Nasdaq OMX under symbolet ”ERIEUR” og fondskoden DK0010302561.

Foreningen european retail

Yderligere oplysninger: