ACORDA JULKISTAA BIOTIEN HALLITUKSEN SUOSITTELEMAN KÄTEISOSTOTARJOUKSEN KAIKISTA BIOTIEN OSAKKEISTA, AMERICAN DEPOSITARY SHARE -TODISTUKSISTA JA MUISTA OMAN PÄÄOMAN EHTOISISTA ARVOPAPEREISTA

BIOTIE THERAPIES OYJ:N PÖRSSITIEDOTE 19. tammikuuta 2016 klo 9.45

Acorda Therapeutics, Inc. ("Acorda") ja Biotie Therapies Oyj ("Biotie" tai "Yhtiö") ovat tänään solmineet yhdistymissopimuksen ("Yhdistymissopimus"), jonka mukaan Acorda tekee joko suoraan tai täysin omistamansa tytäryhtiön kautta (yhdessä "Tarjouksentekijä") julkisen ostotarjouksen Suomessa ja Yhdysvalloissa hankkiakseen kaikki Biotien liikkeeseen laskemat osakkeet, American Depositary Share -todistukset ("ADS-todistukset"), osakeoptio-oikeudet, osakeyksiköt ja warrantit, jotka eivät ole Biotien tai sen tytäryhtiöiden omistuksessa ("Ostotarjous").

Tarjottava vastike jokaisesta Ostotarjouksessa pätevästi tarjotusta osakkeesta on 0,2946 euroa käteisenä, mikä vastaa noin 95 prosentin preemiota verrattuna Biotien osakkeen päätöskurssiin Nasdaq Helsinki Oy:ssä ("Nasdaq Helsinki") 18.1.2016, joka on viimeinen tätä tiedotetta edeltävä kaupankäyntipäivä Nasdaq Helsingissä. Tämä vastaa noin 84 prosentin preemiota Nasdaq Helsingin 90 kaupankäyntipäivän painotettuun keskikurssiin verrattuna.

Jokaisesta ADS-todistuksesta tarjottava vastike on 23,5680 euroa käteisenä, joka maksetaan Yhdysvaltain dollareissa ja jota vastaava summa määritetään niin lähellä maksupäivää kuin käytännössä mahdollista käyttäen perusteena Yhdysvaltain dollarin kurssia verrattuna euron vaihtokurssiin Ostotarjouksen toteutumispäivää niin lähellä kuin käytännössä mahdollista olevana päivänä. 18.1.2016 tämä vastaisi 25,60 Yhdysvaltain dollarin käteisvastiketta ADS-todistukselta käyttäen perusteena vaihtokurssia, jonka mukaan 1,0864 Yhdysvaltain dollaria vastaa yhtä euroa, mikä edustaa noin 94 prosentin preemiota verrattuna Biotien ADS-todistusten päätöskurssiin Nasdaq Stock Market LLC:ssä ("Nasdaq US") 15.1.2016, joka oli viimeinen tätä tiedotetta edeltävä kaupankäyntipäivä Nasdaq US:ssa. Acorda tekee myös tarjouksen hankkiakseen kaikki Biotien liikkeeseen laskemat osakeoptio-oikeudet, osakeyksiköt ja warrantit.

Biotien hallitus suosittelee Biotien osakkeenomistajille sekä ADS-todistusten, osakeoptio-oikeuksien, osakeyksiköiden ja warranttien haltijoille Ostotarjouksen hyväksymistä. Hallituksen päätös suosituksesta on yksimielinen. Biotien hallitus julkistaa Ostotarjousta koskevan lausuntonsa kokonaisuudessaan arvopaperimarkkinalain mukaisesti ennen Ostotarjouksen alkamista. Ostotarjouksen yhteydessä Biotien hallitus on hankkinut lausunnon taloudelliselta neuvonantajaltaan.

Antaessaan suosituksensa Biotien hallitus on huomioinut muun muassa seuraavat tekijät: (i) tuotteiden hyväksymiseen ja myöhempään markkinoille tuomiseen liittyvät kustannukset, jotka saattavat edellyttää ylimääräistä laimennusvaikutuksen aiheuttavaa rahoitusta; (ii) Yhtiön erilaiset strategiset vaihtoehdot ottaen huomioon keskustelut muiden mahdollisten osapuolten kanssa; (iii) riskit, jotka liittyvät Yhtiön kykyyn realisoida tuotteidensa täysi taloudellinen potentiaali ja tuoda tuotteensa menestyksekkäästi markkinoille; ja (iv) sen seikan, että Ostotarjous tehdään käteisellä eikä ole ehdollinen rahoituksen saamiselle.

