Evli Pankki Oyj:n tilinpäätöstiedote 1-12/2015

Evli Pankki Oyj:n tilinpäätöstiedote 1-12/2015
Tilikauden tulos kasvoi yli 60 prosenttia

Tammi-joulukuu 2015

• Konsernin nettoliikevaihto kasvoi 8 prosenttia ollen 64,2 miljoonaa euroa (59,7 milj. euroa).
  • Konsernin liikevoitto tilikaudelta oli 13,3 miljoonaa euroa (9,8 milj. euroa).
  • Tilikauden tulos kasvoi yli 60 prosenttia ollen 12,3 miljoonaa euroa (7,7 milj. euroa). Tilikauden tulokseen vaikutti positiivisesti osakkuusyhtiö Northern Horizon Capitalin toteuttama liiketoiminnan myynti, josta syntyi kertaluonteista myyntivoittoa yli 2 miljoonaa euroa.
  • Evlin osakekohtainen tulos oli 0,54 euroa (0,33 euroa).
  • Osinkoehdotus on 0,31 euroa osakkeelta.
  • Hallinnoidut varat kasvoivat merkittävästi ja olivat joulukuun lopussa nettomääräisesti 9,4 miljardia euroa mukaan lukien osakkuusyhtiöt.
  • Evli Pankin likviditeetti on hyvä, ja sen vakavaraisuusasema on säilynyt korkealla tasolla.

Loka-joulukuu 2015

• Konsernin nettoliikevaihto kasvoi 35 prosenttia edellisvuoden vastaavalta tasolta ollen 18 miljoonaa euroa (13,3 milj. euroa). Tarkastelujakson liikevaihtoon vaikuttivat positiivisesti yhtiön saamat tuottosidonnaiset palkkiot varainhoitoliiketoiminnasta.
  • Konsernin tarkastelujakson liikevoitto oli 4,0 miljoonaa euroa (0,6 milj. euroa).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,26 euroa (0,02 euroa).

Näkymät vuodelle 2016

Varainhoito- ja pääomamarkkinat-liiketoimintojen kehitys on ollut viime vuosina vahvaa ja kiinnostuksen Evlin palveluita ja tuotteita kohtaan arvioidaan jatkuvan vakaana. Corporate Finance -liiketoiminnan osalta merkittävät vaihtelut tuotoissa vuosittain ovat mahdollisia. Yksikön toimeksiantokanta oli vuoden vaihteessa hyvä. Evlin toistuvien tuottojen suhde kuluihin parani vuoden 2015 aikana, ja tuotot kattoivat miltei kokonaan kiinteät operatiiviset kustannukset. Arvioimme vuoden 2016 tuloksen olevan selvästi positiivinen.

AVAINLUVUT 10-12/
Henkilöstön lukumäärä
katsauskauden lopussa
*Annualisoitu
**Listaamattomat A-sarjan osakkeet on arvostettu listatun B-sarjan osakkeen raportointikauden päätöskurssiin.

Vertailukauden osakekohtaiset tunnusluvut on laskettu käyttäen ylimääräisessä yhtiökokouksessa 1.10.2015 päätetyn maksuttoman osakeannin mukaisesti oikaistuja osakemääriä.

Toimitusjohtaja Maunu Lehtimäki

"Olen erittäin tyytyväinen Evlin taloudelliseen tulokseen viime vuodelta. Tuloksemme kasvoi yli 60 prosenttia edellisvuodesta ja kaikki liiketoimintayksikkömme olivat selkeästi voitollisia.

Varainhoitoliiketoiminnan hoidossa oleva asiakasvarallisuus kasvoi voimakkaasti ja oli vuoden lopussa osakkuusyhtiöt mukaanlukien 9,4 miljardia euroa. Asiakasvarallisuuden kasvu oli voimakasta niin yksityis- kuin instituutiovaranhoidossa, ja muun muassa Evli-Rahastoyhtiö Oy keräsi kolmanneksi eniten nettomerkintöjä Suomessa ja kasvatti markkinaosuutensa 5,4 prosenttiin.

Olemme kuluneen vuoden aikana myös laajentaneet Evlin rahastojen kansainvälistä jakelua aloittamalla jakelu- ja markkinointiyhteistyön Ranskassa sekä esittelemällä Suomessa Evli Alternative Investments Oy:n uuden vuokra-asuntorahaston EAI Residential I ky:n.

Evlin rahastojen suhteellinen tuottokehitys oli vahvaa vuonna 2015, ja vuoden aikana Evli valittiin Suomen laadukkaimmaksi ja käytetyimmäksi insituutiovarainhoitajaksi kahdessa riippumattomassa selvityksessä.

Pääomamarkkinat-yksikkö kehittyi myös hyvin ja kasvatti tuottojaan vaikeasta ja kilpaillusta toimintaympäristöstään huolimatta.

Liikevaihdon laskusta huolimatta Corporate Finance -yksikön vuosi sujui hyvin ja yksikön mandaattikanta oli vuoden lopussa hyvällä tasolla. Merkittävät vaihtelut vuosineljännesten ja jopa vuosien välillä ovat tässä liiketoiminnassa tyypillisiä.

Mennyt vuosi oli monella tapaa Evlille merkittävä ja onnistunut. Ei vähiten sen vuoksi, että kyseesä oli 30-vuotisjuhlavuosi, jonka kruunasi vuoden lopulla suoritettu listautuminen Helsingin pörssin päälistalle."

EVLI PANKKI OYJ

Lisätietoja:

Maunu Lehtimäki, toimitusjohtaja, p. (09) 4766 9304 tai 050 553 3000, maunu.lehtimaki@evli.com
Juho Mikola, talousjohtaja, Evli Pankki Oyj, p. (09) 4766 9871, juho.mikola@evli.com

Kutsu sijoittaja- ja analyytikkotilaisuuteen:

Evli järjestää sijoittaja- ja analyytikkotilaisuuden Evli Pankissa (Aleksanterinkatu 19 A, 4 krs., Helsinki) tiistaina 26.1. klo 9.00 alkaen. Evlin toimitusjohtaja Maunu Lehtimäki ja talousjohtaja Juho Mikola esittelevät tulosta. Tilaisuus pidetään suomeksi. Englanninkielinen esitysmateriaali on nähtävissä tilaisuuden jälkeen osoitteessa www.evli.com > Sijoittajat.

Pyydämme osallistujia ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen etukäteen sähköpostitse communications@evli.com viimeistään maanantaina 25.1. klo 15.00.

Evli Pankki Oyj:n tilinpäätös 2015 julkaistaan maanantaina 15.2.2016 klo 10.00.

Evli lyhyesti:

Evli on sijoittamiseen erikoistunut yksityispankki, joka auttaa yksityishenkilöitä ja yhteisöjä kasvattamaan varallisuuttaan. Yhtiö tarjoaa varainhoitopalveluita, erilaisia pääomamarkkinoihin liittyviä palveluita, kuten osake- ja muiden sijoitustuotteiden välitystä, markkinatakausta ja sijoitustutkimusta, sekä Corporate Finance -palveluita.

Jakelu:
Nasdaq Helsinki Oy, keskeiset tiedotusvälineet, www.evli.com