BTS Group tecknar avtal om förvärv av all affärsverksamverksamhet inom Synergy Group Pty Ltd

Förstärker BTS marknadsledande ställning i Australien, och utökar BTS världsledande kompetens inom utveckling och implementation av försäljningsstrategier.

Stockholm, Sverige och Sydney, Australien, 2015-12-23 08:20 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

BTS Group AB (publ) meddelar att bolaget har tecknat ett avtal om att förvärva all verksamhet i Synergy Group Pty Ltd., en ledande australisk leverantör av lösningar för säljorganisationer, samt relaterade utvecklings- och konsulttjänster.

”Förvärvet av Synergy markerar en naturlig utveckling av BTS erbjudande inom viktiga områden som implementation- och utveckling av försäljningsstrategier. Förvärvet öppnar nya möjligheter för både BTS och Synergys kunder att öka tillväxttakten genom att förbättra den egna försäljningskapaciteten,” säger Henrik Ekelund, VD och koncernchef för BTS Group AB.

Katherine Edgar, VD för Synergy Group, säger i en kommentar ”Vi ser med stor tillförsikt fram emot att få göra gemensam sak med BTS. Synergy lever för att omvandla företag till ledande, högpresterande organisationer, och vi hade inte kunnat få en bättre samarbetspartner än BTS för att förverkliga vår vision.”

Förvärvet innebär ett betydande förstärkning av BTS verksamhet i Australien och kommer på ett betydande sätt öka BTS leveranskapacitet och skapa ett avsevärt starkare och bredare erbjudande i Australien. Förvärvet av Synergy skapar en avsevärd möjligthet för BTS att öka marknadspenetrationen på en så viktig marknad som Australien. Synergy har i genomsnitt omsatt AUD 3 miljoner under senare år.

”BTS förvärvsstrategi syftar till att skapa en bredare bas för framtida organisk tillväxt, samtidigt som vi aktivt strävar efter att konsolidera en synnerligen fragmenterad marknad. BTS får i och med förvärvet ett starkare erbjudande till glädje för både nya och befintliga kunder. Våra innovativa tjänster, som är utvecklade med den senaste och modernaste teknologin skapar ett erbjudande som definitivt stärker vår position inom nästa generations innovativa teknologier och processer,” avslutar Henrik Ekelund.

Information om transaktionen

Om förvärvet, köpeskillingen och finansieringen

BTS förvärvar verksamheten och de främsta tillgångarna i Synergy Group Systems Pty Ltd., inklusive personal, teknologi, immateriella rättigheter, varumärken samt utrustning, och övertar vissa skulder.

Synergy konsolideras per den 1 december 2015. Förvärvet beräknas få en positiv påverkan på resultat per aktie för BTS under 2016. Ingen ytterligare finansiell information har lämnats.

För mer information, kontakta:

Thomas Ahlerup

Informationschef och ansvarig Investerarrelationer

BTS Group AB

Telefon              +46 (0)8 587 070 02

Mobil                 +46 (0)768 966 300

E-post               thomas.ahlerup@bts.com

Om BTS Group AB (publ)

BTS Group är ett managementkonsult företag med huvudkontor i Stockholm. BTS har fler än 450 medarbetare fördelade på 33 kontor på 6 kontinenter. Vi fokuserar på individerna när organisationer ska genomföra strategiförändringar och arbetar med ledare på samtliga nivåer för att hjälpa dem att fatta bättre beslut, gå från beslut till handling och leverera resultat. Vi är övertygade om att man lär sig bäst genom att öva. Under 30 års tid har vi skapat engagerande och effektfulla program som har en djup och bestående inverkan på deltagarna och deras karriärer. Vi inspirerar till nya sätt att tänka samt att stärka de kritiska förmågorna som medarbetare och ledare behöver för att skapa förbättrade affärsresultat. Det är strategi i praktiken, med individen i centrum.

BTS har ett brett utbud av tjänster som täcker in behov inom både strategigenomförande och talangutveckling. Våra tjänster följer medarbetaren från utvärdering för urval och talangutveckling, till strategisk samsyn och implementering av strategier. Detta gör vi genom program i affärsmannaskap, ledarskap och sälj med hjälp av affärssimuleringar eller andra former av upplevelsebaserad inlärning samt verktyg för genomförandet. BTS arbetar med närmare 450 företag och organisationer, inklusive fler än 30 av världens 100 största globala bolag. Bland våra större kunder återfinns några av affärsvärldens mest respekterade namn, som exempelvis AT&T, Chevron, Coca-Cola, Ericsson, Google, GSK, HP, HSBC, Salesforce.com, Telstra och Unilever.

BTS Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm och handlas under symbolen BTS B.

För mer information, besök oss på www.bts.com.

Om Synergy Group Pty Ltd.

Synergy Group, grundades 1998 och har sitt säte i Sydney i Australien. Synergy Group är en premiumleverantör av lösningar som förbättrar säljorganisationer, samt bedömnings-, utvecklings- och konsulttjänster. Synergy Group erbjuder en beprövad, hållbar och vetenskapsbaserad metod för att förnya klienternas säljorganisationer, förutsäga säljpotentialen och förbättra resultatet. Synergy var ett av de första företagen i Australien att använda bedömning och benchmarking som grund för resultatprognoser för säljare och säljchefer.

Synergy har utvecklat en stark ställning på den australiska marknaden, med tjänster på flera språk i hela Asien/Stillahavsområdet. Synergy fokuserar främst på områden som bank och finans, professionella tjänster, samt IT- och telekombranscherna. På klientlistan finns många av regionens ledande företag.

Denna information offentliggörs i enlighet med lagen gällande handel med finansiella instrument och/eller lagen om handel med värdepapper.

151223_BTS Group_Synergy_SWE_FINAL.pdf