Eräät Biotien osakkeenomistajat ja ADS-todistusten haltijat, jotka edustavat yhteensä noin 59 prosenttia (täysi laimentumisvaikutus huomioiden) Biotien liikkeeseen lasketuista osakkeista ja äänistä ovat tietyin tavanomaisin ehdoin peruuttamattomasti sitoutuneet hyväksymään Ostotarjouksen. Tähän sisältyy kaikki Biotien warranttien haltijat sekä johtoryhmän jäsenet, jotka ovat tietyin tavanomaisin ehdoin sitoutuneet peruuttamattomasti tarjoamaan oman pääoman ehtoiset arvopaperinsa Ostotarjouksessa hankittavaksi.

Biotien hallituksen jäsen Don M. Bailey, ViVo Capital, jonka venture partner on hallituksen jäsen Mahendra G. Shah, sekä Versant Euro Ventures, jonka toimitusjohtaja on hallituksen jäsen Guido Magni, jotka edustavat yhteensä noin 27 prosenttia (täysi laimennusvaikutus huomioiden) Biotien liikkeeseen lasketuista osakkeista ja äänistä (joka sisältyy 59 prosentin lukuun, joka mainitaan edellisessä kappaleessa), ovat sitoutuneet tietyin tavanomaisin ehdoin hyväksymään Ostotarjouksen. Hallituksen jäsen Bailey, ViVo Capital ja Versant Euro Ventures ovat tehneet kyseisen sitoumuksen sen jälkeen, kun Biotien hallitus hyväksyi yhdistymissopimuksen. Hallituksen jäsenet Bailey, Shah ja Magni eivät osallistu hallituksen Ostotarjousta koskevan lausunnon antamiseen.

Acordan toimitusjohtaja tohtori Ron Cohen: "Biotien hankinta tekee Acordasta johtavan Parkinsonin taudin hoitomuotojen kehittäjän kolmine kliinisessä vaiheessa olevine yhdisteineen, joilla on potentiaalia parantaa Parkinsonin tautia sairastavien ihmisten elämää. Totsadenantti, Biotien pisimmälle edennyt kliininen ohjelma, on lupaava lääke, jota kehitetään vähentämään päivittäistä toimintakykyä lamauttavaa off-aikaa motorisista tilanvaihteluista kärsivillä potilailla.  Adenosiini A2a reseptorisalpaajat voivat olla yli 20 vuoteen ensimmäinen uusi lääkeaineluokka, joka on hyväksytty Parkinsonin taudin hoitamiseen Yhdysvalloissa. Yhdysvalloissa noin 350.000 Parkinsonin tautia sairastavaa ihmistä kärsii motorisista tilanvaihteluista, ja hyväksyttynä totsadenantti voisi olla paljon kaivattu hoitovaihtoehto."

Tohtori Cohen lisäsi: "Totsadenantti on houkutteleva vaihtoehto, jolla on potentiaalinen yksinoikeus markkinoilla vuoteen 2030 asti. Faasin 2 data oli tilastollisesti erittäin merkitsevää ja kliinisesti merkittävää. Tähtäämme NDA-myyntilupahakemuksen jättämiseen vuoden 2018 loppuun mennessä."

Biotien hallituksen puheenjohtaja William M. Burns totesi: "Olemme huolellisesti arvioineet Ostotarjouksen ehtoja ja toteutumisedellytyksiä ja uskomme, että saatu Ostotarjous on osakkeenomistajillemme houkutteleva ja huomioi Biotien strategisen arvon."

William M. Burns lisäsi: "Yhteisenä tavoitteenamme on parantaa neurologisista sairauksista kärsivien potilaiden elämää ja tämä yritysjärjestely tuo yhteen Biotien ja Acordan asiantuntemuksen ja resurssit, joilla voidaan maksimoida Faasin 3 tutkimuksessa olevan totsadenantin, adenosiini A2a salpaajan potentiaali Parkinsonin taudin hoidossa ja Faasin 2 tutkimuksessa olevan SYN120:n, 5-HT6/5-HT2A salpaajan, potentiaali kognitiivisten ja psykoottisten häiriöiden hoidossa ja näin tuoda uusia lääkkeitä potilaiden käyttöön. Olemme iloisia tästä ostotarjouksesta Biotien osakkeenomistajien, työntekijöiden ja potilaiden puolesta."

OSTOTARJOUKSEN TAUSTA JA SYYT

Acorda on bioteknologiayritys, joka keskittyy kehittämään lääkkeitä, jotka parantavat neurologisista sairauksista kärsivien ihmisten elämää. Acordan tavalliset osakkeet on listattu Nasdaq US:n pörssilistalla.

Biotie on erikoistunut lääkekehitysyhtiö, joka kehittää tuotteita erityisesti rappeuttaviin hermosairauksiin ja psykiatrisiin häiriöihin. Biotien hankinnan myötä Acorda hankkii maailmaanlaajuiset oikeudet totsadenanttiin, joka on suun kautta otettava Adenosiini A2a reseptorisalpaaja, joka on tällä hetkellä Faasin 3 kliinisessä tutkimuksessa Parkinsonin tautia sairastavilla potilailla. Faasin 2 tutkimuksessa totsadenantti vähensi tilastollisesti merkittävästi keskimääräistä päivittäistä off-aikaa Parkinsonin taudin nykyisten hoitomuotojen (kuten levodopa) lisälääkkeenä.

Acorda laajentaa entisestään Parkinsonin taudin tuotekehityssalkkuaan hankkimalla maailmanlaajuiset oikeudet myös SYN-120:een, joka on suun kautta otettava kaksivaikutteinen 5-HT6/5-HT2a reseptorien salpaaja. SYN-120 on Michael J. Foxin säätiön (Michael J. Fox Foundation) tuella Parkinsonin tautiin liittyvää dementiaa koskevassa Faasi 2 -tutkimusvaiheessa.

Hankintaan kuuluu myös kaksi muuta kohdetta: BTT1023, täysin ihmisperäinen monoklonaalinen vasta-aine Faasi 2 -tutkimuksessa primaarissa sklerosoivassa kolangiitissa (PSC), joka on krooninen arpeuttava maksasairaus, sekä Euroopan lääkeviraston hyväksymä alkoholin kulutuksen vähentämiseen tarkoitettu Selincro, jota markkinoi H. Lundbeck A/S useissa Euroopan maissa ja josta Yhtiö saa rojaltituloa.

OSTOTARJOUKSEN EHDOT

Tarjottava vastike jokaisesta Ostotarjouksessa pätevästi tarjotusta osakkeesta on 0,2946 euroa osakkeelta käteisenä.

Jokaisesta ADS-todistuksesta tarjottava vastike on 23,5680 euroa käteisenä, joka maksetaan vastaavana summana Yhdysvaltain dollareissa ja joka summa määritetään niin lähellä maksupäivää kuin käytännössä mahdollista käyttäen perusteena Yhdysvaltain dollarin kurssia verrattuna euron vaihtokurssiin päivänä, joka on niin lähellä Ostotarjouksen toteutumispäivää kuin käytännössä mahdollista.

Jokaisesta Biotien osakeoptio-oikeudesta tai osakeyksiköstä tarjottava vastike on Biotien optio-ohjelmien ja osakepalkkiojärjestelmien ehtojen mukaisesti ja muunnettuna Biotien osakkeiksi suurempi seuraavista: (i) 0,2946 euroa miinus soveltuva merkintähinta tai (ii) 0,01 euroa käteisenä.  Jokaisesta warrantista tarjottava vastike on 0,1664 euroa käteisenä.

Yksityiskohtainen lista osakeoptio-oikeuksille, osakeyksiköille ja warranteille maksettavista vastikkeista on tämän tiedotteen Liitteenä A.

Ostotarjouksen toteuttaminen on ehdollinen seuraavien toteuttamisedellytysten täyttymiselle:

1. Ostotarjouksessa on pätevästi tarjottu sellainen määrä liikkeeseen laskettuja osakkeita (mukaan lukien liikkeeseen lasketut osakkeet, joita pätevästi tarjotut ADS-todistukset ja warrantit edustavat), joka vastaa yhdessä Tarjouksentekijän muutoin hankkimien liikkeeseen laskettujen osakkeiden kanssa yli yhdeksääkymmentä prosenttia (90 %) Yhtiön liikkeeseen lasketuista osakkeista ja äänistä laskettuna täysi laimennusvaikutus huomioiden ja muutoin osakeyhtiölain 18 luvun 1 §:n (21.7.2006/624) mukaisesti; tässä kappaleessa käytettynä "Täysi Laimennusvaikutus Huomioiden" tarkoittaa yhtälöä, jossa osoittaja edustaa Ostotarjoukseen pätevästi tarjottujen tai Tarjouksentekijän muutoin hankkimien liikkeeseen laskettujen osakkeiden (mukaan lukien ADS-todistusten edustamat liikkeeseen lasketut osakkeet) ja warranttien kokonaismäärää, ja nimittäjä edustaa kaikkien liikkeeseen laskettujen osakkeiden (mukaan lukien ADS-todistusten edustamat liikkeeseen lasketut osakkeet) ja warranttien kokonaismäärää sekä osakkeita, jotka annetaan liikkeeseen laskettujen oman pääoman ehtoisten arvopaperien (muiden kuin warranttien) karttumisen ja käyttämisen yhteydessä ja joita ei ole pätevästi tarjottu Ostotarjoukseen tai joita Tarjouksentekijä ei ole muutoin hankkinut.
  2. Yhdysvaltain Hart-Scott-Rodino Act -lain mukaan soveltuva odotusaika on päätetty tai päättynyt;
  3. Olennaisen haitallista muutosta (Yhdistymissopimuksessa määritellyn mukaisesti) ei ole tapahtunut Biotiessä 19.1.2016 jälkeen;
  4. Tarjouksentekijä ei ole 19.1.2016 jälkeen saanut tietoonsa sille aiemmin kertomatonta tietoa, josta ilmenee ennen 19.1.2016 tapahtunut olennainen haitallinen muutos Yhtiössä;
  5. mikään Yhtiön julkistama tai Tarjouksentekijälle kertoma tieto ei ole olennaisen virheellistä, puutteellista tai harhaanjohtavaa, eikä Yhtiö ole jättänyt tiedottamatta mitään sellaista tietoa, joka sen olisi pitänyt tiedottaa soveltuvien lakien mukaisesti, mukaan lukien rajoittamatta Nasdaq Helsingin ja Nasdaq US:n säännöt, edellyttäen, että kussakin tapauksessa tiedotettu, kerrottu tai tiedottamatta jätetty tieto tai tiedon kertomatta jättäminen muodostaa olennaisen haitallisen muutoksen Yhtiössä;
  6. mikään toimivaltainen tuomioistuin tai viranomainen (mukaan lukien rajoittamatta Finanssivalvonta tai Yhdysvaltain arvopaperimarkkinaviranomainen ("SEC")) ei ole antanut sellaista määräystä tai ryhtynyt sellaiseen viranomaistoimeen, joka estäisi tai lykkäisi Ostotarjouksen toteuttamisen;
  7. Yhtiön hallitus on antanut suosituksensa Ostotarjouksen hyväksymiseksi, ja suositus on voimassa, eikä sitä ole muokattu tai muutettu tavalla, joka olisi haitallinen Tarjouksentekijälle; ja
  8. Yhdistymissopimus on edelleen voimassa, sitä ei ole irtisanottu, eikä ole tapahtunut mitään, mikä antaisi Tarjouksentekijälle ajan kuluessa oikeuden irtisanoa Yhdistymissopimusta niiden määriteltyjen kohtien mukaisesti, joissa Tarjouksentekijälle annetaan oikeus irtisanoa Yhdistymissopimus Biotien sopimusrikkomuksen johdosta.

Tarjouksentekijä pidättää oikeuden toteuttaa Ostotarjous, vaikka Ostotarjouksen toteuttamisedellytykset eivät olisi täyttyneet.

Ostotarjouksen hyväksymisaika alkaa, kun Tarjouksentekijä on saanut tiettyjä poikkeuksia koskevan viranomaispäätöksen SEC:ltä, minkä odotetaan tapahtuvan viimeistään helmikuun 2016 lopussa ja Ostotarjouksen hyväksymisaika kestää alustavasti kaksikymmentä (20) pankkipäivää. Tarjouksentekijä pidättää oikeuden kulloinkin jatkaa ja Tarjouksentekijä on velvollinen jatkamaan hyväksymisaikaa Ostotarjouksen ehtojen mukaisesti.

Tarjouksentekijä tekee Yhdysvaltain Hart-Scott-Rodino Act -lain edellyttämät hakemukset, mikä edellyttää, että Tarjouksentekijä lykkää Ostotarjouksen toteuttamista, kunnes soveltuva Hart-Scott-Rodino Act -lain mukainen odotusaika on päättynyt tai päätetty. Hart-Scott-Rodino Act -lain mukainen ensi vaiheen odotusaika on 30 päivää, ellei odotusaikaa päätetä aikaisemmin tai jatketa lisätietopyynnöllä. Tarjouksentekijä ei tällä hetkellä usko, että Ostotarjouksen toteuttaminen vaatisi viranomaishyväksyntöjä kilpailuviranomaisilta Yhdysvaltojen ulkopuolella.

Ostotarjous rahoitetaan käteisellä Acordan taseesta sekä yhteistuotoilla, jotka saadaan eräälle pankille tehtävästä noin 75 miljoonan Yhdysvaltain dollarin suuruisesta Acordan tavallisia osakkeita koskevasta suunnatusta osakeannista, josta sovittiin yhtäaikaisesti yhdistymissopimuksen allekirjoittamisen kanssa ja jonka odotetaan toteutuvan 26.1.2016. Ostotarjous ei ole ehdollinen minkään ulkoisen rahoituksen saamiselle.

Ostotarjouksen yksityiskohtaiset ehdot ja tiedot Ostotarjouksen hyväksymisestä sisällytetään tarjousasiakirjoihin, jotka Tarjouksentekijä julkaisee ennen hyväksymisajan alkamista Suomessa ja Yhdysvalloissa.

Acorda ja Biotie ovat sitoutuneet noudattamaan Arvopaperimarkkinayhdistys ry:n julkaisemaa ostotarjouskoodia arvopaperimarkkinalain tarkoittamalla tavalla ja noudattamaan Yhdysvaltain US Exchange Act of 1934 -lakia muutoksineen sekä sen perusteella annettuja säännöksiä ja siihen perustuvaa sääntelyä huomioiden kuitenkin SEC:n myöntämät poikkeukset.

Tämän tiedotteen päivänä Biotien osakepääoma on 279.218.058,55 euroa ja osakkeiden määrä 1.089.608.083 osaketta. Tarjouksentekijällä ei tällä hetkellä ole hallussaan yhtään Biotien osaketta, ADS-todistusta, osakeoptio-oikeutta, osakeyksikköä tai warranttia.

YHDISTYMISSOPIMUS

Yhdistymissopimuksessa on sovittu pääasialliset ehdot, joilla Tarjouksentekijä tekee Ostotarjouksen.

Yhdistymissopimuksessa Biotien hallitus on mahdollisen kilpailevan tarjouksen tilanteessa sitoutunut olemaan peruuttamatta tai muuttamatta Ostotarjousta koskevaa suositustaan, ellei

i.        hallitus vilpittömässä mielessä ja konsultoituaan ulkopuolista oikeudellista ja taloudellista neuvonantajaa totea, että kilpaileva tarjous on Tarjouksentekijän tarjousta edullisempi eikä Ostotarjouksen hyväksyminen siksi enää olisi Biotien osakkeenomistajien sekä ADS-todistusten, osakeoptio-oikeuksien, osakeyksiköiden ja warranttien haltijoiden parhaan edun mukaista ja että Ostotarjousta koskevan suosituksen peruuttamatta tai muuttamatta jättäminen olisi Suomen lain mukaisesti vastoin hallituksen lojaliteetti- ja huolellisuusvelvollisuutta Biotien osakkeenomistajia ja muita oman pääoman ehtoisten arvopapereiden haltijoita kohtaan; ja

ii.        ennen suosituksensa peruuttamista tai muuttamista ja edellytyksenä niille, hallitus ole noudattanut tiettyjä sovittuja menettelyjä, jotka antavat Acordalle mahdollisuuden arvioida kilpailevaa tarjousta ja korottaa Ostotarjouksen ehtoja.

Jos Acorda korottaa Ostotarjouksen ehtoja siten, että se on Biotien osakkeenomistajille vähintään yhtä edullinen kuin kilpaileva tarjous, hallitus on sitoutunut vahvistamaan suosituksensa korotetulle Ostotarjoukselle.

Biotie on myös sitoutunut olemaan suoraan tai edustajiensa välityksellä houkuttelematta tai rohkaisematta kilpailevia tarjouksia tai ehdotuksia tällaisiksi tarjouksiksi tai muiksi järjestelyiksi, jotka kilpailevat Ostotarjouksen kanssa, sekä olemaan helpottamatta tai edistämättä tällaisia ehdotuksia, ellei hallitus houkuttelemattoman kilpailevan tarjouksen kohdalla ole todennut, että tällaisiin toimiin ryhtymättä jättäminen olisi vastoin hallituksen lojaliteetti- ja huolellisuusvelvollisuuksia. Biotie on sitoutunut ilmoittamaan Acordalle kilpailevista ehdotuksista ja tarjoamaan Acordalle mahdollisuuden neuvotella Biotien hallituksen kanssa mahdolliseen kilpailevaan ehdotukseen liittyvistä kysymyksistä.

Yhdistymissopimus sisältää lisäksi molempien osapuolten osalta tiettyjä vakuutuksia ja sitoumuksia, jotka ovat tavanomaisia vastaavissa järjestelyissä, kuten Biotien sitoumus jatkaa toimintaansa normaalien liiketoimintaperiaatteiden mukaisesti ennen Ostotarjouksen toteuttamista, sekä osapuolten sitoumus toimia yhteistyössä tarvittavien viranomaisilmoitusten tekemiseksi ja Ostotarjouksen toteuttamiseksi niin ripeästi kuin käytännössä mahdollista.

Biotie on lisäksi sitoutunut korvaamaan Acordalle tämän kohtuulliset transaktiokustannukset 4.500.000 Yhdysvaltain dollariin asti, mikäli yhdistymissopimus irtisanotaan sen johdosta, että Biotien hallitus päättää peruuttaa tai muuttaa Ostotarjousta koskevan suosituksensa.

Acordan tarkoituksena on poistaa Biotien osakkeet Nasdaq Helsingin pörssilistalta ja ADS-todistukset Nasdaq US:n pörssilistalta niin pian kuin sallittua ja kohtuudella käytännöllistä soveltuvien lakien ja säännösten mukaisesti.

Edellä esitetty yhdistymissopimusta koskeva tiivistelmä ei ole täydellinen, ja se tulee lukea yhdessä yhdistymissopimuksen koko tekstin kanssa.

OSTOTARJOUKSEN VAIKUTUKSET BIOTIEN ORGANISAATIOON

Biotie sijaitsee Turussa, Suomessa, ja sillä on tytäryhtiö South San Franciscossa, Kaliforniassa. Hankinnan jälkeen Acorda aikoo jatkaa South San Franciscon toimintaa kokonaisuudessaan, henkilöstö mukaan lukien. Biotien Turun toimipisteen tulevaisuutta tullaan harkitsemaan erikseen myöhemmin. Tämän lisäyksen myötä Acordalla tulee olemaan toimintoja kolmessa merkittävässä yhdysvaltalaisessa bioteknologiakeskuksessa: New Yorkissa, Bostonissa ja San Franciscossa.

NEUVONANTAJAT

Guggenheim Securities toimi Ostotarjouksessa Biotien taloudellisena neuvonantajana, ja Davis Polk & Wardwell LLP ja Hannes Snellman Asianajotoimisto Oy Biotien oikeudellisina neuvonantajina.

Lazard, MTS Health Partners ja J.P. Morgan Securities LLC toimivat Ostotarjouksessa Acordan taloudellisina neuvonantajina, ja Kirkland & Ellis LLP, Roschier Asianajotoimisto Oy, Covington & Burling LLP ja Jones Day LLP Acordan oikeudellisina neuvonantajina.

BIOTIE THERAPIES OYJ

Lisätietoja on saatavilla seuraavilta henkilöiltä:

Biotie

Timo Veromaa, toimitusjohtaja
Puh: 02 274 8900, sähköposti: timo.veromaa@biotie.com

David Cook, talousjohtaja
Puh: 02 274 8900, sähköposti: david.cook@biotie.com

Virve Nurmi, Investor Relations Manager
Puh: 02 274 8900, sähköposti: virve.nurmi@biotie.com

The Trout Group LLC

Lauren Williams
Managing Director
Puh: +44 203 780 4972, sähköposti: lwilliams@troutgroup.com

Jennifer Porcelli
Vice President
Puh: +1 646 378 2962, sähköposti: jporcelli@troutgroup.com

Acorda

Jeff Macdonald (+ 1 914 326 5232, jmacdonald@acorda.com); tai

Sijoittajasuhteet: Felicia Vonella (+ 1 914 326 5146, fvonella@acorda.com).

TIETOA BIOTIESTÄ

Biotie kehittää lääkkeitä erityisesti rappeuttaviin hermosairauksiin ja psykiatrisiin häiriöihin. Biotien lääkekehitystyö on tuonut markkinoille alkoholiriippuvuuden hoitoon tarkoitetun nalmefeenin (Selincro), joka sai EU-myyntiluvan vuonna 2013 ja jota Biotien lisenssikumppani Lundbeck tuo parhaillaan markkinoille Euroopassa. Kehitysvaiheen hankkeita ovat Parkinsonin tautiin tarkoitettu totsadenantti, joka on siirtymässä Faasiin 3, ja lisäksi Faasissa 2 kaksi lääkekandidaattia, jotka on tarkoitettu kognitiivisten häiriöiden, mm. Parkinsonin tautiin liittyvän dementian sekä harvinaisen arpeuttavan maksasairauden (PSC) hoitoon.

TIETOA ACORDASTA

Acorda on vuonna 1995 perustettu bioteknologiayritys, joka keskittyy kehittämään lääkkeitä, jotka parantavat neurologisista sairauksista kärsivien ihmisten elämää. Acordan tavalliset osakkeet on listattu Nasdaq US:n pörssilistalla.

Acordalla on toimialallaan johtava valikoima uudenlaisia neurologisia lääkkeitä, joiden kohteena on muun muassa MS-tauti, Parkinsonin tauti, aivohalvauksen jälkeiset kävelyongelmat, epilepsia ja migreeni. Acorda markkinoi kolmea FDA:n hyväksymää lääkettä, mukaan lukien AMPYRA (dalfampridine) Extended Release Tablets, 10 mg.

LIITE A

Kullekin osakeoptio-oikeudelle, osakeyksikölle ja warrantille tarjottavat täsmälliset vastikkeet ovat seuraavat:

Liikkeeseen laskettu oman pääoman ehtoinen instrumentti Hinta ostotarjouksessa (EUR käteisenä)
2011 Optio-oikeudet
  2011C (merkintähinta EUR 0,01 osakkeelta) 0,2846 optio-oikeudelta
2014 Optio-oikeudet
  2014A (merkintähinta EUR 0,01 osakkeelta) 0,2846 optio-oikeudelta
  2014B (merkintähinta EUR 0,01 osakkeelta) 0,2846 optio-oikeudelta
  2014C (merkintähinta EUR 0,01 osakkeelta) 0,2846 optio-oikeudelta
  2014D (merkintähinta EUR 0,01 osakkeelta) 0,2846 optio-oikeudelta
  2014M (merkintähinta EUR 0,01 osakkeelta) 0,2846 optio-oikeudelta
2016 Optio-oikeudet
  Optio-oikeudet 2016 (merkintähinta EUR 0,162 osakkeelta) 0,1326 optio-oikeudelta
2011 Osakeyksiköt
  2011 Osakeyksiköt 0,2946 osakeyksiköltä
2014 Osakeyksiköt
  2014A (merkintähinta USD 0,01 osakkeelta) 0,2854 osakeyksiköltä
  2014B (merkintähinta USD 0,01 osakkeelta) 0,2854 osakeyksiköltä
  2014C (merkintähinta USD 0,01 osakkeelta) 0,2854 osakeyksiköltä
  2014D (merkintähinta USD 0,01 osakkeelta) 0,2854 osakeyksiköltä
  2014M (merkintähinta USD 0,01 osakkeelta) 0,2854 osakeyksiköltä
Sveitsiläiset optio-oikeudet
  Sveitsiläinen optio-oikeus (merkintähinta CHF 0,10 osakkeelta) 0,2032 optio-oikeudelta
  Sveitsiläinen optio-oikeus (merkintähinta CHF 0,21 osakkeelta) 0,1026 optio-oikeudelta
  Sveitsiläinen optio-oikeus (merkintähinta CHF 0,28 osakkeelta) 0,0386 optio-oikeudelta
  Sveitsiläinen optio-oikeus (merkintähinta CHF 0,31 osakkeelta) 0,0112 optio-oikeudelta
  Sveitsiläinen optio-oikeus (merkintähinta CHF 0,35 osakkeelta) 0,0100 optio-oikeudelta
  Sveitsiläinen optio-oikeus (merkintähinta CHF 0,38 osakkeelta) 0,0100 optio-oikeudelta
  Sveitsiläinen optio-oikeus (merkintähinta CHF 0,45 osakkeelta) 0,0100 optio-oikeudelta
Warrantit
  Warrantit (merkintähinta EUR 0,17 osakkeelta) 0,1664 warrantilta

VAROITUSLAUSUMA KOSKIEN TULEVAISUUTTA KOSKEVIA LAUSUMIA

JOTKUT TÄHÄN TIEDOTTEESEEN SISÄLTYVÄT LAUSUMAT OVAT TULEVAISUUTTA KOSKEVIA LAUSUMIA, MUKAAN LUKIEN LAUSUMAT, JOTKA KOSKEVAT YRITYSOSTON OLETETTUA TOTEUTUMISTA, JOHON LIITTYY USEITA RISKEJÄ JA EPÄVARMUUSTEKIJÖITÄ, MUKAAN LUKIEN YRITYSOSTON TOTEUTUMISEN EHTOJEN TÄYTTYMINEN, KUTEN TRANSAKTIOON LIITTYVIEN VIRANOMAISLUPIEN SAAMINEN JA SE, ETTÄ TRANSAKTION HYVÄKSYY VÄHINTÄÄN 90% YHTIÖN KAIKKIA LIIKKEESEEN LASKEMIA OSAKKEITA JA ÄÄNIÄ EDUSTAVAT OSAKKEENOMISTAJAT, SEKÄ SE MAHDOLLISUUS, ETTEI TRANSAKTIO TOTEUDU SEKÄ MUUT RISKIT JA EPÄVARMUUDET, JOITA KÄSITELLÄÄN YHTIÖN SEC:LLE TOIMITTAMISSA VIRALLISISSA ASIAKIRJOISSA, KUTEN YHTIÖN F-1 LOMAKKEESEEN, SEKÄ OSTOTARJOUKSEEN LIITTYVISSÄ ASIAKIRJOISSA, JOTKA ACORDA JÄTTÄÄ SEC:LLE JA KEHOTUS-/SUOSITUSLAUSUNTO, JONKA YHTIÖ JÄTTÄÄ SEC:LLE. NÄMÄ LAUSUNNOT PERUSTUVAT NYKYISILLE ODOTUKSILLE, OLETUKSILLE, ARVIOILLE JA ENNUSTEILLE JA NE VOIVAT SISÄLTÄÄ TIEDOSSA OLEVIA TAI TUNTEMATTOMIA RISKEJÄ, EPÄVARMUUSTEKIJÖITÄ JA MUITA TEKIJÖITÄ, JOIDEN SEURAUKSENA YHTIÖN TULOS, TOIMINTATASO, SUORITUSKYKY TAI SAAVUTUKSET VOIVAT POIKETA HUOMATTAVASTI TULEVAISUUTTA KOSKEVISTA LAUSUMISTA. TÄLLAISET LAUSUMAT VOIDAAN YLEISESTI TUNNISTAA SANOISTA TAI ILMAISUISTA, KUTEN "USKOA", "OLETTAA", "ODOTTAA", "AIKOA", "TAVOITELLA", "VOIDA", "SAADA", "PITÄISI", "ARVIOIDA", "ENNUSTAA", "MAHDOLLINEN", "JATKAA" TAI KYSEISTEN TERMIEN KIELTEISISTÄ MUODOISTA TAI MUISTA VASTAAVISTA ILMAISUISTA. MIKÄLI ILMENEE, ETTÄ TAUSTAOLETUKSET EIVÄT PIDÄ PAIKKANSA TAI TUNTEMATTOMAT RISKIT TAI EPÄVARMUUSTEKIJÄT MATERIALISOITUVAT, TODELLISET TULOKSET JA ERILAISIA TAPAHTUMIA KOSKEVAT AJOITUKSET VOIVAT POIKETA HUOMATTAVASTI ODOTETUISTA TULOKSISTA JA/TAI AJOITUKSESTA, JOTKA ILMOITETAAN TULEVAISUUTTA KOSKEVISSA LAUSUMISSA, JA SINUN EI TULISI LUOTTAA KOHTUUTTOMISSA MÄÄRIN KYSEISIIN LAUSUNTOIHIN. ACORDA JA YHTIÖ EIVÄT AIO TAI SITOUDU PÄIVITTÄÄMÄÄN TULEVAISUUTTA KOSKEVIA LAUSUMIA SELLAISTEN KEHITYSTEN JOHDOSTA, JOTKA TAPAHTUVAT TÄTÄ TIEDOTETTA KOSKEVAN AJANJAKSON JÄLKEEN TAI MUUTOIN.

LISÄTIETOJA JA MISSÄ NE OVAT SAATAVILLA

LIIKKEESEEN LASKETTUJA OSAKKEITA, AMERICAN DEPOSITAORY SHARES -TODISTUKSIA, WARRANTTEJA SEKÄ MUITA YHTIÖN LIIKKEESEEN LASKEMIA OMAN PÄÄOMAN EHTOISIA INSTRUMENTTEJA KOSKEVA OSTOTARJOUS ("OSTOTARJOUS") EI OLE VIELÄ ALKANUT. TÄMÄ TIEDOTE ON VAIN TIEDOTTAMISTARKOITUSTA VARTEN EIKÄ TÄMÄ TIEDOTE OLE TARJOUS OSTAA ARVOPAPEREITA TAI PYYNTÖ TEHDÄ TARJOUSTA NIIDEN MYYMISESTÄ. YHTIÖN ARVOPAPEREITA KOSKEVA TARJOUSPYYNTÖ TAI OSTOTARJOUS TEHDÄÄN VAIN OSTOTARJOUKSEN JA SIIHEN LIITTYVÄN AINEISTON PERUSTEELLA. OSTOTARJOUKSEN ALKAMISAJANKOHTANA ACORDA JÄTTÄÄ YHDYSVALTAIN ARVOPAPERIMARKKINOITA VALVOVALLE VIRANOMAISELLE ("SEC") TARJOUSASIAKIRJAN SCHEDULE TO -ASIAKIRJASSA JA TÄMÄN JÄLKEEN YHTIÖ JÄTTÄÄ OSTOTARJOUSTA KOSKEVAN KEHOTUS-/SUOSITUSLAUSUNNON SCHEDULE 14D-9 -ASIAKIRJASSA. SIJOITTAJIA JA ARVOPAPEREIDEN HALTIJOITA KEHOTETAAN LUKEMAAN KYSEISET AINEISTOT HUOLELLISESTI NIIDEN TULLESSA SAATAVILLE, KOSKA KYSEISET AINEISTOT SISÄLTÄVÄT TÄRKEITÄ TIETOJA, MUKAAN LUKIEN TARJOUKSEN EHDOT. YHTIÖ JA ACORDA JÄTTÄVÄT SEC:LLE OSTOTARJOUKSEN, KEHOTUS-/SUOSITUSLAUSUNNON JA NÄIHIN LIITTYVÄT AINEISTOT JA SIJOITTAJAT SEKÄ ARVOPAPERIN HALTIJAT VOIVAT HANKKIA NÄISTÄ SEKÄ ACORDAN JA YHTIÖN SEC:LLE TOIMITTAMISTA MUISTA ASIAKIRJOISTA MAKSUTTOMAN KAPPALEEN (KUN NE OVAT SAATAVILLA) SEC:N YLLÄPITÄMÄLTÄ VERKKOSIVULTA OSOITTEESTA WWW.SEC.GOV. SIJOITTAJAT JA ARVOPAPERIN HALTIJAT VOIVAT MYÖS HANKKIA KOPIOITA KEHOTUS/-SUOSITUSLAUSUNNOSTA JA MUISTA YHTIÖN SEC:LLE JÄTTÄMISTÄ ASIAKIRJOISTA MASKUTTA OSOITTEESTA WWW.BIOTIE.COM.

HUG#1979806